Enige om pakker på høring

Fire forslag til bypakker og tre ulike bomsystemer legges ut på høring 20. desember. Det vedtok den øverste ledelsen i Buskerudbyen i dag.

– Det blir en helt åpen høring. Uten føringer av noe slag i forkant, sier fylkesordfører Roger Ryberg. Han er leder av ATM-utvalget, som er øverste politiske styringsorgan i samarbeidet.

Etter innspill fra flere partier i Drammen, ble høringsfristen vedtatt utvidet til 23. februar. Det ble gjort for å sikre at alle som ønsker å uttale seg har rikelig med tid til å sette seg inn i de ulike pakkeforslagene og bomsystemene.

Høringen vil være en direkte fortsettelse av den omfattende innspillsrunden i høst, hvor det kom inn over 100 innspill til nytt innhold i Buskerudbypakke 2.

Dette foreslås

Busstilbudet nær dobles. 7000 flere avganger i uken. Tidenes største lokale satsing på sykkel. Flere pendlerparkeringer for bil og sykkel. Et helt nytt kollektivgrep på Gulskogen.

Nye bruer og veiprosjekt skal sørge for økt trafikksikkerhet, gjøre det lettere å komme frem i tide og bygge opp under byutviklingen. Alt ligger inne i pakkeforslagene.

Engasjerte innbyggere har satt tydelige spor i de fire pakkene og tre bomsystemene som nå skal ut på høring.

Les: Innbyggerne er hørt i pakkearbeidet

Her finner du hele Innspillsrapporten, inkludert vurderinger og utredninger.

Tre bomkonsepter

Det blir ikke samme bomkonsept som i forrige runde.

  • I den ene bomsystemet er det lagt opp til bommer kun på nåværende kommunegrenser.
  • I det andre er det foreslått bynære bommer i bydelene i Drammen, samt på kommunegrensene.
  • I det tredje alternativet er det bommer på bruene i Drammen, samt på kommunegrensene.

I Buskerudbyen legges det opp til timesregel. Det betyr at det ikke er antall bommer det kommer an på. Du betaler bare for én passering uansett hvor mange bommer du passerer i løpet av en time.

– Med mange bommer blir flere med på å betale. Det kan betraktes som mer rettferdig. Bomtakstene kan også være lavere fordi flere er med og bidrar, sier Tor Atle Odberg, daglig leder i Buskerudby-sekretariatet.

Bynære bommer vil også ha størst effekt i de mest trafikkbelastede områdene i Drammen.

Alle fire pakkene og tre bomsystemene kan kombineres med hverandre. Noen kombinasjoner er grønnere enn andre, men alle oppfyller det statlige kravet om nullvekstmålet. Det betyr i praksis at det ikke skal bli flere privatbiler på veiene enn det er i dag.

Det er altså en reell valgmulighet mellom både pakker og bomsystem.

Mer informasjon kommer

Etter høringen, og justeringer basert på den, skal pakken til politisk vurdering første gang i mars, og, etter kvalitetssikring hos Statens vegvesen, på nytt i juni 2018.

På buskerudbyen.no kommer det til å bli lagt ut kortversjoner av både tiltakspakker og bomkonsepter når høringsperioden starter 20. desember.

Det vil komme nærmere informasjon om hvor høringsuttalelsene kan sendes.

I midten av januar vil det bli avholdt et felles folkemøte for innbyggerne i Lier, Drammen, Nedre Eiker og Øvre Eiker om de alternative tiltakspakkene og bomkonseptene.

 

Flere saker

Buskerudbyen bidrar til ny fergepilot

Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et nytt pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge med en halv million kroner.

Politisk enighet om å starte utredning

Både fylkestinget og kommunestyrene i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg har nå sagt ja til utredningsprogrammet «Byutvikling i fellesskap».  Det skal gi svar på hvilke transport- og byutviklingstiltak det er viktigst å prioritere fremover.

Møte i politisk styringsgruppe

Førstkommende torsdag skal politisk styringsgruppe behandle forslag til handlingsprogram 2026-2029 for Buskerudbyen. Saksdokumentene til møtet 18. september fra kl 09-10 finner du her.