Ny politisk ledelse i Buskerudbyen i gang

Mer penger til buss og én million kroner i støtte til mulig pilotprosjekt med elferje på Drammenselva. Den nye politiske ledelsen har vedtatt revidert handlingsprogram for Buskerudbyen.

Drammensordfører Kjell Arne Hermansen er valgt til ny leder i ATM-utvalget, og Line Spiten, ordfører i Kongsberg, er valgt til nestleder.

Drammensordfører Kjell Arne Hermansen (H) ble valgt til leder da den politiske styringsgruppen i Buskerudbyen møttes for første gang siden kommune- og fylkestingsvalget fredag. Ny nestleder er ordfører i Kongsberg, Line Spiten (H).

Hovedsak var rullering av handlingsprogrammet for Buskerudbyen. Samarbeidet får totalt 441 millioner 2023-kroner i statlige belønningsmidler for perioden 2022-2025. Det fordeles på en rekke tiltak i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg.

Slik skal belønningsmidlene brukes

Hovedprioriteringene i handlingsprogrammet ligger fast, men noen justeringer ble vedtatt. Her er de mest sentrale:

  • Tilskuddet til bedre busstilbud styrkes med 6 millioner kroner de neste to årene, til totalt 50 millioner kroner per år. I tillegg kommer 22 millioner kroner årlig øremerket billigere billetter. Belønningsmidlene sørger blant annet for avganger hver 7-10 minutt i rush på de mest brukte rutene, og Bybillett til 25 kroner for voksne og 13 kroner for barn/honnør. Brakar har varslet mulige endringer i busstilbudet som følge av økte kostander og budsjettkutt i nye Buskerud fylkeskommune.
  • En stor kollektivsatsing fra Mjøndalen/Krokstadelva til det nye sykehuset på Brakerøya er på trappene. Den nye linjen blir den største og viktigste i Drammen med hyppige avganger og kapasitetssterke leddbusser. Tilskuddet til tiltak for å bidra til at bussene kommer raskere frem ble økt med fem millioner kroner, til totalt 16,7 millioner kroner.
  • Det bevilges 1 millioner kroner til å støtte opp under en mulig pilot med elferje på Drammenselva/fjorden i regi av Vannveien. Bak prosjektet står en gruppe lokale eiendomsutviklere. I samarbeid med blant annet ferjeaktører fra Fredrikstad, har Vannveien søkt om midler fra Forskningsrådet. De planlegger også å søke om EU-midler.
  • Prøveprosjektet med elbysykkel i Kongsberg og Lier avvikles i sin nåværende form. Kundene er fornøyde og ordningen er veldrevet, men den blir for lite brukt. Det er konklusjonen i en evaluering TØI har gjort på oppdrag fra Buskerudbyen. Det settes av 1 million kroner til et forsøk med ny innretning av en elbysykkelordning i Kongsberg, men det forutsetter samarbeid med lokalt næringsliv.
  • 1 million kroner skal brukes for å støtte planlagte oppgraderinger av togstasjoner i Buskerudbyen. I løpet av det siste halvåret har det vært gjennomført en befaring på alle jernbanestasjonene i bybåndet i regi av Jernbanedirektoratet og Bane Nor​. Det har resultert i et knippe forslag til enkle tiltak som kan gjennomføres for å gjøre det mer attraktivt å ta toget. En ny utredning i regi av Buskerudbyen som ser på mulighetene for å få til flere togavganger til Hokksund og Kongsberg uten å måtte bygge dobbeltspor, er under arbeid. Utredningen skal være klar på nyåret.
  • Tilskuddet til enkle tiltak for gang- og sykkeltilrettelegging forbi Brakerøya stasjon økes fra 1,2 til 2,5 millioner kroner.

Her finner du hele Handlingsprogrammet og saksdokumentene til ATM-utvalget 15. desember 2024

Handlingsprogrammet 2023-2025 ble vedtatt av ATM-utvalget 17. februar 2023, og revideres vanligvis årlig. Politikerne ønsket at det skulle rulleres allerede mot slutten av inneværende år for å samordne prioriteringene bedre med egne budsjettprosesser fremover.

ATM-utvalget har delegert myndighet til å vedta handlingsprogrammet på vegne av kommunestyrene og fylkestinget.

Flere saker

Politisk styringsgruppe i Buskerudbyen møtes 28. mars

Fredag 28. mars samles den politiske styringsgruppen i Buskerudbyen til årets første møte. Møtet finner sted i formannskapssalen på Drammen rådhus fra kl. 09:00 til 11:00.

Ny behovsanalyse: Fem floker som bør løses i Buskerudbyen

En behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen ble lagt frem i politisk råd 10. mars. De viktigste behovene og problemstillingene er oppsummert i fem samfunnsfloker som bør løses dersom man skal få den ønskede utviklingen.

Møte i politisk råd 10. mars

Behovsanalysen for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen legges frem for politisk råd 10. mars.