Frakter stadig flere busspassasjerer

Det er stor vekst i kollektivtransporten i byområdene i Buskerud. I Drammen økte antall reiser med Brakar med 6 prosent i fjor.

FORNØYDE: - Vi har styrket busstilbudet i byene, og det har gitt resultater, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar. Her sammen med Olav Skinnes, leder av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen og samferdselssjef i fylket, Gro Solberg under prøveturen med de nye elektriske bussene tidligere i januar.

Veksten i Buskerudbyen var 3,4 prosent, og i Buskerud totalt økte antall reiser med Brakar 2,2 prosent.

Omprioritering og friske penger har gitt flere reiser.

– I 2018 har vi fokusert på å optimalisere busstilbudet ytterligere, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar.

– Sommer 2018 flyttet vi busskilometer fra sommeravganger med svært få passasjerer, til avganger i områder med større kapasitetsbehov. I tillegg ble det lagt til midler fra Buskerudbyen for å styrke tilbudet, sier han.

Les også: Ny storsatsing på buss i gang

– Dette har gitt vekst, særlig i byområdene. Brakar leverer derfor godt på den politiske bestillingen vi har fått i Handlingsprogram for samferdsel i Buskerud som sier at vi skal styrke busstilbudet i byene, mener Sundfjord.

Les mer om økningen i bussreiser hos Brakar.

Slik er utviklingen i de ulike kommunene:

Drammen
I Drammen øker de forskjellige busslinjene mellom 2,4 og 12,7 prosent. Mange av disse ble styrket med flere avganger fra høsten 2018. Det er linje 16 Drammen –  Skoger som har størst vekst, men linje 3 Kastanjesletta – Fjell troner stadig på toppen over de travleste linjene og utgjør hele 18 prosent av all bussreiser med Brakar.

Lier
Det er to prosent flere reiser i Lier i 2018 enn i 2017. Den største linjen i Lier er 71 Drammen – Asker. Den utgjør hele 64 prosent av alle reiser. Linjen øker også med to prosent i 2018. Linjen ble styrket med flere kvelds- og helgeavganger høsten 2018. For øvrig er det vekst på flere skolelinjer i Lier.

Nedre Eiker
I disse områdene er det en liten nedgang fra året før. Linje 51 Drammen – Mjøndalen ble styrket med flere avganger høsten 2018, men dette har ikke gitt flere reiser. Linje 52 Drammen – Ytterkollen Mjøndalen øker derimot med hele 10,7 prosent. For øvrig ser det ut til at andelen skolereiser i området har vokst i 2018 da flere skolelinjer øker.

Øvre Eiker
I Øvre Eiker/midtfylket er det stor vekst på linje 100 Drammen – Vikersund/Hønefoss med hele 20 prosent. Dette er en viktig pendlelinje fram og tilbake til Drammen. At området totalt sett får en nedgang skyldes at linje 102 Drammen – Hokksund stasjon ble lagt inn i linje 101 høsten 2017. Ser man bort fra denne har de øvrige linjene i området til sammen en vekst på 3,1 prosent. Området har mye skoletransport, og så å si alle skolelinjene øker i 2018.

Kongsberg
Kongsberg/Numedal øker totalt sett, men det er på bylinjene i Kongsberg vi ser solid vekst.  På disse øker antall reiser mellom seks og elleve prosent. Det er linje 401 Gamlegrendåsen Nord – Lindbojordet som har flest reiser og som også øker mest.  Antall reiser på linje 420 Kongsberg – Numedal gikk ned med nesten fem prosent i forhold til 2017.

Flere saker

Prisendring fra 28. januar

Prisen på Bybilletten økes for første gang, og settes opp fra 25 til 32 kroner for voksen og fra 13 til 16 for barn og honnør. Årsaken er en pris- og kostnadsvekst utenom det vanlige.

Ny daglig leder i Buskerudbyen

Ingunn Larsen har overtatt som daglig leder i Buskerudbyen. Hun kjenner samarbeidet godt etter å ha jobbet i sekretariatet i snart syv år.

Møte i politisk råd

Mandag 18. november var det møte i politisk råd. Tema: Behovsanalyse for Buskerudbyen, og orientering fra Jernbanedirektoratet og Bane Nor om fremtidig togtilbud og ruteplanene for 2025 og 2026.