Satser stort på klimavennlige busser

Snart er litt over halvparten av bybussene i Drammen elektriske. I disse dager settes de nye elbussene til Brakar i drift.

Totalt 22 nye elbusser skal i drift. De kommer på veien mellom 30. november og 4. januar. Både nye linje 61 mellom Lierbyen skole og Gulskogen senter, og linjene 3 Kastanjesletta – Fjell, 4 Bera – Knivåsen og 5 Vinnes – Tors vei blir elektriske. På linje 3 setter Brakar inn sine aller første elektriske leddbusser. Over nyttår vil også linje 22 og linje 24 få elektriske busser.

Når alle disse bussene er i drift, vil 52 prosent av bybussene være elektriske.

Linje 51 til Mjøndalen var først ute med å bli helelektrisk etter et spleiselag mellom Enova, Buskerudbyen og daværende Buskerud fylkeskommune. Det skjedde i februar 2019. Enova og Viken fylkeskommune har også støttet den videre elektrifiseringen av bussparken.

Ca 100 av de 160 millioner kronene Buskerudbyen får i statlige belønningsmidler i 2020 og 2021 går til busstilbudet i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg. I tillegg får samarbeidet 20 millioner kroner i året for å gjøre det billigere å ta buss. Reduserte billettpriser ble innført 1. februar 2020.

Les også: Slik skal belønningsmidlene brukes

Brakars administrerende direktør Terje Sundfjord er meget godt fornøyd med lanseringen av de nye elbussene.

– Ladeinfrastrukturen som nå er etablert vil danne grunnlag for at bybusstilbudet i Drammen vil være utslippsfritt i 2024. Elektriske busser bidrar til å redusere klimagassutslipp og til energiomlegging fra fossildrift til fornybar energi, sier han i en pressemelding.

På Brakars nettside kan du lese mer: Halvparten av bybussene i Drammen blir elektriske

Brakar er eid av Viken fylkeskommune.

Flere saker

Buskerudbyen bidrar til ny fergepilot

Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et nytt pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge med en halv million kroner.

Politisk enighet om å starte utredning

Både fylkestinget og kommunestyrene i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg har nå sagt ja til utredningsprogrammet «Byutvikling i fellesskap».  Det skal gi svar på hvilke transport- og byutviklingstiltak det er viktigst å prioritere fremover.

Møte i politisk styringsgruppe

Førstkommende torsdag skal politisk styringsgruppe behandle forslag til handlingsprogram 2026-2029 for Buskerudbyen. Saksdokumentene til møtet 18. september fra kl 09-10 finner du her.