Introduksjon

Målet er at Buskerudbyen skal vokse – uten at køene gjør det samme.
Buskerudbyen er et offentlig samarbeid for å løse felles utfordringer innen transport, miljø og arealutvikling.

I Buskerudbyen blir vi 28.000 flere innbyggere frem mot 2050, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). De lokale ambisjonene om vekst er enda større. Målet er at Buskerudbyen skal vokse – uten at køene gjør det samme.

Hvem er med i Buskerudbyen?

Kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg, Buskerud fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet. Statsforvalteren er observatør.

Politikerne styrer Buskerudbyen, sammen med ledere i statsvirksomhetene. Det er de folkevalgte i kommunene og fylkeskommunen som tar alle avgjørende beslutninger. Kjell Arne Hermansen, ordfører i Drammen, er leder av politisk styringsgruppe. Line Spiten, ordfører i Kongsberg, er nestleder.

Dette satser vi på

Siden 2010 har Buskerudbyen fått 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler for å gjøre det mer attraktivt å gå, sykle og reise kollektivt. På toppen kommer en betydelig lokal innsats.

I 2024 får Buskerudbyen til sammen 116,6 mill. kr i belønningsmidler og øremerkede midler til billigere kollektivbilletter (23,2 mill. kr). Gjeldende belønningsavtale varer ut 2025. Beløpene prisjusteres årlig.

Slik skal belønningsmidlene brukes:

  • Fortsatt styrket busstilbud i alle kommunene. 7-10 minutters avganger i rush på de mest brukte rutene
  • Billigere bussbilletter. Bybilletten er blant landets rimeligste
  • Stor kollektivsatsing til det nye sykehuset på Brakerøya
  • Økt fremkommelighet for både busser og folk
  • Styrking av jernbanen som ryggrad i kollektivsystemet
  • Samarbeid med næringsliv og offentlige virksomheter om grønne jobbreiser
  • Ny teknologi og smart mobilitet
Mer om:

Vedtatt handlingsprogram 2023-2025

Mer penger til buss og én million kroner til mulig pilotprosjekt med elferje. Her er hele handlingsprogrammet for 2023-2025.

Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, har ført til at Brakar måtte kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler er berørt. Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune

Byvekstavtale eller fortsatt belønningsmidler?

Buskerudbyen har klart å nå målet om nullvekst for personbiltrafikken så langt. Men uten flere og større tiltak, må vi regne med mer biltrafikk, lengre køer og dårligere byluft.

Buskerudbysamarbeidet har i lengre tid jobbet for å få en langsiktig byvekstavtale med staten. Det vil kunne gi mer forutsigbarhet og noe større økonomiske muskler. Arbeidet har foreløpig ikke ført frem. Samferdselsdepartementet har gjort det klart at minst ett alternativ med bompenger må utredes som grunnlag for forhandlinger om byvekstavtale mellom Buskerudbyen og staten.

Den politiske styringsgruppen vedtok 27. september 2024 at det skal utarbeides en ny behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen. Den skal være ferdig innen 1. mars 2025.

Med bakgrunn i behovsanalysen, lages det et forslag til utredningsprogram for ulike fremtidige løsninger for Buskerudbyen. I mai-juni 2025 vil kommunestyrene og fylkestinget ta stilling til om utredninger skal settes i gang. Formålet er å få fram et bredt faglig grunnlag for medvirkning og politisk diskusjon om veien videre for Buskerudbyen.

Selv om Buskerudbyen velger å vedta å jobbe videre for en byvekstavtale, er det ikke realistisk å få på plass i tide til å ta over for dagens belønningsavtale. Politisk styringsgruppe vedtok derfor også å søke om en ny belønningsavtale for perioden 2026-2029.

Mer om:

Veien videre for Buskerudbyen

Det skal utarbeides en ny behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen, vedtok politisk styringsgruppe på dagens møte på Kongsberg. Sentrale organisasjoner og aktører skal involveres i arbeidet, som skal være ferdig innen 1. mars 2025.