Se hva Buskerudbyen gjør i: Kongsberg

Belønningsmidler bidrar til gang- og sykkeltiltak, gjenåpning av snarveier og billig Bybillett på bussen. Ny utredning om bedre togtilbud er gjennomført, Sølvveien skiltet og Klokkarbakken fornyet. Les mer om alt som er gjennomført – og på gang.

 

Foto: Brakar

Handlingsprogrammet 2023-2025 for bruken av belønningsmidler inneholder små og større tiltak i Kongsberg. Flesteparten er delfinansiert med midler fra kommunen eller fylkeskommunen. Under er en kortfattet oversikt. Her finner du også tiltak som allerede er ferdige:

(Foto over: Brakar)

  • Brakar Fleks Kongsberg og hyppigere avganger på de mest brukte bussrutene

    Busstilbudet i Buskerudbyen er trappet opp i flere omganger siden 2009/2010. Mange linjer har hyppigere avganger takket være belønningsmidler. I 2024 brukes ca 2/3 av midlene fra staten til drift av buss og lavere takster. Totalt om lag 80 millioner kroner. Fysisk tilrettelegging for bussen (bedre fremkommelighet, busstopp o.l) kommer i tillegg. 

    Satsingen har bidratt til en solid økning i antall passasjerer. Samlet økte kollektivtrafikken i Buskerudbyen langt raskere enn befolkningsveksten frem til Covid 19-pandemien. Fra 2013 til 2019 økte antall kollektivreiser (buss og tog) med 25 prosent. Passasjerene kom i stor grad tilbake i løpet av 2022, og er nå omtrent på samme nivå som før pandemien. 

    Belønningsmidlene er først og fremst prioritert på busslinjer som betjener store reisestrømmer, og som på en effektiv måte når en stor del av innbyggerne. Satsingen bidrar også til klimavennlig og attraktiv by- og tettstedsutvikling ved å tilrettelegge for miljøvennlige reisevalg.  

    Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, har ført til at Brakar måtte kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler er berørt: Linje 3, 4, 5, 22, 24, 61, 71, 101 og 169. Linje 52, som gikk fra Drammen-Mjøndalen-Hokksund, kjører nå kun til Mjøndalen. Linje 169 er opprettholdt med et rushtidstilbud. Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune

    På Kongsberg er busstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Det har vært jobbet mye for å finne frem til et best mulig tilbud innenfor dagens rammer. Bakgrunnen er blant annet lave passasjertall på flere linjer, og at ny E134, som åpnet sommeren 2020, gir ny forbindelse over elva til Teknologiparken.

    Nå er det færre linjer, men med høyere frekvens. Målet er at det skal være et mer attraktivt tilbud for flere. Fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) er en del av bybusstilbudet fra Brakar i kommunen.

    Gjennom årene er også følgende linjer styrket med belønningsmidler:

    Linje 3 Fjell-Kastanjesletta
    Linje 4 Kniveåsen – sentrum
    Linje 5 Tors vei – Vinnes
    Linjene 22 og 24 Konnerud – sentrum
    Linje 25 Gulskogen – sentrum
    Linje 51 Mjøndalen – Solbergelva – Drammen
    Linje 52 Drammen – Mjøndalen
    Linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera
    Linje 71 Asker – Tranby – Lierbyen – Drammen
    Linje 101 Hokksund – Mjøndalen – Åssiden – Drammen
    Linje 117 Ormåsen – Hokksund
    Linje 169 Lierbyen – Oslo

    Vis historikk ↓

    Historikk:
    Høsten 2009 ble det satset på ti-minutters rute til Konnerud –  en økning fra 4 til 6 avganger i timen. Samtidig ble det startet et arbeid med oppgradering av holdeplassene. 

    I november 2010 fikk innbyggerne i byområdet et nytt busstilbud mellom Drammen-Mjøndalen-Hokksund, med direkteforbindelse til Ormåsen. Dette bidro til en dobling av tilbudet mellom hovedknutepunktene. I 2014 ble tilbudet splittet opp, slik at det går en egen buss fra Hokksund, som korresponderer med toget. 

    I tillegg ble det i 2010 satset på ekstraavganger til daværende Nedre Eiker, økt tilbud på linje 4 til Åskollen og utvidet kjøring på bybusser i Kongsberg-Gamlegrendåsen. Sommeren 2010 ble det iverksatt utvidet kjøring på linje 6 (bybuss til Fjell) og linje 51 mellom Drammen og daværende Nedre Eiker.

    I 2014 og 2016 ble Linje 71 Drammen-Lierbyen-Asker styrket med nye avganger i begge retninger, noe som ga avganger hvert kvarter i rushtiden morgen og ettermiddag. 

    I 2016 ble rutetilbudet ytterligere styrket på flere sentrale strekninger. Linje 3 mellom Kastanjesletta og Fjell ble styrket med 18 nye avganger i hver retning på lørdager. På Linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen ble det satt opp 14 nye avganger i retning Mjøndalen, og 16 nye avganger i retning Drammen, i rushtiden. Det innebar at det ble avganger hvert 15 minutt i rush morgen og ettermiddag.

    Som en forberedelse til Buskerudbypakke 2 (skrinlagt våren 2019), ble busstilbudet styrket ytterligere i 2018 og 2019: 

    I 2018 ble linjene 3 Fjell-Kastanjesletta, 4 Kniveåsen-Bera, 5 Tors vei-Vinnes, 25 Gulskogen sentrum, 51 Mjøndalen-Solbergelva-Drammen, 71 Asker-Tranby-Lierbyen-Drammen og 101 Hokksund-Mjøndalen-Åssiden-Drammen vesentlig styrket, særlig på kvelder og helg.  Også linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera ble styrket med belønningsmidler.

    Fra januar 2019 ble linje 22 og 24 Konnerud-sentrum forbedret slik at det ble fire busser i timen på hver av linjene i rush. På fellesstrekningen mellom Bernås og sentrum ble det da 8 busser i timen, dvs. avganger hvert 7-8 minutt.  Linje 169 Lierbyen-Oslo fikk utvidet sommertilbudet ved hjelp av belønningsmidler. I februar 2019 ble linje 51 Drammen – Solbergelva – Mjøndalen styrket ytterligere. Da begynte elektriske busser å kjøre hvert tiende minutt i rush og ellers hvert kvarter/halvtime.

    Kutt i tilbudet sommer/høst 2024:
    Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, har ført til at Brakar må kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler er berørt: Linje 3, 4, 5, 22, 24, 61, 71, 101 og 169. Linje 52, som gikk fra Drammen-Mjøndalen-Hokksund, kjører nå kun til Mjøndalen. Linje 169 er opprettholdt med et rushtidstilbud. 

    Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune

  • Bybillett på bussen til 25 kroner (13 kroner barn/honnør) – en av landets billigste

    Gjennom belønningsavtalen får Buskerudbyen i 2024 om lag 23 millioner kroner i øremerkede midler til reduserte priser på kollektivbilletter. Den lave prisen på bybilletten (enkeltbillett for 1 sone) kommer mange til gode. Om lag 70 prosent av alle enkeltbilletter Brakar selger innenfor Buskerudbyen er billetter for 1 sone. Uten tilskuddet ville billetten ha kostet hhv. 42 og 21 kr. I tillegg brukes noe av tilskuddsmidlene på å redusere prisen på 30-dagersbillett.

  • Bidrag til elektrifisering av bussene

    Fra sommeren 2023 var alle bussene i Kongsberg elektriske. Året etter var samtlige busser i Buskerudbyen elektriske. Totalt 75 prosent av den lokale kollektivtransporten i hele Buskerud er dermed fossilfri.

    – Vi har mer eller mindre kun gode erfaringer med de elbussene vi har i drift. Vi vet en del er skeptiske til elektrisk drift, særlig på vinterføre, men vi var en av de første i landet til å starte elektrifiseringen, og sammen med Vy har vi nå god erfaring med eldrift. Vi gleder oss til dette skiftet, sa Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar, i en pressemelding i juni 2024.

    Elektrifiseringen av bussparken bidrar til mindre lokal luftforurensing, støy og klimautslipp, og gir økt komfort for reisende. Buskerudbyen har bidratt med belønningsmidler underveis.

  • Ny utredning: Bedre togtilbud mulig til rimeligere pris

    En ny utredning viser at det kan være mulig å få flere togavganger til Hokksund og Kongsberg til en relativt lav pris. Utredningen ble gjennomført av konsulentselskapet WSP for Buskerudbyen, og ble lagt frem på nyåret i 2024.

    I forslaget til ny Nasjonal transportplan 2025-2036 står det at det ikke er kapasitet til å utbedre togtilbudet på strekningen Lier-Drammen-Kongsberg. Buskerudbyen mener funnene i utredningen utfordrer den konklusjonen. WSP-utredningen viser i tillegg til en mulighet for en ny stasjon på Gomsrud, tett på Teknologiparken. 

    Fire alternativer er pekt ut i utredningen. Det ene er såpass kostbart at det vurderes som lite realistisk. Et annet involverer bruk av fjerntog som regiontog, noe som heller ikke vurderes som særlig realistisk ut fra foreløpige tilbakemeldinger fra Jernbanedirektoratet.

    Vi står dermed igjen med to alternativer som Buskerudbyen ønsker utredet nærmere:

    • Forbedret togtilbud i rush (kl. 05-07 og kl 17-17.30) til/fra Kongsberg. Anslått kostnad: 0-340 mill. kr.
    • To tog i timen med fast halvtimesintervall til Hokksund. Anslått kostnad: 400 mill. kr.

    Buskerudbyen ønsker å se nærmere på kostnader og samfunnsnytte, og om disse to alternativene kan kombineres. Det er aktuelt å se på om ny stasjon på Gomsrud kan inkluderes også her.

    WSP har ikke nødvendigvis funnet frem til den endelige fasiten, men utredningen viser at det er mulig å få flere togavganger med relativt enkle og mindre kostbare tiltak. Det faglige grunnlaget er et så godt utgangspunkt at kommunene og fylkeskommunen mener det må settes av midler til utvikling av togtilbudet Drammen – Kongsberg. 

    Buskerudbyen spilte dette inn i forslaget til ny Nasjonal transportplan 2025-2036, og i møtet med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 15. april 2024. Utredningen er også spilt inn til Jernbanedirektoratet.

  • Gjenåpning av snarveier

    Mange snarveier og gangsmetter er åpnet opp og forbedret på Kongsberg de siste årene. Snarveiprosjektet startet med en kartlegging. Ved hjelp av innbyggerne er rundt 500 snarveier og gangsmetter i sentrumsområdet tegnet inn på et kart, mange av dem inngår i reguleringsplaner. Kartet er tilgjengelig på kommunens kartside, hvor snarveiene er et eget kartlag.

    Snarveiprosjektet bidrar til å gi rask og god fremkommelighet til byen, og er dermed med på å gjøre det mer attraktivt å gå og sykle på korte avstander. Det er ofte lite som skal til for å gjøre gangveiene mer attraktive. Eksempler på tiltak som kan gjennomføres er utbedring av dekke, trapper, håndlister, belysning og skilting – enkle tiltak med stor og synlig verdi for innbyggerne. 

    Kommunen har fått belønningsmidler i flere omganger til prosjektet.

  • Norges første vei er skiltet - Sølvveien

    Sommeren 2024 var den regionale sykkelruten endelig ferdig skiltet gjennom Kongsberg. Sølvveien er Norges første offentlige vei, anlagt av Christian IV i 1624.

    Rundt 100 skilt er satt opp av Steinar Aas, skiltansvarlig i Kongsberg kommune. Buskerudbyen har bidratt med prosjektgjennomføring og midler for å få skiltingen finansiert.

    I Kongsberg starter skiltingen av Sølvveien i Saggrenda og går fram til Smedbrua på Gamleveien, ved grensa til Øvre Eiker. Strekningen er på cirka 12 kilometer. Etter hvert skal skiltingen fortsette i Øvre Eiker, og målet er at man til slutt skal kunne følge skiltingen av Sølvveien helt fram til Oslo.

  • Grønn Jobbvei – samarbeid med næringsliv og offentlige virksomheter om grønne jobbreiser

    Gjennom «Grønn jobbvei» ønsker Buskerudbyen å bidra til at flere ansatte i lokale bedrifter og virksomheter lar bilen stå igjen hjemme litt oftere. Målet er å gjøre det mer attraktivt for ansatte å sykle, gå eller reise kollektivt til jobb. Bedriftene som blir med på ordningen får tilbud om en rekke reisevanefordeler, som utlån av elsykler og sparkesykler, tilbud om rabatterte sykler, med mer. Et nytt og mer spisset konsept utvikles i 2024.

  • Barnas sykkelservice – gratis fiksing av barnesykler

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted drar rundt på skoler og fikser sykler gratis mens barna sitter på skolebenken. Så langt har over 2000 sykler fått service. Bytte av enkle slitedeler er inkludert. Målet er å sikre at så mange barnesykler som mulig kan trille trygt framover. 

    Prosjektet har hatt litt ulike former siden starten, men fortsetter i samme spor i 2025. Barnas sykkelservice har også blitt testet ut med god respons på større arrangementer som Elvefestivalen, Globusfestivalen og Drammenselva Rundt.

  • Utlån av sykler via Elsykkelbiblioteket

    Siden 2017 har det vært mulig å låne med seg en elsykkel hjem til utprøving gjennom Elsykkelbiblioteket. Hensikten er å senke terskelen for å investere i en elsykkel som kanskje kan fungere som en “bil nummer to”, eller til og med som en hovedløsning for transport i hverdagen for noen. Alle over 18 år kan låne elsykkel. 

    • I Drammen driftes ordningen av: Bjørn Myhre Sport, Horgens vei 2 i Krokstadelva
    • På Kongsberg driftes ordningen av: Intersport Kongsberg, Storgata 14

    Innbyggerne må kontakte forretningen direkte for å avtale tid for lån. Syklene både hentes og leveres tilbake på samme sted.

  • Pilotprosjekt med elbysykler

    Høsten 2021 startet Brakar opp en bysykkelordning med elektriske sykler i Lier og Kongsberg, delfinansiert med belønningsmidler. Det ble plassert ut 42 bysykler i Kongsberg og til sammen 40 sykler i Lier. Systemet ble etablert som et samkjørt nettverk rundt knutepunkter, holdeplasser og steder med stort transportbehov. Målet var å gi kundene et bedre mobilitetstilbud, med Brakar kollektivbillett til/fra bussen, som en del av togreise eller som en “ren” sykkeltur. Tilbudet ble lansert med en bred kampanje.

    Drammen valgte å gå for en privatfinansiert løsning hvor det ikke var nødvendig for kommunen å bidra økonomisk, mens Øvre Eiker ville avvente erfaringene fra Lier og Kongsberg. 

    Elbysykkeltilbudet i Kongsberg og Lier var stasjonsbasert, og hadde faste parkeringsplasser. En kan kjøre hvor en vil, så lenge turen starter og slutter på ett av de forhåndsdefinerte områdene. I Drammen er elbysykkeltilbudet et frittflytende system. Turer kan startes der brukeren finner en sykkel og avsluttes hvor som helst innenfor området, med noen definerte unntak. 

    TØI evaluerte begge ordningene på oppdrag for Buskerudbyen i 2022. Tilbakemeldingene fra publikum var positive i begge ordningene, men den samlede bruken viste seg å være for liten i Lier og Kongsberg. På tampen av 2023 ble elbysykkeltilbudet i regi av Buskerudbyen avviklet. 

    Det er satt av midler både i 2024 og 2025 til å vurdere en ny innretning på et elbysykkeltilbud i Kongsberg, i et mulig samarbeid med lokalt næringsliv.

  • Fellespott til mindre utbedringer av regionale sykkelruter

    Fylkeskommunen har startet et systematisk arbeid for å kartlegge behovet for mindre utbedringstiltak på de regionale sykkelrutene. Belønningsmidler er satt av både til planlegging og gjennomføring

  • Oppgradering og vedlikehold på gang- og sykkelanlegg på kommunal vei

    Det er avsatt samlepotter til oppgradering og vedlikehold på kommunal vei i alle kommunene i 2025. Hensikten er å gi noe mer fleksibilitet i planlegging og gjennomføring av mindre gang- og sykkeltiltak underveis i handlingsprogram-perioden.

Andre Buskerudbyen-tiltak i Kongsberg siden 2010:

  • Fellesbrukskryss i Kongsberg sentrum

    Krysset Storgata/Tinius Olsens gate/Stasjonsbakken ble oppgradert til et fellesbrukskryss i 2013. Prosjektet har bedret fremkommeligheten for busstrafikken og rettighetene til de myke trafikantene, samtidig som det gir lavere fart på biltrafikken og derved gjør sentrum mindre aktuelt som gjennomkjøringsvei.

  • Planlegging av gang- og sykkelbru nord

    Med bakgrunn i de gode erfaringene fra Bølgen bru er det brukt midler (3,5 mill. kr) på å støtte planleggingen av en ny gang- og sykkelbru nord for Kongsberg sentrum. Brua skulle binde sammen Skavanger og Raumyr. Det ble derimot ikke politisk flertall for å gå videre med byggingen av brua.

  • Rundkjøring og kollektivfelt i krysset Haspaveien og E134

    Køsituasjonen i Kongsberg var betydelig, og i krysset Hasbergs vei/E134 hadde bussen store fremkommelighetsproblemer, særlig ved venstre sving ut på E134. Med midler fra Buskerudbyen ble det derfor i 2011 etablert en rundkjøring som erstatning for krysset. Dette førte til at bussen ikke lenger hadde vikeplikt for trafikken i begge retninger på E134, og fikk dermed bedre fremkommelighet. Tiltaket var et samarbeid mellom Kongsberg kommune, Statens vegvesen og Buskerudbyen.

  • Innkjøp av sykler og sykkelparkering utenfor rådhuset

    Kongsberg kommune fikk i 2011 midler til å kjøpe inn sykler og elsykler som kan brukes mellom lokasjoner i kommunen, og sykkelparkeringer ved skoler og barnehager fikk et løft. I 2013 bygget kommunen 20 overbygde sykkelparkeringer ved rådhuset. Sykkelparkeringene gjorde at syklene dermed kunne stå parkert, tørt og tryggere utenfor rådhuset.

  • Sykkelparkeringshus ved knutepunkt Kongsberg

    Kongsberg har gjennom mange år vært opptatt av å tilrettelegge for syklende og gående. Byggingen av innendørs sykkelparkering ved knutepunkt Kongsberg var et ledd i den satsingen. I forbindelse med undergangen ble det etablert et nytt plan, slik at det ble plass til 72 sykler. Samtlige er under tak, og det er økt belysning i området. Økt belysning gjøres for å skape trygghet i området, men også som et kreativt grep for å lyse opp de fargede lamellene som omkranser sykkelparkeringen. Det er videoovervåkning av sykkelparkeringshuset for å redusere antall stjålne og ødelagte sykler. På det nedre planet er det satt opp lånsbare skap, hvor man med egen lås kan låse inn eget sykkelutstyr.

  • Oppgraderte bussholdeplasser langs Hasbergs vei

    På begge sider av Hasbergs vei ble bussholdeplassene oppgradert i 2014 med lehus, kantstopp og ledelinjer.

  • Oppgradering av bussholdeplasser på Gamlegrendåsen

    Langs busstraseen til Gamlegrendåsen ble totalt ni bussholdeplasser oppgradert i 2014. Enkelte av holdeplassene har fått lehus, med fremføring av gangvei og gangveiareal ved holdeplassene.

  • Ny snuplass Gamlegrendåsen

    Det ble etablert en ny snuplass på Gamlegrendåsen i 2015 for å bedre forholdene for bussen som skal snu og kjøre tilbake til sentrum

  • Servicestasjoner for syklister i sentrum

    Det ble i 2015 lagt bedre til rette for syklister i bysentrum på Kongsberg gjennom opparbeidelse av servicestasjoner, informasjonstavler og flere parkeringsplasser. Det er plassert ut teknisk utstyr som sykkelpumpe og en del ulike verktøy til bruk ved servicestasjonene og parkeringsplassene.

  • Helhetlig parkeringsplan på Vestsida

    I 2015 ble det etablert beboerparkering og parkeringsskilting på Vestsida i Kongsberg. Parkeringspolitikken skal blant annet stimulere til økt handel og aktivitet i Kongsberg sentrum. I tillegg skal den underbygge et velfungerende transportsystem og stimulere til reduksjon i biltrafikken.

  • Driftspilot for bedre brøyting av sykkelvei

    I 2015 ble det satt i gang et pilotprosjekt for å øke andelen på utvalgte sykkelruter i Kongsberg, med god rydding av sykkelveiene for snø, is og grus. Erfaringene fra pilotprosjektet var gode.

  • Elsykkel-satsing i Kongsberg Teknologipark

    I 2015 satte Kongsberg Teknologipark i gang en større sykkelsatsing blant sine ansatte i samarbeid med kommunen, Statens vegvesen og Buskerudbyen. 300 elsykler ble innkjøpt. Buskerudbyen bidro med 10 elsykler til utlån og faglig støtte til prosjektet. Tilbudet ble godt mottatt. Både Kongsberg Teknologipark, Kongsberg kommune og Statens vegvesen tilbød 25 prosent på kjøp av elsykler til sine ansatte. Erfaringene fra prosjektet ble brukt inn i bysykkelprosjektet som kom senere på Kongsberg og i Lier, og inn i Grønn Jobbvei-satsningen.

  • Oppgradering av holdeplasser

    I 2016 ble en del bussholdeplasser oppgradert i Buskerudbyen, blant annet utenfor den gamle kinoen på Kongsberg, ved Skrim ungdomsskole og Kongsberghallen. Gjennom årenes løp har en rekke bussholdeplasser i Buskerudbyen blitt oppgradert for belønningsmidler.

  • Bedre lehus og sanntidstavler på Knutepunkt Kongsberg

    Lehusene på Knutepunkt Kongsberg ble oppgradert i 2016, blant annet med de karakteristiske fargede veggene. Lehusene gir bedre ly for vær og vind enn de som sto der tidligere. Samtidig ble det satt opp sanntidstavler for bussavgangene. Hensikten er å gi passasjerene bedre informasjon om hvor bussene går fra, og når.

  • Sykkelfelt i historiske Myntbakken/Klokkarbakken

    Arbeidet med å anlegge sykkelfelt og tosidig fortau i Klokkarbakken startet opp i 2019, og ble ferdigstilt våren 2020. Gaten ligger i et historisk miljø, like ved kirken. Det ble bygget sykkelfelt i den bratteste delen av bakken for dem som sykler opp. Samtidig er det også markert hvor en skal sykle motsatt retning ved bruk av steinheller. Smågatesteinen beholdes på strekningen, bortsett fra på sykkelfelt og fortau. Gaten er en del av nasjonale og regionale ruter  for syklende, og er en svært sentral forbindelse i Kongsberg sentrum.

  • Pilotprosjekt med selvkjørende feiemaskin

    I 2021 ble det gitt tilskudd til testing av flere typer selvkjørende kjøretøy på Kongsberg. Midlene har blant annet gått til forbedring av vinterdrift og utprøving av autonome feiemaskiner, samt utstyr til biler med å fange opp sensorer for å fange opp informasjon om f.eks behov for strøing og som grunnlag for kommunikasjon med publikum. 

  • Utprøving av sykkelløsninger i Ove Gjeddes vei

    Ove Gjeddes vei har fått midler over flere år for å utarbeide og teste forskjellige sykkelløsninger. Strekningen er mye brukt både som skolevei og pendlerrute, er bratt og har dermed ikke vært enkel å få til både med tanke på opplevd trygghet og god trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper.

  • Selvkjørende buss i Kongsbergs gater

    Fra høsten 2018 og frem til sommeren 2023 testet Brakar selvkjørende buss i Kongsberg og Drammen.

    Høsten 2018 var Brakar først i verden med å lansere en selvkjørende buss fullintegrert i kollektivtransporten. Dette skjedde i Kongsberg, og i den første fasen kjørte bussen en kort sentrumsrunde (via gågata) fra Kongsberg knutepunkt via Skolegata til Tråkka og tilbake til Kongsberg knutepunkt (0,9 km).

    Bussen fikk et eget linjenummer (450) og rutetabell, og ble i desember 2018 utvidet til å kjøre til Vestsiden. I april 2019 ble ruten utvidet igjen, denne gangen til Teknologiparken. Tilbudet ble koordinert med bybuss 407, som da ble innstilt på samme strekning som linje 450 var i drift. Dermed var det første gangen som selvkjørende busser erstattet dieselbusser i rute. På dette tidspunktet var ruten i Kongsberg den lengste og mest komplekse for selvkjørende buss i verden.

    Frem til desember 2021, da prosjektet i Kongsberg ble avsluttet, kjørte bussen til sammen 12 175 km.

  • Nytt sykkelhotell på Kongsberg stasjon

    I august 2023 ble nytt sykkelhotell og ny utendørs sykkelparkering på Kongsberg stasjon offisielt åpnet av daværende ordfører Kari Anne Sand. Sykkelhotellet var i drift allerede sent året før, men den offisielle åpningen ble utsatt til etter at Bane Nor også fikk etablert flere nye sykkelparkeringer. Dermed er det nå sykkelparkering under tak bak sykkelhotellet, samt fire «A-stativ» ved trappa til stasjonsinngangen, i tillegg til sykkelhotellet. Alt ligger nær spor 3, på Baneveien-siden av stasjonen.

    – Dette har blitt et kjempefint tilbud til alle syklister. Bra initiativ og godt jobbet, sa ordfører Kari Anne Sand da hun klippet over «snora» som besto i gamle sykkelslanger.

    Sykkelhotellet har plass til 40 sykler i to etasjer. Det er også ladeplass til elsykler. I tillegg er sykkelhotellet kameraovervåket. Sykkelhotellet er døgnåpent og åpnes via Bane Nor parkering-appen. 

    Kommunene og Buskerudbyen har satt opp sykkelhotell på til sammen sju togstasjoner: Lier, Brakerøya, Drammen, Gulskogen, Mjøndalen, Hokksund og Kongsberg.

  • Forbedret informasjon til passasjerer og nytt billettsystem

    Når kundene får bedre informasjon, øker attraktiviteten til kollektivsystemet. Siden 2017 har det blitt bevilget midler til sanntidsinformasjon og trafikant- og informasjonsdesign hos Brakar. Sanntid gir kundene faktisk avgangstid i flere kanaler, og bidrar til et lett tilgjengelig og oppdatert kollektivtilbud. Data fra systemet kan i tillegg benyttes til å skape nye og smarte tjenester til publikum i fremtiden. 

    De fleste reiser betales nå med mobilbilletten, og det settes av belønningsmidler også til drift av denne tjenesten.

  • Sanntidsinformasjon og informasjonstavler for buss og tog

    Buskerudbyens første system for sanntidsinformasjon ble tatt i bruk i Drammen i starten av 2011. Pilotprosjektet omfattet to bussruter; linje 3 og 6. Det ble også satt opp informasjonstavler på de to linjenes holdeplasser på Strømsø og Bragernes. Sanntidsinformasjonssystemet bruker GPS for å beregne ankomsttid til holdeplassen. 

    I årene etter ble systemet innført på alle Brakars busser, og det ble satt opp informasjonstavler på knutepunkt og sentrale stoppesteder. I løpet av 2017/2018 ble sanntidsinformasjon koblet både til nettsider og til skjermer som bedrifter kan ha hos seg.

    Årlig brukes det belønningsmidler til drift av sanntidsystemet og trafikant- og informasjonsdesign.

  • Brakars reiseplanlegger og billettsalg

    Gjennom årenes løp er det brukt belønningsmidler både for å utvikle Brakars reiseplanlegger og ulike løsninger for salg av billetter. Årlig bevilges det midler til drift av mobilbillett/appsalg.

  • Pigg med pigg og andre kampanjer

    Buskerudbyen har en ambisjon om å informere, inspirere og tilrettelegge for endrede reisevaner gjennom ulike kampanjer og tilbud. Gjennom årenes løp er det gjennomført en rekke små og store kampanjer i alle fire kommunene. Her er noen eksempler:

    Vintersykkel-kampanjen “Pigg med pigg” gikk over flere år, og var svært populær. Nær 5000 sykler ble gjort vinterklare i løpet i kampanjeårene. Syklister fikk ett piggdekk, omlegging og sjekk av sykkelen mot at de betalte for ett dekk selv. Lokale sykkelverksteder samarbeidet med Buskerudbyen om å gjøre jobben. Nå har “Pigg med pigg” en pause, men det kan bli aktuelt å vekke den til live igjen. 

    “Aktiv på skoleveien”, Buskerudbyens egen kampanje for å få flere til å gå og sykle til skolen, hadde opp mot 9000 deltakende elever i toppårene. Formålet var å bidra til bedre helse, gode reisevaner og mindre biltrafikk i området rundt skolen. Inntil 70 prosent av skolene i Buskerudbyområdet har deltatt i “Aktiv på skoleveien”. Under pandemien dabbet interessen for å være med noe av, og kampanjen er satt på pause. 

    Buskerudbyen har i mange år støttet den nasjonale “Sykle til jobben”-aksjonen ved å betale deltakeravgiften for alle som bor eller jobber i Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg.

    – Aksjoner som dette er viktige for å få flere til å sykle eller gå til jobben. Det er også veldig gledelig å se den økende bruken av elsykler.  Videre fremover blir det ekstremt viktig at vi også tilrettelegger fysisk for at enda flere får lyst til å sykle i vårt område, ikke minst med tanke på sikkerhet og fremkommelighet, sa Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudbyen-sekretariatet i forbindelse med “Sykle til jobben” i 2018.

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted “Rullende Reodor” hadde i 2020 sykkelservice ute hos et knippe lokale bedrifter og offentlige virksomheter. Ansatte på sykehuset i Drammen som måtte på jobb under pandemien, ble de første som fikk besøk. Tilbudet om gratis fiksing av sykler og omlegging til piggdekk i løpet av arbeidsdagen ble tatt svært godt imot. 

    Den drammensutviklede Kobla-appen har vært utgangspunkt for to motivasjonskampanjer i regi av Buskerudbyen. Appen er også testet inn i næringslivssatsingen “Grønn Jobbvei”. 

    I tillegg er det gjennomført mange mindre kampanjer og aktiviteter, både i samarbeid med andre organisasjoner og selvstendige initiativ:

    • Elsykkelbiblioteket (se mer informasjon over) og elsykkelprøvedager – Forskningen viser at ved å prøve elsykkel er det lettere å fortsette og også skaffe seg sin egen sykkel. Derfor har samarbeidet lånt ut elsykler til bedrifter, partnerne og befolkningen generelt.
    • Partnerne har delt ut sykkellykter til syklister uten lys i mørket, og samtidig belønnet de som faktisk syklet med påbudte lykter. Dette har foregått i alle kommuner og både på skoler og for befolkningen ellers.
    • Reflekser har blitt delt ut, både til organisasjoner som blant annet hjelper flyktninger og – mer organisert – sammen med Trygg Trafikk sin årlige «Refleksdag».
    • Sykkel-støtte til flyktninger og innvandrere. Buskerudbyen har støttet gjennomføring av sykkelopplæring og til utdeling av sykler og utstyr. Gjennom samarbeid med blant annet Blåkors, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.
    • Premiering av syklister og sykkelaktiviteter. Gjennom blant annet Globusfestivalen, Drammensfjorden rundt og Drammenselva rundt har syklister fått oppmerksomhet eller premiering fra Buskerudbyen. Dette er gjort gjennom samarbeid med sykkelverksted – som har deltatt med gratis sjekk av sykkelen ved arrangementet, enkel premiering eller at man har fått til avtaler om fotografering som også har kommet samarbeidet til gode.
    • Fokus på gange og sykkel ved å støtte nasjonale kampanjer. For skolene er Beintøft løftet opp lokalt, og Europeisk mobilitetsuke har vært promotert ved flere anledninger. 
    • «Feie for egen dør» – Partnerne har fått noen midler til å gjennomføre egne tiltak som fremmer gange, sykkel og kollektivreiser for sine egne ansatte. Dette har blant annet resultert i egne sykkelparkerings-løsninger for ansatte på alle fire rådhus og fylkeshuset.
    • Sykkelveier.no – Samarbeidet har tatt initiativ til å jobbe med en felles nasjonal løsning for å vise frem sykkelinfrastruktur på nettet. 
Mer om

Hva gjør Buskerudbyen?

Vil du vite mer om Buskerudbyen, og hva vi har fått til. Her er flere sider om dette tema: