Se hva Buskerudbyen gjør i: Lier

Belønningsmidler bidrar til flere pendlerparkeringer på Lier stasjon, gang- og sykkeltiltak og rimelig Bybillett på bussen. Den gamle jernbanelinjen fra Heggtoppen til Drammen har blitt en populær gang- og sykkelvei, og snart er det Hjertesoner rundt alle barneskolene.  Les mer om alt som er gjennomført – og på gang.

Handlingsprogrammet 2023-2025 for bruken av belønningsmidler inneholder en rekke små og større tiltak i Lier. Flesteparten er delfinansiert med midler fra kommunen eller fylkeskommunen. Under er en kortfattet oversikt. Her finner du også tiltak som allerede er ferdige:

  • Hyppigere avganger på de mest brukte bussrutene

    Busstilbudet i Buskerudbyen er trappet opp i flere omganger siden 2009/2010. Mange linjer har hyppigere avganger takket være belønningsmidler. I 2025 brukes ca 2/3 av midlene fra staten til drift av buss og lavere takster. Totalt om lag 80 millioner kroner. Fysisk tilrettelegging for bussen (bedre fremkommelighet, busstopp o.l) kommer i tillegg. 

    Satsingen har bidratt til en solid økning i antall passasjerer. Samlet økte kollektivtrafikken i Buskerudbyen langt raskere enn befolkningsveksten frem til Covid 19-pandemien. Fra 2013 til 2019 økte antall kollektivreiser (buss og tog) med 25 prosent. Passasjerene kom i stor grad tilbake i løpet av 2022, og er nå omtrent på samme nivå som før pandemien. 

    Belønningsmidlene er først og fremst prioritert på busslinjer som betjener store reisestrømmer, og som på en effektiv måte når en stor del av innbyggerne. Satsingen bidrar også til klimavennlig og attraktiv by- og tettstedsutvikling ved at den tilrettelegger for miljøvennlige reisevalg.  

    Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, førte til at Brakar måtte kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler ble berørt: Linje 3, 4, 5, 22, 24, 61, 71, 101 og 169. Linje 52, som gikk fra Drammen-Mjøndalen-Hokksund, kjører nå kun til Mjøndalen. Linje 169 er opprettholdt med et rushtidstilbud. Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune

    Disse rutene er gjennom årene styrket med belønningsmidler:

    Linje 3 Fjell-Kastanjesletta
    Linje 4 Kniveåsen – sentrum
    Linje 5 Tors vei – Vinnes
    Linjene 22 og 24 Konnerud – sentrum
    Linje 25 Gulskogen – sentrum
    Linje 51 Mjøndalen – Solbergelva – Drammen
    Linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera
    Linje 71 Asker – Tranby – Lierbyen – Drammen
    Linje 101 Hokksund – Mjøndalen – Åssiden – Drammen
    Linje 117 Ormåsen – Hokksund
    Linje 169 Lierbyen – Oslo

    På Kongsberg er bybusstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som en del av bybusstilbudet.

    Vis historikk ↓

    Historikk:
    Høsten 2009 ble det satset på ti-minutters rute til Konnerud –  en økning fra 4 til 6 avganger i timen. Samtidig ble det startet et arbeid med oppgradering av holdeplassene. 

    I november 2010 fikk innbyggerne i byområdet et nytt busstilbud mellom Drammen-Mjøndalen-Hokksund, med direkteforbindelse til Ormåsen. Dette bidro til en dobling av tilbudet mellom hovedknutepunktene. I 2014 ble tilbudet splittet opp, slik at det går en egen buss fra Hokksund, som korresponderer med toget. 

    I tillegg ble det i 2010 satset på ekstraavganger til daværende Nedre Eiker, økt tilbud på linje 4 til Åskollen og utvidet kjøring på bybusser i Kongsberg-Gamlegrendåsen. Sommeren 2010 ble det iverksatt utvidet kjøring på linje 6 (bybuss til Fjell) og linje 51 mellom Drammen og daværende Nedre Eiker.

    I 2014 og 2016 ble Linje 71 Drammen-Lierbyen-Asker styrket med nye avganger i begge retninger, noe som ga avganger hvert kvarter i rushtiden morgen og ettermiddag. 

    I 2016 ble rutetilbudet ytterligere styrket på flere sentrale strekninger. Linje 3 mellom Kastanjesletta og Fjell ble styrket med 18 nye avganger i hver retning på lørdager. På Linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen ble det satt opp 14 nye avganger i retning Mjøndalen, og 16 nye avganger i retning Drammen, i rushtiden. Det innebar at det ble avganger hvert 15 minutt i rush morgen og ettermiddag.

    Som en forberedelse til Buskerudbypakke 2 (skrinlagt våren 2019), ble busstilbudet styrket ytterligere i 2018 og 2019: 

    I 2018 ble linjene 3 Fjell-Kastanjesletta, 4 Kniveåsen-sentrum, 5 Tors vei-Vinnes, 25 Gulskogen sentrum, 51 Mjøndalen-Solbergelva-Drammen, 71 Asker-Tranby-Lierbyen-Drammen og 101 Hokksund-Mjøndalen-Åssiden-Drammen vesentlig styrket, særlig på kvelder og helg.  Også linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera ble styrket med belønningsmidler.

    Fra januar 2019 ble linje 22 og 24 Konnerud-sentrum forbedret slik at det ble fire busser i timen på hver av linjene i rush. På fellesstrekningen mellom Bernås og sentrum ble det da 8 busser i timen, dvs. avganger hvert 7-8 minutt.  Linje 169 Lierbyen-Oslo fikk utvidet sommertilbudet ved hjelp av belønningsmidler. I februar 2019 ble linje 51 Drammen – Solbergelva – Mjøndalen styrket ytterligere. Da begynte elektriske busser å kjøre hvert tiende minutt i rush og ellers hvert kvarter/halvtime.

    Bybusstilbudet på Kongsberg: På Kongsberg er busstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Tidligere var det flere linjer med til dels dårlig frekvens. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. Tilbudet blir da mer attraktivt å benytte for flere. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som del av bybusstilbudet.  

  • Bybillett på bussen til 32 kroner (16 kroner barn/honnør) – en av landets billigste

    Gjennom belønningsavtalen får Buskerudbyen i 2024 om lag 23 millioner kroner i øremerkede midler til reduserte priser på kollektivbilletter. Den lave prisen på bybilletten (enkeltbillett for 1 sone) kommer mange til gode. Om lag 70 prosent av alle enkeltbilletter Brakar selger innenfor Buskerudbyen er billetter for 1 sone. Uten tilskuddet ville billetten ha kostet hhv. 46 og 23 kr. I tillegg brukes noe på å redusere prisen på 30-dagersbillett.

  • Pendlerparkeringen på Lier stasjon utvidet - igjen

    I februar 2025 ble snoren klippet for en splitter ny pendlerparkeringsplass ved Lier stasjon. Pendlerne hadde dermed fått 80 nye parkeringsplasser. Totalt er det nå 280 parkeringsplasser ved stasjonen.

    Utvidelsen er resultatet av et samarbeid mellom Bane NOR, Lier kommune og Buskerudbyen.

    Disse plassene er svært etterlengtet, ifølge driftssjef i Bane NOR, Glenn Ove Hansen: – Dette har vært en kamp i mange år, sier han.

    En annen som jubler er ordfører Kjetil Kivle: – Dette er veldig viktig for Lier, og vi ser allerede i dag at behovet er stort. Jeg vil gi en stor takk til Bane Nor og Buskerudbyen, og kanskje dette vil være med å gjøre stasjonen mer attraktiv.

    Arbeidene startet høsten 2024. I tillegg ble ny bussholdeplass, ny avkjørsel og to nye fotgjengeroverganger etablert. 

    – Pendlere i Lier og omegn vil sette veldig pris på dette, sier Thorgeir Bjerknes, virksomhetsleder for stedsutvikling i Lier kommune.

    Tiltaket er delfinansiert med belønningsmidler. Bane Nor har stått for den øvrige finansieringen.

    Også i 2014 ble det brukt belønningsmidler for å utvide pendlerparkeringsplassen ved Lier stasjon med totalt 46 plasser, inkludert ny parkeringsplass ved Tuverudveien.

  • Hjertesoner rundt alle skolene i Lier

    Trygg og aktiv skolevei er høyt prioritert i Lier, og fra 2022 til 2025 skal det etableres såkalte hjertesoner ved alle de 12 skolene i kommunen. Målet er å øke trafikksikkerheten rundt skolene gjennom holdningsskapende arbeid og fysiske tiltak.

    Det etableres et område rundt skolen der man tilrettelegger bedre for gående og syklende (myke trafikanter), samtidig som man forsøker å redusere biltrafikken. Barn som kjøres, slippes av på bestemte stopp- og hentesteder utenfor hjertesonen, kalt droppsoner. Da blir det også tryggere for de som går og sykler. 

    Først ut med å bli hjertesoneskoler var Gullaug, Hegg, Heia, Hennummarka, Høvik og Oddevall. Høsten 2023 ble det behørig feiret og markert på alle skolene (bortsett fra på Hegg, som feiret våren etter). Våren og sommeren 2025 ble fire nye skoler erklært Hjertesone-skoler: Sylling skole, Hallingstad skole, Tranby skole og Høvik skole. Hjertesonene rundt Egge skole og Lierbyen skole er også på plass, og markeres med feiring våren 2026. 

    – Nå feirer vi at alle er ordentlig i gang, men det betyr ikke at vi er ferdig. Det har blitt satt i gang en del rutiner som skal rulle videre og vi fortsetter å jobbe med ulike kampanjer, sa Isabel Lindseth, prosjektleder for hjertesone og trafikksikker kommune i Lier kommune, i forbindelse med markeringen på Gullaug skole.

    Hun benyttet også anledningen til å skryte av skolene:

    – Dette er kjempespennende fordi skolene er så engasjerte. Fokus på trygg skolevei blir en del av skolenes satsingsområder hvor hjertesone har sitt eget årshjul. Derfor blir trafikksikkerhet noe som gjennomsyrer hverdagen. Vi har ingen å miste, og derfor er det så viktig at alle engasjerer seg i dette.

    Fokuset fremover blir å sikre at hjertesonearbeidet fortsetter ved hver skole, og at både foreldre og elever involveres videre i arbeidet med trygg skolevei.

  • Busstilrettelegging i Lierbyen og Heggtoppen

    I 2023 og 2024 ble det bygget nye lehus ved Lierbyen skole, på Lierstranda og i Joseph Kellers vei. Det er også satt av midler til ny busslomme i Hegsbroveien ved Heggtoppen. Planlagt gjennomføring i 2025. Tiltakene bidrar til å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt. Det er tidligere bygget nye lehus blant annet på Tranby.

  • Gange- og sykkeltiltak i Lierbyen

    Kommunen har over lang tid jobbet med stedsutvikling i kommunesenteret. Områdeplanen tar blant annet for seg bedre tilrettelegging for gående og syklende, komplette gang- og sykkellenker gjennom sentrum, bedre tilrettelegging for kollektivtransport, mer byliv og nytt parkeringsregime. Belønningsmidler skal brukes som delfinansiering av disse tiltakene, og planlagt oppstart er i 2025/26.

  • Forberedelser for løsninger for gående og syklende langs Nøsteveien

    Fylkeskommunen har utarbeidet reguleringsplan for å tilrettelegge for flere gående og syklede langs Nøsteveien mellom Kirkeveien og Jensvollveien. Her er det i dag bare blandet trafikk på mesteparten av strekningen. Finansiering for bygging må avklares senere. 

  • Bygge om kryss for å tilrettelegge for buss til det nye sykehuset

    For å legge til rette for leddbussene som skal betjene det nye sykehuset på Brakerøya, måtte det lages en ny løsning for krysset Lierstranda/Bruusgaards vei. Tiltaket er mer kostbart enn ventet, og belønningsmidler ble omdisponert i 2024 for å kunne utgjøre en større del av totalbeløpet. Ombyggingen skal være ferdig til det nye sykehuset åpner høsten 2025. Busslinjen mellom Mjøndalen, Drammen sentrum, nytt sykehus på Brakerøya og også videre inn i Lier blir viktig for alle reiser til og fra sykehuset og i området ellers.

  • Gang- og sykkeltilrettelegging ved Brakerøya/det nye sykehuset

    Det er viktig å tilrettelegge for gående og syklende i tilknytning til de store utviklingsprosjektene som er under planlegging og bygging i området nær Brakerøya (nytt sykehus, Helseparken, Fjordbyen Lier og Drammen).

    Strekningen forbi Brakerøya stasjon har et stort utbedringsbehov, og er en riksvegrute for sykkel mellom Lier og Drammen. Strekningen har vært nesten uendret siden 70-tallet. I løpet av 2024/2025 har den fått universelt utformet bussholdeplass, gjennomgående gang- og sykkelveg med kantsteinsmarkeringer som tydeliggjør avkjørsler og vikeplikt, bedre sikt, og en utforming som bidrar til redusert hastighet inn og ut av stasjonsområdet.

    Statens vegvesen har gjennomført prosjektet med belønningsmidler fra Buskerudbyen, i samarbeid med Drammen kommune, Brakar, Bane NOR Eiendom og Sykehusbygg. Tiltaket vil gjøre det enklere å komme seg mellom Drammen og Lier og til det nye sykehuset. 

    Andre delprosjekter er ønsket som en mulig videreføring.

     

  • Bidrag til elektrifisering av bussene

    Fra juli 2024 var alle bussene i Buskerudbyen elektriske. Totalt 75 prosent av den lokale kollektivtransporten i hele Buskerud er dermed fossilfri.

    – Vi har mer eller mindre kun gode erfaringer med de elbussene vi har i drift. Vi vet en del er skeptiske til elektrisk drift, særlig på vinterføre, men vi var en av de første i landet til å starte elektrifiseringen, og sammen med Vy har vi nå god erfaring med eldrift. Vi gleder oss til dette skiftet, sa Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar, i en pressemelding i juni 2024.

    Elektrifiseringen av bussparken bidrar til mindre lokal luftforurensing, støy og klimautslipp, og gir økt komfort for reisende. Buskerudbyen har bidratt med belønningsmidler underveis.

  • Oppgradering og vedlikehold på gang- og sykkelanlegg på kommunal vei

    Det er avsatt samlepotter til oppgradering og vedlikehold på kommunal vei i alle kommunene i 2025. Dette for å gi noe mer fleksibilitet i planlegging og gjennomføring av mindre gang- og sykkeltiltak underveis i handlingsprogram-perioden.

  • Barnas sykkelservice – gratis fiksing av barnesykler

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted drar rundt på skoler og fikser sykler gratis mens barna sitter på skolebenken. Så langt har over 2000 sykler fått service. Bytte av enkle slitedeler er inkludert. Målet er å sikre at så mange barnesykler som mulig kan trille trygt framover. 

    Prosjektet har hatt litt ulike former siden starten, men fortsetter i samme spor i 2025. Barnas sykkelservice har også blitt testet ut med god respons på større arrangementer som Elvefestivalen, Globusfestivalen og Drammenselva Rundt.

  • Fellespott til mindre utbedringer av regionale sykkelruter

    Fylkeskommunen har startet et systematisk arbeid for å kartlegge behovet for mindre utbedringstiltak på de regionale sykkelrutene. Belønningsmidler er satt av både til planlegging og gjennomføring.

  • Buskerudbyen positiv til fergepilot på elva og fjorden

    Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av vannveien som ferdselsåre, og har bidratt med midler til fergepiloten som ble gjennomført i oktober og november 2025.

    Fra 25. oktober ble den elektriske hydrofoilferga fra Candela testet ut på ulike strekninger på elva og fjorden, blant annet fra Engersand til det nye sykehuset og fra Drammen togstasjon til sykehuset. Det var gratis å være med på testturene, men alle passasjerene ble bedt om å besvare en brukerundersøkelse. 

    Bak piloten står Næringsforeningen i Drammensregionen ved Grønn Vekst Drammen, på vegne av samarbeidet Vannveien. I tillegg deltar båtleverandøren Candela Technology AB, mens Transportøkonomisk institutt har ansvar for forskningsdelen. Også en rekke andre lokale aktører har bidratt inn i prosjektet med arbeidsinnsats eller på andre måter.

    – Det er lagt ned mye arbeid fra lokalt næringsliv og samarbeidspartnere for å få dette prosjektet opp og stå. Vi ønsker å bidra til at en ferge kan prøves ut i praksis. Samtidig mener vi det er mest hensiktsmessig å bruke resten av midlene som er satt av i Buskerudbyen i et større prosjekt som kan gi bedre innsikt over tid, sier Kjell Arne Hermansen, ordfører i Drammen og leder for Buskerudbyens politiske styringsgruppe.

    Politisk styringsgruppe ga i vedtak 10. oktober 2025 sin tilslutning til at 500 000 kroner av totalt 1 million kroner avsatt til «Pilotprosjekt Vannveien» (vedtatt 15.12.2023, på initiativ fra kommunene Lier og Drammen) kunne benyttes til denne fergepiloten. De resterende 500 000 kronene reserveres til et eventuelt fremtidig prosjekt av større omfang, som også må være fullfinansiert. Dette er i tråd med de positive vedtakene om økonomiske bidrag fra Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune og Lier kommune.

    Bidraget fra Buskerudbyen gikk ikke ut over dagens busstilbud. Det ble heller brukt ikke kommunale midler på prosjektet. Men Drammen kommune bidro blant annet gjennom å låne ut kaianlegg og annen tilrettelegging.

    I arbeidet med behovsanalysen for Buskerudbyen vinteren 2024/2025 kom det flere ønsker om fergetilbud, både i møtene med ulike aktører og i de politiske arbeidsverkstedene. I den kommende utredningen om veien videre for Buskerudbyen: «Byutvikling i fellesskap», skal det også vurderes på nytt om vannveien kan tas i bruk som en del av helhetlig by- og transportutvikling.

  • Grønn Jobbvei – samarbeid med næringsliv og offentlige virksomheter om grønne jobbreiser

    Gjennom «Grønn jobbvei» ønsker Buskerudbyen å bidra til at flere ansatte i lokale bedrifter og virksomheter lar bilen stå igjen hjemme litt oftere. Målet er å gjøre det mer attraktivt for ansatte å sykle, gå eller reise kollektivt til jobb. Bedriftene som blir med på ordningen får tilbud om en rekke reisevanefordeler, som utlån av elsykler og sparkesykler, tilbud om rabatterte sykler, med mer. 

Andre tiltak i Lier siden 2010:

  • Sykkelvei på den gamle jernbanelinjen

    Den gamle jernbanetraseen mellom Lier og Drammen på strekningen forbi Linnesvollen er en populær sykkelrute, og har blitt oppgradert med belønningsmidler i flere omganger. I 2015 kunne daværende ordfører Gunn Cecilie Ringdal åpne første etappe av en nyasfaltert og bredere utgave. Hele strekningen fra Kjellstadveien til Heggtoppen var nyasfaltert. Forbi ridesenteret på Linnesvollen var jernbanetraseen gjort bredere for å få plass til en separat ridevei (500 meter), atskilt fra sykkelveien med et gjerde. Neste etappe var å få på plass en sikker og praktisk løsning for gående og syklende ved rundkjøringen på Heggtoppen og Ringeriksveien, samt en skikkelig forbindelse fra jernbanen over til Lierbyen. Det er også satt opp gatelys på strekningen. Da arbeidene var ferdig i 2020, var en trygg og effektiv sykkelvei på 1,5 kilometer på plass hele veien fra Kjellstadveien til Lierbyen og videre mot Drammen på plass.

  • Nye og flere pendlerparkeringer

    Pendlerparkering er ment å være et tilbud for de som ikke har et godt kollektivtilbud der de bor, og etableres nær gode kollektivtilbud med buss eller ved togstasjoner. Med støtte fra Buskerudbyen, er det blant annet etablert pendlerparkering/utvidet antall parkeringsplasser på: 

    • Kjellstad
    • Heiatoppen
    • Lyngås
    • Konnerud
    • Gulskogen stasjon
    • Mjøndalen stasjon
    • Nedre Eiker kirke
    • Darbu stasjon
    • Skotselv
    • Ormåsen

    Samtidig som den nye pendlerparkeringen på Lyngås i Lier sto klar i 2015, ble det også laget gang- og sykkeladkomst langs fv. 285.

    I februar 2025 ble snoren klippet for en splitter ny pendlerparkeringsplass ved Lier stasjon. Pendlerne hadde dermed fått 80 nye parkeringsplasser. Totalt er det nå 280 parkeringsplasser ved stasjonen. Også i 2014 ble det brukt belønningsmidler for å utvide pendlerparkeringsplassen ved Lier stasjon med totalt 46 plasser, inkludert ny parkeringsplass ved Tuverudveien. 

    For å avlaste noe av etterspørselen etter parkeringsplasser, er i tillegg gangveier og gangstier i nærheten rustet opp i flere omganger slik at flere som bor i nærheten kan gå til stasjonen.

  • Gjenåpning av snarveier

    Det har blitt enklere å gå og sykle på stier i Lier. Flere snarveier fikk nytt dekke i 2021. I praksis betyr dette tilrettelegging for at myke trafikanter skal kunne komme seg gjennom skog eller terreng der hvor det ikke er vei. Stiene er fylt opp og jevnet med grus, og to av stiene har også fått taurekkverk.

    Området rundt Lier stasjon er det første som ble prioritert, og snarstiene i området Linneslia og Sørumlia var først ferdige. Her har snarstiene fått en flott oppgradering, og noen av stiene har fått taurekkverk. Snarstiene gjør det enklere for beboerne å komme seg ned til togstasjonen.  

    Liste over snarstier som er ferdige:

    • Ny grus i snarstien som ligger i Kunterudveien
    • Ny grus i snarstien som går mellom Seljestien og Humlebakken
    • Taurekkverk er satt opp og ny grus er lagt i snarstien mellom Blåveisstien og Berghylla
    • Taurekkverk er satt opp og ny grus er lagt i stien mellom Sørumlia og Sørum terrasse

    https://www.lier.kommune.no/aktuelt/oppgraderer-snarstier-i-lier/#sthash.Hc1ye0GY.dpuf

  • Minirundkjøring på Vitbank

    Strekningen fra Drammen til Vitbank er en hovedfartsåre for kollektivtrafikken østover fra Drammen, og trafikkeres både av lokale og regionale ruter. Krysset bak bensinstasjonen mellom Lierstranda og Ringeriksveien var en flaskehals både for buss og annen trafikk. Det var ofte lang ventetid for å ta en venstresving fra Ringeriksveien inn i Lierstranda. Derfor ble det i 2014 bygget en minirundkjøring som gjør det lettere for bussen å svinge til venstre.

  • Eget bussfelt på Lierstranda - så bussen slipper kø

    I 2015 ble det bygget kollektivfelt fra Lierstranda og inn mot rundkjøringen på Brakerøya. Det er ofte store køproblemer fra Lierstranda og inn mot rundkjøringen på Brakerøya. Alle busser fra øst går på Lierstranda. Busstraseén krysser Bruusgaardsvei fra Lierstranda og følger Strandveien frem til der rampe fra E18 og Strandveien møtes. Kollektivfeltet gjør at bussen kommer raskere frem, unngår forsinkelser og gjør det mer attraktivt å reise med buss.

  • Lehus og sykkelparkering med tak på Tranby

    Ved bussholdeplassen i Bjørkesvingen på Tranby ble det i 2015 laget et bygg for både ventende på bussen og sykler. Sykkelparkeringen har gode fastlåsingsmuligheter for 15 sykler.

  • Forbedret informasjon til passasjerer og nytt billettsystem

    Når kundene får bedre informasjon, øker attraktiviteten til kollektivsystemet. Siden 2017 har det blitt bevilget midler til sanntidsinformasjon og trafikant- og informasjonsdesign hos Brakar. Sanntid gir kundene faktisk avgangstid i flere kanaler, og bidrar til et lett tilgjengelig og oppdatert kollektivtilbud. Data fra systemet kan i tillegg benyttes til å skape nye og smarte tjenester til publikum i fremtiden. 

    De fleste reiser betales nå med mobilbilletten, og det settes av belønningsmidler også til drift av denne tjenesten.

  • Sykkelhotell og annen trygg sykkelparkering

    Kommunene og Buskerudbyen har satt opp sykkelhotell på til sammen sju togstasjoner: 

    • Lier
    • Brakerøya
    • Drammen
    • Gulskogen
    • Mjøndalen
    • Hokksund 
    • Kongsberg

    Sykkelhotellene kan brukes av alle, om du har sykkel eller elsparkesykkel, skal på toget eller ikke. Løsningen drives av Bane NOR, og koster 50 kr i måneden. 

    Buskerudbyen har også satset på flere parkeringsplasser under tak og flere parkeringsbøyler ved alle stasjonene. Dette er gratis å benytte. 

    Også ved Lier stasjon er det stor etterspørsel etter innfartsparkeringsplasser for bil. For å avlaste noe av dette presset, er i tillegg gangveier og gangstier i nærheten rustet opp, slik at flere som bor i nærheten kan gå til stasjonen. 

    I Lierbyen er det også helt gratis å parkere sykkel, hjelm, og annet utstyr i sikre parkeringsbokser. Lier har også én lokasjon (Høvik skole) der kun ansatte har tilgang. 

  • Bestillingsbuss Lierbyen - Lier stasjon

    Brakar startet i 2018 et prosjekt med bestillingstransport mellom Lierbyen og Lier stasjon, kalt Brakar Fleks Lier. Det ble satt avgangstider fra Lierbyen og Lier stasjon, og de som ville benytte seg av tilbudet måtte bestille senest 30 minutter før avgang. De ble da hentet av bil eller minibuss. 

    Høsten 2019 ble bestillingstilbudet Brakar Fleks til Lier stasjon flyttet. Antall passasjerer på strekningen Lierbyen – Lier stasjon hadde vært lav. Derfor valgte Brakar i samarbeid med Lier kommune, å flytte tilbudet til strekningen Engersand – Lier stasjon. Det nye tilbudet hadde god korrespondanse med fem avganger fra Lier stasjon om morgenen, og seks på ettermiddagen. Turen kunne kjøres med drosje eller en minibuss, mellom Engersand havn og Lier stasjon, og måtte bestilles senest en halvtime før oppsatt avgangstid. Senere samme høst ble det også mulig å bestille avgang fra Gullaugkleiva.

    Etter å ha prøvd ut matebuss i ett år, på to forskjellige ruter, var etterspørselen fortsatt lav, og tilbudet ble avsluttet.

  • Gatelys i Gjellebekkveien

    I 2020 kom nye gatelys på plass i Gjellebekkveien. Veien fra pukkverket på Tranby til Liertoppen ble oppgradert i 2018, etter å ha vært stengt en periode. Av praktiske grunner tok det noe lengre tid før også nye gatelys var ferdigmontert.

  • Pilotprosjekt med elbysykler

    Høsten 2021 startet Brakar opp en bysykkelordning med elektriske sykler i Lier og Kongsberg, delfinansiert med belønningsmidler. Det ble plassert ut 42 bysykler i Kongsberg og til sammen 40 sykler i Lier. Systemet ble etablert som et samkjørt nettverk rundt knutepunkter, holdeplasser og steder med stort transportbehov. Målet var å gi kundene et bedre mobilitetstilbud, med Brakar kollektivbillett til/fra bussen, som en del av togreise eller som en “ren” sykkeltur. Tilbudet ble lansert med en bred kampanje.

    Drammen valgte å gå for en privatfinansiert løsning hvor det ikke var nødvendig for kommunen å bidra økonomisk, mens Øvre Eiker ville avvente erfaringene fra Lier og Kongsberg. 

    Elbysykkeltilbudet i Kongsberg og Lier var stasjonsbasert, og hadde faste parkeringsplasser. En kan kjøre hvor en vil, så lenge turen starter og slutter på ett av de forhåndsdefinerte områdene. I Drammen er elbysykkeltilbudet er et frittflytende system. Turer kan startes der brukeren finner en sykkel og avsluttes hvor som helst innenfor området, med noen definerte unntak. 

    TØI evaluerte begge ordningene på oppdrag for Buskerudbyen i 2022. Tilbakemeldingene fra publikum var positive i begge ordningene, men den samlede bruken viste seg å være for liten i Lier og Kongsberg. På tampen av 2023 ble elbysykkeltilbudet i regi av Buskerudbyen avviklet.

  • Gang- og sykkelvei, Tuverudstien

    I 2021 ble det ved hjelp av belønningsmidler etablert gang- og sykkelvei på en liten strekning av Tuverudstien.

  • Gatelys langs Terminalen og Gjellebekkveien

    Nye gatelys ble satt opp i 2022/23 langs gang- og sykkelveien langs Terminalen, som er en av veiene inn til nytt sykehus og Fjordbyen. Også oppsetting av gatelys i Gjellebekkveien ble ferdigstilt samme periode.

  • Forbedret håndteringsregime for parkering

    Lier kommune har jobbet for å bli parkeringskommune for selv å kunne håndtere parkeringsbestemmelsene. Dette ble oppnådd i 2023. Kommunen jobber med en restriktiv parkeringspolitikk i sentrumsnære områder, hvor det i større grad legges til rette for gange/sykkel/kollektiv.

  • Forbedret informasjon til passasjerer og nytt billettsystem

    Når kundene får bedre informasjon, øker attraktiviteten til kollektivsystemet. Siden 2017 har det blitt bevilget midler til sanntidsinformasjon og trafikant- og informasjonsdesign hos Brakar. Sanntid gir kundene faktisk avgangstid i flere kanaler, og bidrar til et lett tilgjengelig og oppdatert kollektivtilbud. Data fra systemet kan i tillegg benyttes til å skape nye og smarte tjenester til publikum i fremtiden. 

    De fleste reiser betales nå med mobilbilletten, og det settes av belønningsmidler også til drift av denne tjenesten.

  • Sanntidsinformasjon og informasjonstavler for buss og tog

    Buskerudbyens første system for sanntidsinformasjon ble tatt i bruk i Drammen i starten av 2011. Pilotprosjektet omfattet to bussruter; linje 3 og 6. Det ble også satt opp informasjonstavler på de to linjenes holdeplasser på Strømsø og Bragernes. Sanntidsinformasjonssystemet bruker GPS for å beregne ankomsttid til holdeplassen. 

    I årene etter ble systemet innført på alle Brakars busser, og det ble satt opp informasjonstavler på knutepunkt og sentrale stoppesteder. I løpet av 2017/2018 ble sanntidsinformasjon koblet både til nettsider og til skjermer som bedrifter kan ha hos seg.

    Årlig brukes det belønningsmidler til drift av sanntidsystemet og trafikant- og informasjonsdesign.

  • Brakars reiseplanlegger og billettsalg

    Gjennom årenes løp er det brukt belønningsmidler både for å utvikle Brakars reiseplanlegger og ulike løsninger for salg av billetter. Årlig bevilges det midler til drift av mobilbillett/appsalg.

  • Pigg med pigg og andre kampanjer

    Buskerudbyen har en ambisjon om å informere, inspirere og tilrettelegge for endrede reisevaner gjennom ulike kampanjer og tilbud. Gjennom årenes løp er det gjennomført en rekke små og store kampanjer i alle fire kommunene. Her er noen eksempler:

    Vintersykkel-kampanjen “Pigg med pigg” gikk over flere år, og var svært populær. Nær 5000 sykler ble gjort vinterklare i løpet i kampanjeårene. Syklister fikk ett piggdekk, omlegging og sjekk av sykkelen mot at de betalte for ett dekk selv. Lokale sykkelverksteder samarbeidet med Buskerudbyen om å gjøre jobben. Nå har “Pigg med pigg” en pause, men det kan bli aktuelt å vekke den til live igjen. 

    “Aktiv på skoleveien”, Buskerudbyens egen kampanje for å få flere til å gå og sykle til skolen, hadde opp mot 9000 deltakende elever i toppårene. Formålet var å bidra til bedre helse, gode reisevaner og mindre biltrafikk i området rundt skolen. Inntil 70 prosent av skolene i Buskerudbyområdet har deltatt i “Aktiv på skoleveien”. Under pandemien dabbet interessen for å være med noe av, og kampanjen er satt på pause. 

    Buskerudbyen har i mange år støttet den nasjonale “Sykle til jobben”-aksjonen ved å betale deltakeravgiften for alle som bor eller jobber i Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg.

    – Aksjoner som dette er viktige for å få flere til å sykle eller gå til jobben. Det er også veldig gledelig å se den økende bruken av elsykler.  Videre fremover blir det ekstremt viktig at vi også tilrettelegger fysisk for at enda flere får lyst til å sykle i vårt område, ikke minst med tanke på sikkerhet og fremkommelighet, sa Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudbyen-sekretariatet i forbindelse med “Sykle til jobben” i 2018.

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted “Rullende Reodor” hadde i 2020 sykkelservice ute hos et knippe lokale bedrifter og offentlige virksomheter. Ansatte på sykehuset i Drammen som måtte på jobb under pandemien, ble de første som fikk besøk. Tilbudet om gratis fiksing av sykler og omlegging til piggdekk i løpet av arbeidsdagen ble tatt svært godt imot. 

    Den drammensutviklede Kobla-appen har vært utgangspunkt for to motivasjonskampanjer i regi av Buskerudbyen. Appen er også testet inn i næringslivssatsingen “Grønn Jobbvei”. 

    I tillegg er det gjennomført mange mindre kampanjer og aktiviteter, både i samarbeid med andre organisasjoner og selvstendige initiativ:

    • Elsykkelbiblioteket (se mer informasjon over) og elsykkelprøvedager – Forskningen viser at ved å prøve elsykkel er det lettere å fortsette og også skaffe seg sin egen sykkel. Derfor har samarbeidet lånt ut elsykler til bedrifter, partnerne og befolkningen generelt.
    • Partnerne har delt ut sykkellykter til syklister uten lys i mørket, og samtidig belønnet de som faktisk syklet med påbudte lykter. Dette har foregått i alle kommuner og både på skoler og for befolkningen ellers.
    • Reflekser har blitt delt ut, både til organisasjoner som blant annet hjelper flyktninger og – mer organisert – sammen med Trygg Trafikk sin årlige «Refleksdag».
    • Sykkel-støtte til flyktninger og innvandrere. Buskerudbyen har støttet gjennomføring av sykkelopplæring og til utdeling av sykler og utstyr. Gjennom samarbeid med blant annet Blåkors, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.
    • Premiering av syklister og sykkelaktiviteter. Gjennom blant annet Globusfestivalen, Drammensfjorden rundt og Drammenselva rundt har syklister fått oppmerksomhet eller premiering fra Buskerudbyen. Dette er gjort gjennom samarbeid med sykkelverksted – som har deltatt med gratis sjekk av sykkelen ved arrangementet, enkel premiering eller at man har fått til avtaler om fotografering som også har kommet samarbeidet til gode.
    • Fokus på gange og sykkel ved å støtte nasjonale kampanjer. For skolene er Beintøft løftet opp lokalt, og Europeisk mobilitetsuke har vært promotert ved flere anledninger. 
    • «Feie for egen dør» – Partnerne har fått noen midler til å gjennomføre egne tiltak som fremmer gange, sykkel og kollektivreiser for sine egne ansatte. Dette har blant annet resultert i egne sykkelparkerings-løsninger for ansatte på alle fire rådhus og fylkeshuset.
    • Sykkelveier.no – Samarbeidet har tatt initiativ til å jobbe med en felles nasjonal løsning for å vise frem sykkelinfrastruktur på nettet. 
Mer om

Hva gjør Buskerudbyen?

Vil du vite mer om Buskerudbyen, og hva vi har fått til. Her er flere sider om dette tema: