Satser stort på klimavennlige busser
Snart er litt over halvparten av bybussene i Drammen elektriske. I disse dager settes de nye elbussene til Brakar i drift.
Totalt 22 nye elbusser skal i drift. De kommer på veien mellom 30. november og 4. januar. Både nye linje 61 mellom Lierbyen skole og Gulskogen senter, og linjene 3 Kastanjesletta – Fjell, 4 Bera – Knivåsen og 5 Vinnes – Tors vei blir elektriske. På linje 3 setter Brakar inn sine aller første elektriske leddbusser. Over nyttår vil også linje 22 og linje 24 få elektriske busser.
Når alle disse bussene er i drift, vil 52 prosent av bybussene være elektriske.
Linje 51 til Mjøndalen var først ute med å bli helelektrisk etter et spleiselag mellom Enova, Buskerudbyen og daværende Buskerud fylkeskommune. Det skjedde i februar 2019. Enova og Viken fylkeskommune har også støttet den videre elektrifiseringen av bussparken.
Ca 100 av de 160 millioner kronene Buskerudbyen får i statlige belønningsmidler i 2020 og 2021 går til busstilbudet i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg. I tillegg får samarbeidet 20 millioner kroner i året for å gjøre det billigere å ta buss. Reduserte billettpriser ble innført 1. februar 2020.
Les også: Slik skal belønningsmidlene brukes
Brakars administrerende direktør Terje Sundfjord er meget godt fornøyd med lanseringen av de nye elbussene.
– Ladeinfrastrukturen som nå er etablert vil danne grunnlag for at bybusstilbudet i Drammen vil være utslippsfritt i 2024. Elektriske busser bidrar til å redusere klimagassutslipp og til energiomlegging fra fossildrift til fornybar energi, sier han i en pressemelding.
På Brakars nettside kan du lese mer: Halvparten av bybussene i Drammen blir elektriske
Brakar er eid av Viken fylkeskommune.