En tryggere vei for alle

Se hvor bra det har blitt! Fredag 21. juni klippet fylkesordfører Tore Opdal Hansen snoren for «nye» Øvre Storgate. Gata har vært gjennom en stor oppgradering, der det særlig har vært viktig å legge til rette for gående og syklende. Før og Etter-bilder under.

Tore Opdal Hansen åpnet Øvre Storgate Foto: Buskerudbyen

– Tidligere var det stedvis smale fortau og generelt liten plass for gående og syklende, men slik er det ikke lenger, sa fylkesordføreren i sin tale til de rundt 100 personene som hadde møtt opp for å være med på markeringen.

Markeringen startet med sang av barnehagebarn fra Bacheparken barnehage.

Øvre Storgate er en del av en regional sykkelrute, og en viktig sykkelrute inn mot Drammen sentrum. På hverdagene bruker ca. 500 syklister gata til og fra sentrum.

Arbeidene startet opp februar i 2023, og har en prislapp på 40 millioner kroner. Prosjektet er delfinansiert med belønningsmidler fra Buskerudbyen.

Før og Etter-bildene er tatt av Buskerud fylkeskommune.

Godt samarbeid ligger bak

Et «rotete» trafikkbilde, med en smal gate med toveistrafikk og smale fortau, har gjort det krevende å ferdes trygt i gata. Med ferdigstillelsen av dette prosjektet får syklistene en sammenhengende sykkelvei.

I tillegg til å oppgradere veien, har Drammen kommune rehabilitert vannledningen som går to meter under veien.

Flere nevnte det tette og gode samarbeidet mellom kommunen og fylkeskommune, blant annet leder av hovedutvalget for tekniske tjenester i Drammen kommune, Knut Gjerde.

– Både kommunen og fylkeskommunen skryter av samarbeidet i dette prosjektet. To fagmiljøer har jobbet godt sammen. Sånn skal det være, sa Gjerde, og la til at en viktig jobb ikke alltid er synlig.

Små endringer i gammelt bymiljø

I den gamle delen av gata er det kun satt opp ny skilting, samt etablert et opphøyd areal ut mot rundkjøringen.

Enveiskjøring og sykkelfelt

Etter oppgraderingen blir gata enveiskjørt, og det er kun lov å kjøre i retning vestover, mot Landfalløya.

Øvre Storgate ble brukt som snarvei ved kø i Rosenkrantzgata, og enveiskjøring er blant annet innført for å begrense biltrafikken i den smale gata.

Et viktig mål har vært å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende.

I tillegg til å gjøre gata enveiskjørt, er det laget et eget felt for syklistene. Dette feltet er skilt fra kjørebanen med rødt dekke og en rennebunn av brostein.

Hastigheten i gata er også satt ned. Flere gamle busslommer, som har vært brukt som parkeringsplasser, er fjernet. Dette gjør strekninger mer oversiktlig. Der det har vært mulig, er også fortauet utvidet i bredden.

Benker, busker og trær skal gjøre det attraktivt for myke trafikanter å ferdes i gata.

Gjenbruk

Gjenbruk av stein har vært viktig i prosjektet – både for å få kortreist, miljøvennlig stein – men også for at de nye tiltakene skal passe inn med det eksisterende i gata. Prosjektet har derfor gjenbrukt gammel platekantstein og storgatestein fra gata.

Drammen kommune har et lager i nærheten av anleggsområdet, og var positive til at prosjektet ønsket å gjenbruke stein fra deres lager. Dermed er både brostein, granittheller, kantstein og vannrenner kortreist gjenbruk.

I og med at dette er et anlegg som alle drammensere kan nyte godt av, har prosjektet fått stein fra kommunen gratis.

Flere saker

Buskerudbyen søker om ny belønningsavtale

Buskerudbyen ber om økt tilskudd til buss i søknaden om ny belønningsavtale for perioden 2026–2029. Statsbudsjettet til høsten vil gi en første pekepinn på statens respons.

Fire nye Hjertesone-skoler i Lier

Denne våren og sommeren har fire nye skoler i Lier blitt feiret som «Hjertesone-skoler». Det betyr at de har nådd en rekke mål om tryggere skolevei, blant annet redusert biltrafikk i området rundt skolene.

Møte i politisk styringsgruppe

Søknad om ny belønningsavtale og forslag til utredningsprogram står på sakskartet når politisk styringsgruppe i Buskerudbyen har møte tirsdag 24. juni. Saksdokumenter finner du her.