Buskerudbyen får 425 millioner til grønnere reiser

Buskerudbyen får 425 millioner kroner i belønningsmidler fra Staten frem mot 2025 for å satse videre på buss, billigere billetter, sykkel og gange. Avtalen åpner for at det kan inngås byvekstavtale i samme periode.

– Avtalen sikrer forutsigbarhet for det viktige arbeidet som gjøres i Buskerudbysamarbeidet for å få til grønnere bymiljø med mindre kø og enklere reisehverdager. Samtidig er vi glade for at departementet nok en gang bekrefter at Buskerudbyen er i posisjon til å få en byvekstavtale, sier Monica Myrvold Berg, leder av politisk styringsgruppe og ordfører i Drammen. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lovte allerede i mai at Buskerudbyen skal få belønningsmidler videre, i påvente av en byvekstavtale. Nå har den endelige bekreftelsen kommet. Staten tilbyr Buskerudbysamarbeidet 340 millioner kroner i belønningsmidler i avtaleperioden 2022-2025. I tillegg får samarbeidet 85,2 millioner kroner til billigere bussbilletter. Det er på samme nivå som forrige avtale. I forslaget til avtale fra departementet står det at belønningsavtalen ikke utelukker muligheten til å kunne inngå byvekstavtale før denne avtalen utløper.

Kravet for å få belønningsmidler er at nullvekstmålet for personbiltrafikken nås. Buskerudbyen har klart å nå nullvekstmålet gjennom mange år allerede.

Holder trykket oppe

– Samtidig holder vi trykket oppe for å få erstattet belønningsmidlene med en enda mer langsiktig byvekstavtale. Det holder ikke å fortsette i samme tempo. Vi blir flere innbyggere og trafikken vil vokse. Det er behov for større økonomiske muskler for å møte utfordringene, sier Monica Myrvold Berg.

– Vi holder fast ved at vår oppskrift er den nye måten å tenke bærekraftig byutvikling på, og tenker at tiden jobber for oss. Buskerudbyen ønsker å bli et nasjonalt pilotområde for nye måter å nå nullvekstmålet på, sier hun.

Les også: Byvekstforhandlinger utsatt

Jobber videre for byvekstavtale

Samferdselsministeren ga i midten av mai beskjed om at Buskerudbyen ikke får forhandle om byvekstavtale nå, men åpner for at det kan skje senere. Av de fem byområdene som står for tur til å forhandle om byvekstavtale, er det kun Tromsø som kommer til forhandlingsbordet nå.

Buskerudbyen er klare for forhandlinger så snart staten åpner for det. Lokalt forhandlingsgrunnlag er behandlet og vedtatt i alle kommunestyrene og fylkestinget, og sendt til samferdselsministeren i april.

Beregninger fra TØI og Asplan bekrefter at Buskerudbyen når nullvekstmålet også fremover uten bommer – med tiltakene som er foreslått. Det nye oppskriften er mer bærekraftig, nytenkende og rimelig enn tidligere planer.

I torsdagens møte i ATM-utvalget vil ordførerne og fylkesråden diskutere videre prosess for byvekstarbeidet.

Les her: Saksdokumenter til ATM-utvalget

Bildet: Den politiske ledelsen fikk støtte fra Buskerudbenken på Stortinget om at det haster å få på plass en byvekstavtale under møtet 25. april.

F.v Gunn Cecilie Ringdal (nestleder/ordfører i Lier), Monica Myrvold Berg (leder/ordfører i Drammen) og Trude Andresen (kommunedirektør i Øvre Eiker/leder av administrativ styringsgruppe)

Flere saker

Buskerudbyen bidrar til ny fergepilot

Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et nytt pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge med en halv million kroner.

Politisk enighet om å starte utredning

Både fylkestinget og kommunestyrene i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg har nå sagt ja til utredningsprogrammet «Byutvikling i fellesskap».  Det skal gi svar på hvilke transport- og byutviklingstiltak det er viktigst å prioritere fremover.

Møte i politisk styringsgruppe

Førstkommende torsdag skal politisk styringsgruppe behandle forslag til handlingsprogram 2026-2029 for Buskerudbyen. Saksdokumentene til møtet 18. september fra kl 09-10 finner du her.