En ny utredning fra Buskerudbyen viser at det kan være mulig å få flere togavganger til Hokksund og Kongsberg til en relativt lav pris.
I forslaget til ny Nasjonal transportplan 2025-2036 står det at det ikke er kapasitet til å utbedre togtilbudet på strekningen Lier-Drammen-Kongsberg.
Buskerudbyen mener funnene i utredningen, som er utført av WSP, utfordrer den konklusjonen.
Jernbanen er ryggraden i Buskerudbyen. Ti togstasjoner binder oss sammen. I fjor var det over 6,5 millioner av- og påstigninger i vårt område. Nær halvparten av alle kollektivreisene til innbyggerne i Buskerudbyen skjer med tog (RVU 2022). Potensialet for å få flere til å ta tog er stort. Men da må toget gå oftere.
Kongsberg har behov for å rekruttere flere tusen nye ansatte de neste årene til teknologi- og forsvarsindustrien. Skal det lykkes, må toget være et alternativ for flere.
I dag er det ett tog i timen mellom Drammen og Kongsberg mesteparten av døgnet, samt noe økt tilbud i rush. To tog i timen til Kongsberg er fortsatt målet. Men på veien dit, kan det være mulig å få til et bedre togtilbud i begge retninger i rush morgen og ettermiddag. Det er også det industrien etterspør sterkest. WSP-utredningen viser i tillegg til en mulighet for en ny stasjon på Gomsrud, tett på Teknologiparken.
Fire alternativer er pekt ut i utredningen. Det ene er såpass kostbart at det vurderes som lite realistisk. Et annet involverer bruk av fjerntog som regiontog, noe som heller ikke vurderes som særlig realistisk ut fra foreløpige tilbakemeldinger fra Jernbanedirektoratet.
Vi står dermed igjen med to alternativer som Buskerudbyen ønsker utredet nærmere:
Buskerudbyen ønsker å se nærmere på kostnader og samfunnsnytte, og om disse to alternativene kan kombineres. Det er aktuelt å se på om ny stasjon på Gomsrud kan inkluderes også her.
WSP har ikke nødvendigvis funnet frem til den endelige fasiten, men utredningen viser at det er mulig å få flere togavganger med relativt enkle og mindre kostbare tiltak. Det faglige grunnlaget er et så godt utgangspunkt at kommunene og fylkeskommunen mener det må settes av midler til utvikling av togtilbudet Drammen – Kongsberg.
Buskerudbyen spilte dette inn i forslaget til ny Nasjonal transportplan 2025-2036, og i møtet med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 15. april 2024. Utredningen er også spilt inn til Jernbanedirektoratet.