Belønningsavtalen

Siden 2010 har Buskerudbyen fått statlige belønningsmidler for å styrke kollektivtilbudet, minske bilbruken og gjøre det enklere å sykle og gå.

Belønningsordningen er et statlig virkemiddel for å bidra til attraktive byer med god mobilitet og fremkommelighet, og mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp. Samtidig forplikter byområdet seg til å nå nullvekstmålet for personbiltrafikken i avtaleperioden.

Totalt har Buskerudbyen fått rundt 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler. Siden 2020 inkluderer det også øremerkede midler til billigere kollektivbilletter. Gjeldende avtale varer fra 2022-2025. 

Det statlige tilskuddet kommer i tillegg til det partnerne selv gjør av tiltak for å bedre transporttilbudet. 

Belønningsavtalene:

  • 2010–2013: 280 millioner kroner
  • 2014–2017: 308,3 millioner kroner
  • 2018-2019: 166 millioner kroner
  • 2020-2021: 180 millioner kroner
  • 2022-2025: 424 millioner kroner

Beløpene prisjusteres.

I tillegg har Samferdselsdepartementet gitt 50 millioner kroner i ekstrabevilgninger. 

1,4 milliarder kroner i belønningsmidler

Totalt har Buskerudbyen fått rundt 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler. Siden 2020 inkluderer det også øremerkede midler til billigere kollektivbilletter. Gjeldende avtale varer fra 2022-2025. Foto: Brakar

Slik brukes pengene

Det vedtas et handlingsprogram for bruken av belønningsmidlene, som revideres årlig. Belønningsmidlene går til tiltak innen disse områdene i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg:

  • Forbedring av kollektivtilbudet (bl.a øke antall bussavganger)
  • Forbedring av infrastrukturen for kollektivtrafikken, inklusiv knutepunkter og pendlerparkeringer
  • Tiltak for syklende og gående
  • Tiltak for miljøvennlige reiser, attraktiv byutvikling og videreutvikling av parkeringspolitikken
  • Arealutvikling og fortetting
  • Kunnskapsgrunnlag, innovasjon og kommunikasjon

Belønningsmidler eller byvekstavtale?

Buskerudbyen er ett av ni byområder som staten har invitert til et samarbeid om areal- og transportpolitikk. Syv av byområdene har inngått byvekstavtale med staten, som er en mer langsiktig og omfattende ordning. Buskerudbyen har gjennom flere år også jobbet for å få en slik avtale, men dette har ikke ført frem. 

I forbindelse med ny Nasjonal transportplan 2025-2036 svarte samferdselsministeren at det er aktuelt å starte forhandlinger med Buskerudbyen i siste seksårsperiode (2031-2036). Samferdselsdepartementet har gjort det klart at minst ett alternativ med bompenger må utredes som grunnlag for forhandlinger om byvekstavtale mellom Buskerudbyen og staten.

Den politiske styringsgruppen vedtok 27. september 2024 at det skal utarbeides en ny behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen. Den skal være ferdig innen 1. mars 2025.

Selv om Buskerudbyen velger å vedta å jobbe videre for en byvekstavtale, er det ikke realistisk å få på plass i tide til å ta over for dagens belønningsavtale. Politisk styringsgruppe vedtok derfor også å søke om en ny belønningsavtale for perioden 2026-2029. Samferdselsministeren har gitt positive signaler om ny belønningsavtale fra 2026.