Her er den første elbussen

Prøveturen gjennom Drammens gater gikk nesten lydløst for seg. Byens første elbusser er på plass. Når Buskerudbypakke 2 starter opp, blir det enda flere miljøvennlige busser.

– Endelig! En gledens dag. Dette er fremtiden for miljøvennlig transport i drammensområdet, sier Brakar-direktør Terje Sundfjord.

Bak ham, på plattform D på Drammen busstasjon, får den splitter nye elbussen strøm fra en hurtiglader i takhøyde. Snart er den klar for sin første testrunde i bygatene. Inne i den varme bussen kan passasjerene samtidig få strøm til mobilen via ladepunkter ved setene.

Bedre tilbud til Mjøndalen

Sammen med fem andre elbusser fra Volvo skal den inn i normal trafikk på rute 51 til Mjøndalen fra midten av februar. Samtidig forbedres tilbudet i rush morgen og ettermiddag. Det blir da ti minutter mellom hver avgang i rushretning (til Drammen om morgenen, til Mjøndalen om ettermiddagen). I dag er det femten minutter mellom hver avgang.

Når Buskerudbypakke 2 starter opp, blir det enda flere miljøvennlige busser.

– Da skal vi investere i 50 nye busser, og da håper vi at vi kan kjøpe elektriske busser, sier Sundfjord.

Les også: Busstilbudet nær dobles fra 2020

Totalkostnad for etableringen av ladestasjoner og elektriske busser på linje 51 er ca 35 millioner kroner. Prosjektet er finansiert av Buskerud fylkeskommune, Buskerudbyen og Enova.

– Vi er veldig glad for at Brakar kan gjøre dette i år og at de går i front. Det er veldig bra for kollektivtilbudet vårt, sier Olav Skinnes (Sp), leder av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen.

Lades kjapt

Bussen kan kjøre tur-retur Mjøndalen uten påfyll. En full lading ved pantograf, som hurtigladeren kalles, tar opptil 10 minutter.

Her kan du lese mer om Brakars nye elbusser

Bussene kommer til å gå på fornybar energi. Energiforbruket for Volvos elbusser er cirka 80 prosent lavere enn for tilsvarende dieselbusser.

FORNØYDE: Olav Skinnes, leder av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen (t.v. i bildet under), samferdselssjef i fylket, Gro Solberg og Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

Flere saker

Buskerudbyen søker om ny belønningsavtale

Buskerudbyen ber om økt tilskudd til buss i søknaden om ny belønningsavtale for perioden 2026–2029. Statsbudsjettet til høsten vil gi en første pekepinn på statens respons.

Fire nye Hjertesone-skoler i Lier

Denne våren og sommeren har fire nye skoler i Lier blitt feiret som «Hjertesone-skoler». Det betyr at de har nådd en rekke mål om tryggere skolevei, blant annet redusert biltrafikk i området rundt skolene.

Møte i politisk styringsgruppe

Søknad om ny belønningsavtale og forslag til utredningsprogram står på sakskartet når politisk styringsgruppe i Buskerudbyen har møte tirsdag 24. juni. Saksdokumenter finner du her.