Resultater i Buskerudbyen

Reisevanene har endret seg i Buskerudbyen. Flere reiser miljøvennlig.

Resultatene viser at tiltak nytter. Buskerudbyen har nådd nullvekstmålet for personbiltrafikken gjennom mange år, også i 2023. Biltrafikken i fjor var redusert med 0,8 prosent sammenlignet med referanseåret 2016. 

Fra 2022 til 2023 økte imidlertid trafikkmengden med 0,5 prosent. Det er derfor grunn til å følge utviklingen nøye fremover.

Samtidig har det blitt flere miljøvennlige reiser. Andelen som reiser til fots, med sykkel og kollektivtrafikk har økt med fem prosentpoeng på bekostning av bil fra 2019 til 2023.

Mer om:

Slik måles vi på nullvekstmålet

Buskerudbyen har forpliktet seg til å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken for å få statlige belønningsmidler til styrking av kollektiv, sykkel og gange. Det er staten som hvert år rapporterer om vi og andre byområder når nullvekstmålet. Her kan du lese mer om hvordan nullvekstmålet regnes ut.

Antallet sykkelreiser øker

Sykkel brukes nå på 4 prosent av alle reiser i Buskerudbyen. Det er et godt stykke unna vedtatte mål. Samtidig har både befolkningen og antall reiser økt gjennom årene. Det betyr at også antallet sykkelreiser har gått opp, siden prosentandelen regnes av et større antall reiser totalt.  

I tillegg kommer turer på sykkel, sparkesykkel og beina til tog og buss. I den nasjonale reisevaneundersøkelsen er det kun hovedreisemiddelet som registreres. Hvis du for eksempel sykler til jernbanestasjonen og tar toget videre til jobben i Oslo, blir reisen din altså registrert som «bare» én togreise.

Andelen som går til fots er også relativt stabil, og utgjør 21 prosent av alle reiser.

Kollektivandelen er tilbake på samme nivå som før pandemien – 9 prosent. Fra 2013 til 2019 økte antall kollektivreiser (buss og tog) langt raskere enn befolkningsveksten – med 25 prosent. 

Mange eier elsykkel i Buskerudbyen (20 prosent) – aller flest i Kongsberg (23 prosent). 

En rekke tiltak er gjennomført

Buskerudbyen er et av ni prioriterte byområder som kan få belønningsmidler og byvekstavtale med staten. Siden 2010 har samarbeidet fått over 1,4 mrd. kroner i belønningsmidler.  

Mange busslinjer har fått hyppigere avganger. Enkeltbilletter og månedskort er blitt billigere, og det er langt flere elbusser.

En rekke holdeplasser og kollektivknutepunkt er oppgradert, og flere fremkommelighetstiltak for buss er gjennomført. 

Mange strekninger er blitt bedre tilrettelagt for syklende og gående, og ulike sykkelparkeringer og innfartsparkeringer for bil er etablert i alle kommunene.

Tusenvis av skoleelever og andre innbyggere har vært med på ulike kampanjer og konkurranser, som Aktiv på skoleveien, Beintøft, Barnas sykkelservice og vintersyklingkampanjen Pigg med pigg. 

Mer om:

Se hva Buskerudbyen gjør i:

Kilder: Byindeksen/Statens vegvesen, Nasjonal reisevaneundersøkelse (RVU), Brakar, Vy, Go-Ahead Nordic, Flytoget, Buskerudbyen.