Ny daglig leder er på plass

Tidligere jobbet Alberte Ruud med å følge opp byvekstavtaler for staten. I ny jobb som daglig leder i Buskerudbyen er målet å bidra til å lande en etterlengtet byvekstavtale for vårt byområde.

– Jeg gleder meg til å være en del av det spennende arbeidet frem mot en byvekstavtale for Buskerudbyen. Partnerne har i mange år hatt et godt samarbeid om areal- og transportutviklingen for å bli en stadig mer attraktiv og grønn byregion. Det er viktig å få på plass en byvekstavtale for å fortsette dette gode arbeidet, sier Alberte Ruud, som begynte i den nye jobben 1. juni.

Hun oppfatter på ingen måte samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds beskjed om at byvekstforhandlingene er utsatt som kroken på døren for Buskerudbyens del.

– Partene i Buskerudbysamarbeidet har laget et solid faglig grunnlag for forhandlinger med staten. Som sekretariatsleder ønsker jeg å bygge videre på alt det gode arbeidet som er gjort, sammen med mine dyktige kolleger i sekretariatet og hos partnerne. Vi skal bruke tiden fremover godt, og kvalitetssikre og foredle det faglige grunnlaget vårt enda mer, sier Ruud.

Les også: Byvekstforhandlinger utsatt 

Tidligere fagdirektør i Vegdirektoratet

Alberte Ruud har tidligere jobbet som fagdirektør i Vegdirektoratet blant annet med utvikling og oppfølging av belønningsavtaler og byvekstavtalene, og samarbeidet tett med vegdirektøren, og politisk og administrativ ledelse i Samferdselsdepartementet.

Hun har også hatt en sentral rolle i arbeidet med transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan og bystrategiarbeidet. Tidligere har Ruud vært forsker og partner i Urbanet Analyse, og forsker ved Transportøkonomisk institutt. Hun startet karrieren som samferdselsplanlegger i Buskerud fylkeskommune. Fra 2021 og frem til i dag har Alberte Ruud jobbet som seniorrådgiver i Norconsult, med oppdrag innen mobilitet og samfunn.

I Buskerudbyen leder hun sekretariatet, som står for den daglige, administrative ledelsen av Buskerudbysamarbeidet. Sekretariatet har fire faste ansatte.

Større økonomiske muskler nødvendig

Buskerudbysamarbeidet har fått rundt 100 millioner kroner i året i statlige belønningsmidler for å gjøre busstilbudet bedre, billettene billigere, bygge pendlerparkeringer og gjøre det mer attraktivt å gå og sykle. Men Buskerudbyen trenger mer forutsigbarhet og noe større økonomiske muskler.

Ifølge SSB blir det 30.000 flere innbyggere frem mot 2050. Trafikken kommer til å vokse uten nye tiltak. Det vil få konsekvenser for klima, fremkommelighet, transportkostnader og næringslivet.

Politikerne i Lier, Drammen, Øvre Eiker, Kongsberg og Viken er enige om at det derfor er helt avgjørende å få på plass en byvekstavtale snarest mulig.

Flere saker

Buskerudbyen bidrar til ny fergepilot

Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et nytt pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge med en halv million kroner.

Politisk enighet om å starte utredning

Både fylkestinget og kommunestyrene i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg har nå sagt ja til utredningsprogrammet «Byutvikling i fellesskap».  Det skal gi svar på hvilke transport- og byutviklingstiltak det er viktigst å prioritere fremover.

Møte i politisk styringsgruppe

Førstkommende torsdag skal politisk styringsgruppe behandle forslag til handlingsprogram 2026-2029 for Buskerudbyen. Saksdokumentene til møtet 18. september fra kl 09-10 finner du her.