Økonomi i Buskerudbyen

Buskerudbyen har per i dag to finansieringskilder: Lokale samarbeidsmidler og statlige belønningsmidler. I tillegg kommer øremerkede midler til billigere kollektivbilletter.

all rights reserved

Samarbeidsmidler

Kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg og Buskerud fylkeskommune bidrar med en årlig avtalt sum. Samarbeidsmidlene benyttes til planlegging og utredning, drift av sekretariatet og felles møter.

Bidrag fra partnerne til Buskerudbyen i 2023 

Samarbeidsmidler   Kroner            
Viken fylkeskommune  700 000 
Drammen kommune  1 000 000 
Kongsberg kommune  300 000 
Øvre Eiker kommune   300 000 
Lier kommune  300 000 
Total finansiering  2600 000 

Belønningsmidler

Siden 2010 har Buskerudbyen fått 1,4 milliarder kroner i statlige belønningsmidler for å gjøre det mer attraktivt å gå, sykle og reise kollektivt. På toppen kommer en betydelig lokal innsats.

I 2024 får Buskerudbyen til sammen 116,6 mill. kr i belønningsmidler og 23,2 mill. kr i øremerkede midler til billigere kollektivbilletter.

Nåværende avtale gjelder for 2022-2025. Buskerudbyen har samtidig forpliktet seg til å nå nullvekstmålet for personbiltrafikken i denne perioden. 

Slik brukes pengene

En handlingsplan for bruk av belønningsmidlene vedtas av kommunestyrene og fylkestinget. Politisk styringsgruppe har fått delegert myndighet til å vedta årlig tiltaksplan, og fordele belønningsmidler innenfor vedtatte økonomiske rammer.

Midlene skal brukes til tiltak innen syv områder:

  • Forbedring av kollektivtilbud (bl.a. øke antall bussavganger)
  • Forbedring av infrastrukturen for kollektivtrafikken, inklusiv knutepunkter og pendlerparkeringer
  • Tiltak for syklende og gående
  • Tiltak for miljøvennlige reiser, attraktiv byutvikling og videreutvikling av parkeringspolitikken
  • Arealutvikling og fortetting
  • Kunnskapsgrunnlag og innovasjon
  • Kommunikasjon

I januar hvert år rapporterer Buskerudbyen til Statens vegvesen både på bruken av belønningsmidler og måloppnåelse.

For mer detaljert informasjon om økonomi, se årsrapportene til Buskerudbyen og de årlige rapportene til Statens vegvesen.