Se hva Buskerudbyen gjør i: Øvre Eiker

Belønningsmidler bidrar til gang- og sykkeltiltak for skolebarn og andre innbyggere, bedre busstilbud og billig Bybillett. Det har blitt pendlerparkeringer, elektriske busser og nytt busstopp på Harakollen. Les mer om alt som er gjennomført – og på gang.

Handlingsprogrammet 2023-2025 for bruken av belønningsmidler inneholder små og større tiltak i Øvre Eiker. Flesteparten er delfinansiert med midler fra kommunen eller fylkeskommunen. Under er en kortfattet oversikt. Her finner du også tiltak som allerede er ferdige:

  • Hyppigere avganger på de mest brukte bussrutene

    Busstilbudet i Buskerudbyen er trappet opp i flere omganger siden 2009/2010. Mange linjer har hyppigere avganger takket være belønningsmidler. I 2024 brukes ca 2/3 av midlene fra staten til drift av buss og lavere takster. Totalt om lag 80 millioner kroner. Fysisk tilrettelegging for bussen (bedre fremkommelighet, busstopp o.l) kommer i tillegg. 

    Satsingen har bidratt til en solid økning i antall passasjerer. Samlet økte kollektivtrafikken i Buskerudbyen langt raskere enn befolkningsveksten frem til Covid 19-pandemien. Fra 2013 til 2019 økte antall kollektivreiser (buss og tog) med 25 prosent. Passasjerene kom i stor grad tilbake i løpet av 2022, og er nå omtrent på samme nivå som før pandemien. 

    Belønningsmidlene er først og fremst prioritert på busslinjer som betjener store reisestrømmer, og som på en effektiv måte når en stor del av innbyggerne. Satsingen bidrar også til klimavennlig og attraktiv by- og tettstedsutvikling ved at den tilrettelegger for miljøvennlige reisevalg.  

    Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, har ført til at Brakar må kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler er berørt: Linje 3, 4, 5, 22, 24, 61, 71, 101 og 169. Linje 52, som gikk fra Drammen-Mjøndalen-Hokksund, kjører nå kun til Mjøndalen. Linje 169 er opprettholdt med et rushtidstilbud. Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune

    I 2023 ble det startet opp et nytt kollektivtilbud til Harakollen i Øvre Eiker (Linje 125 Harakollen – Hokksund stasjon), og belønningsmidler er brukt for å tilrettelegge for bussene. Både holdeplasser og snuplass ble etablert. Harakollen er et relativt nytt boligområde nord for Hokksund som ikke hadde kollektivtilbud. Området er relativt sentrumsnært (3 km), men likevel litt for langt unna sentrum til at gange og sykkel kan forventes å dekke mesteparten av transportbehovet. 

    Disse rutene er gjennom årene styrket med belønningsmidler:

    Linje 3 Fjell-Kastanjesletta
    Linje 4 Kniveåsen – sentrum
    Linje 5 Tors vei – Vinnes
    Linjene 22 og 24 Konnerud – sentrum
    Linje 25 Gulskogen – sentrum
    Linje 51 Mjøndalen – Solbergelva – Drammen
    Linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera
    Linje 71 Asker – Tranby – Lierbyen – Drammen
    Linje 101 Hokksund – Mjøndalen – Åssiden – Drammen
    Linje 117 Ormåsen – Hokksund
    Linje 169 Lierbyen – Oslo

    På Kongsberg er bybusstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som en del av bybusstilbudet.

    Vis historikk ↓

    Historikk:
    Høsten 2009 ble det satset på
    ti-minutters rute til Konnerud –  en økning fra 4 til 6 avganger i timen. Samtidig ble det startet et arbeid med oppgradering av holdeplassene. 

    I november 2010 fikk innbyggerne i byområdet et nytt busstilbud mellom Drammen-Mjøndalen-Hokksund, med direkteforbindelse til Ormåsen. Dette bidro til en dobling av tilbudet mellom hovedknutepunktene. I 2014 ble tilbudet splittet opp, slik at det går en egen buss fra Hokksund, som korresponderer med toget. 

    I tillegg ble det i 2010 satset på ekstraavganger til daværende Nedre Eiker, økt tilbud på linje 4 til Åskollen og utvidet kjøring på bybusser i Kongsberg-Gamlegrendåsen. Sommeren 2010 ble det iverksatt utvidet kjøring på linje 6 (bybuss til Fjell) og linje 51 mellom Drammen og daværende Nedre Eiker.

    I 2014 og 2016 ble Linje 71 Drammen-Lierbyen-Asker styrket med nye avganger i begge retninger, noe som ga avganger hvert kvarter i rushtiden morgen og ettermiddag. 

    I 2016 ble rutetilbudet ytterligere styrket på flere sentrale strekninger. Linje 3 mellom Kastanjesletta og Fjell ble styrket med 18 nye avganger i hver retning på lørdager. På Linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen ble det satt opp 14 nye avganger i retning Mjøndalen, og 16 nye avganger i retning Drammen, i rushtiden. Det innebar at det ble avganger hvert 15 minutt i rush morgen og ettermiddag.

    Som en forberedelse til Buskerudbypakke 2 (skrinlagt våren 2019), ble busstilbudet styrket ytterligere i 2018 og 2019: 

    I 2018 ble linjene 3 Fjell-Kastanjesletta, 4 Kniveåsen-Bera, 5 Tors vei-Vinnes, 25 Gulskogen sentrum, 51 Mjøndalen-Solbergelva-Drammen, 71 Asker-Tranby-Lierbyen-Drammen og 101 Hokksund-Mjøndalen-Åssiden-Drammen vesentlig styrket, særlig på kvelder og helg.  Også linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera ble styrket med belønningsmidler.

    Fra januar 2019 ble linje 22 og 24 Konnerud-sentrum forbedret slik at det ble fire busser i timen på hver av linjene i rush. På fellesstrekningen mellom Bernås og sentrum ble det da 8 busser i timen, dvs. avganger hvert 7-8 minutt.  Linje 169 Lierbyen-Oslo fikk utvidet sommertilbudet ved hjelp av belønningsmidler. I februar 2019 ble linje 51 Drammen – Solbergelva – Mjøndalen styrket ytterligere. Da begynte elektriske busser å kjøre hvert tiende minutt i rush og ellers hvert kvarter/halvtime.

    Bybusstilbudet på Kongsberg: På Kongsberg er busstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Tidligere var det flere linjer med til dels dårlig frekvens. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. Tilbudet blir da mer attraktivt å benytte for flere. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som del av bybusstilbudet.   

  • Bybillett på bussen til 25 kroner (13 kroner barn/honnør) – en av landets billigste

    Gjennom belønningsavtalen får Buskerudbyen i 2024 om lag 23 millioner kroner i øremerkede midler til reduserte priser på kollektivbilletter. Den lave prisen på bybilletten (enkeltbillett for 1 sone) kommer mange til gode. Om lag 70 prosent av alle enkeltbilletter Brakar selger innenfor Buskerudbyen er billetter for 1 sone. Uten tilskuddet ville billetten ha kostet hhv. 42 og 21 kr. I tillegg brukes noe av tilskuddsmidlene på å redusere prisen på 30-dagersbillett.

  • Busstilrettelegging på Harakollen

    I 2023 ble det startet opp et nytt kollektivtilbud til Harakollen i Øvre Eiker, og belønningsmidler er brukt for å tilrettelegge for bussene. Både holdeplasser og snuplass ble etablert. Harakollen er et relativt nytt boligområde nord for Hokksund som ikke hadde kollektivtilbud. Området er relativt sentrumsnært (3 km), men likevel litt for langt unna sentrum til at gange og sykkel kan forventes å dekke mesteparten av transportbehovet.

  • Gang- og sykkeltiltak rundt ny barneskole på Loesmoen

    Etter avgjørelsen om å legge ny sentral barneskole på Loesmoen, startet kommunen opp med å se på gang- og sykkelveinettet i området rundt. Det er avdekket flere løsninger som det er ønske om å forbedre: Blant annet på Loesmoenveien, i begge retninger fra Drammensveien og Thorstadbakken. Kommunen ønsker dermed å trygge skoleveien og få flest mulig til å gå og sykle til skolen, i tråd med både lokale og nasjonale føringer.

  • Samlepott til gange- og sykkeltiltak

    Det ble avsatt samlepotter til oppgradering og vedlikehold på kommunal vei i Øvre Eiker i 2023 og i alle kommunene i 2025. Dette for å gi fleksibilitet i planlegging og gjennomføring av mindre gang- og sykkeltiltak i handlingsprogramperioden. Øvre Eiker har brukt disse midlene godt, blant annet til trafikksikkerhetsstiltak, asfaltering og re-oppmerking. Både fra egne tiltakslister, tilbakemeldinger fra innbyggere og felles befaringer gjennomført i Buskerudbyen.

  • Bidrag til «nye» Hokksund stasjon

    På initiativ fra Jernbanedirektoratet og Bane Nor, ble det gjennomført en felles befaring på alle de ti jernbanestasjonene i Buskerudbyen sommeren og høsten 2023. Hensikten var å få en oversikt over små og større tiltak som kan gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt. Det ble satt av 1 million kroner i belønningsmidler for å gjennomføre mindre oppgraderingstiltak på stasjonene Hokksund, Gulskogen og Brakerøya. 

    På Hokksund stasjon er midlene blant annet brukt til nye møbler og innvendig oppussing. Det skjedde samtidig med at Bane Nor oppgraderte stasjonen slik at den har blitt lettere tilgjengelig for alle – også de med funksjonsnedsettelser. Plattformer er revet og bygget opp igjen fra grunnen. I tillegg er det laget nye ramper og adkomster slik at det skal være lettere for alle å bruke stasjoner. Det er også gjort mye for å forskjønne området ved stasjonsbygningen og plattformene. Åpningen av “nye” Hokksund stasjon ble markert med hornmusikk og snorklipping av ordfører Adrian Tollefsen i september 2024. Til sammen har Bane Nor oppgradert stasjonen og området rundt for ca. 70 millioner kroner.

  • Ny utredning: Bedre togtilbud mulig til rimeligere pris

    En ny utredning viser at det kan være mulig å få flere togavganger til Hokksund og Kongsberg til en relativt lav pris. Utredningen ble gjennomført av konsulentselskapet WSP for Buskerudbyen, og ble lagt frem på nyåret i 2024.

    I forslaget til ny Nasjonal transportplan 2025-2036 står det at det ikke er kapasitet til å utbedre togtilbudet på strekningen Lier-Drammen-Kongsberg. Buskerudbyen mener funnene i utredningen utfordrer den konklusjonen. WSP-utredningen viser i tillegg til en mulighet for en ny stasjon på Gomsrud, tett på Teknologiparken. 

    Fire alternativer er pekt ut i utredningen. Det ene er såpass kostbart at det vurderes som lite realistisk. Et annet involverer bruk av fjerntog som regiontog, noe som heller ikke vurderes som særlig realistisk ut fra foreløpige tilbakemeldinger fra Jernbanedirektoratet.

    Vi står dermed igjen med to alternativer som Buskerudbyen ønsker utredet nærmere:

    • Forbedret togtilbud i rush (kl. 05-07 og kl 17-17.30) til/fra Kongsberg. Anslått kostnad: 0-340 mill. kr.
    • To tog i timen med fast halvtimesintervall til Hokksund. Anslått kostnad: 400 mill. kr.

    Buskerudbyen ønsker å se nærmere på kostnader og samfunnsnytte, og om disse to alternativene kan kombineres. Det er aktuelt å se på om ny stasjon på Gomsrud kan inkluderes også her.

    WSP har ikke nødvendigvis funnet frem til den endelige fasiten, men utredningen viser at det er mulig å få flere togavganger med relativt enkle og mindre kostbare tiltak. Det faglige grunnlaget er et så godt utgangspunkt at kommunene og fylkeskommunen mener det må settes av midler til utvikling av togtilbudet Drammen – Kongsberg. 

    Buskerudbyen spilte dette inn i forslaget til ny Nasjonal transportplan 2025-2036, og i møtet med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 15. april 2024. Utredningen er også spilt inn til Jernbanedirektoratet.

  • Sølvveien - Norges første vei skal skiltes

    Sommeren 2024 var den regionale sykkelruten “Sølvveien” ferdig skiltet gjennom Kongsberg. Sølvveien er Norges første offentlige vei, anlagt av Christian IV i 1624. I 2025 står Øvre Eiker for tur.

    I Kongsberg starter skiltingen av Sølvveien i Saggrenda og går fram til Smedbrua på Gamleveien, ved grensa til Øvre Eiker. Strekningen er på cirka 12 kilometer. Rundt 100 skilt er satt opp. Buskerudbyen har bidratt med midler for å få skiltingen finansiert.

     Skiltingen vil fortsette gjennom Øvre Eiker med planlagt oppstart i 2025, og målet er at man til slutt skal kunne følge skiltingen av Sølvveien helt fram til Oslo.

  • Barnas sykkelservice – gratis fiksing av barnesykler

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted drar rundt på skoler og fikser sykler gratis mens barna sitter på skolebenken. Så langt har over 2000 sykler fått service. Bytte av enkle slitedeler er inkludert. Målet er å sikre at så mange barnesykler som mulig kan trille trygt framover. 

    Prosjektet har hatt litt ulike former siden starten, men fortsetter i samme spor i 2025. Barnas sykkelservice har også blitt testet ut med god respons på større arrangementer som Elvefestivalen, Globusfestivalen og Drammenselva Rundt.

  • Bidrag til elektrifisering av bussene

    Fra sommeren 2023 var alle bussene i Øvre Eiker elektriske. Året etter var samtlige busser i Buskerudbyen det samme.Totalt 75 prosent av den lokale kollektivtransporten i hele Buskerud er dermed fossilfri.

    – Vi har mer eller mindre kun gode erfaringer med de elbussene vi har i drift. Vi vet en del er skeptiske til elektrisk drift, særlig på vinterføre, men vi var en av de første i landet til å starte elektrifiseringen, og sammen med Vy har vi nå god erfaring med eldrift. Vi gleder oss til dette skiftet, sa Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar, i en pressemelding i juni 2024.

    Elektrifiseringen av bussparken bidrar til mindre lokal luftforurensing, støy og klimautslipp, og gir økt komfort for reisende. Buskerudbyen har bidratt med belønningsmidler underveis.

  • Fellespott til mindre utbedringer av regionale sykkelruter

    Fylkeskommunen har startet et systematisk arbeid for å kartlegge behovet for mindre utbedringstiltak på de regionale sykkelrutene. Belønningsmidler er satt av både til planlegging og gjennomføring.

Andre tiltak i Øvre Eiker siden 2010:

  • Ny gangvei til bussholdeplass og pendlerparkering på Lerberg

    God adkomst til holdeplassen er viktig for å øke kollektivandelen. Det var ikke gangforbindelse fra holdeplass i retning Oslo på Lerberg, noe som medførte farlige forhold for gående som måtte benytte Fv. 283 som adkomst til holdeplassen. I 2015 ble det derfor etablert en universielt utformet gangveg fra undergang Fv. 283 og bort til holdeplassen. Gangveien er knyttet sammen med eksisterende gangvei inn mot Lerberg, og legger til rette for sikker kryssing og adkomst til holdeplassen. 

    Bussholdeplassene på Lerberg fikk også en oppgradering, og det ble i tillegg avsatt plass for pendlerparkering på motsatt side av Fv. 283. Pendlerparkeringen, som sto ferdig senere år, ble etablert nær holdeplassene for buss mot Drammen og Vikersund/Hønefoss og ekspressbussene til/fra Vestlandet.

  • Fortau fra Haug kirke til Hokksund stasjon

    Veien mellom Haug kirke og Hokksund stasjon var ikke tilrettelagt for gående og syklende. Veien er en viktig del av veisystemet inn mot Hokksund stasjon. For å gjøre det mer attraktivt å gå eller sykle på denne strekningen, ble det i 2015 etablert et bredt fortau langs veien.

  • Sykkelparkering ved rådhuset og stasjonen i Hokksund

    Ved Hokksund stasjon var det dårlig tilrettelagt for sykkel. I 2015 ble det bygget overbygde sykkelparkeringer på hver side av Hokksund stasjon, med plass til til sammen 57 sykler. Ved rådhuset ble det bygget sykkelparkering til 74 sykler, hvor halvparten er under tak. Det ble også satt opp en egen sykkelpumpe ved parkeringen.

  • Pendlerparkering ved Darbu stasjon

    Ved Darbu stasjon ble det i 2013 bygget snuplass for buss, og parkeringsplass for bil og sykkel for overgang til tog. I første omgang hadde parkeringsplassen plass til 40 biler, men i 2014 ble den utvidet med 32 plasser til. Det ble også bygd sykkelparkering med tak og gangvei i tilknytning til stasjonen. Dette gjør at flere kan bruke egen bil eller sykkel som tilbringertjeneste til stasjonen, samt at bussen effektivt kan mate toget med passasjerer.

  • Pendlerparkering i Knivedalen ved Skotselv

    For å gi pendlere i Skotselv bedre mulighet til å velge kollektivtransport til og fra jobb, ble det i 2011 åpnet en pendlerparkering i Knivedalen. Parkeringen ligger ved krysset mellom fylkesvei 62 fra Skotselv og riksvei 35, der lokal- og ekspressbussene kjører, og har plass til 31 biler.

  • Pendlerparkering på Langebru

    I 2015/2016 ble den eksisterende pendlerparkeringen ved Shell/7-Eleven-stasjonen doblet til 39 plasser, inkludert to handicapplasser. I tillegg ble det satt opp en sykkelparkering. Innfartsparkeringen ligger like ved de to ekspressbuss-plassene på E134 i Hokksund.

  • Sykkel- og pendlerparkering ved Vestfossen stasjon

    På Vestfossen ble det i 2010 bygget lehus og sykkelstativer. Dette legger til rette for at passasjerer kan komme seg til stasjonen på en miljøvennlig måte, og er med på å utvikle Vestfossen til et knutepunkt i Buskerudbyen.

  • Tilskudd til gang- og sykkelvei Fv 283 Klommestein–Horgen

    I 2017 ble det bygget gang- og sykkelveg langs Horgenveien (fv. 283) for å unngå en lengre omvei for gående og syklende via Klommesteinveien. Strekningen hadde kun blandet trafikk, og den ferdige løsningen gjorde at man kunne gå eller sykle på separate anlegg mellom Lerberg og Krogstadjordet i Drammen. Strekningen er også en del av både lokale og regionale sykkelruter.

  • Holdeplass og snuplass for buss og pendlerparkering i Ormåsen

    Det ble enklere å være pendler da den nye pendlerparkeringen i Ormåsen sto ferdig i 2017. Samtidig ble det bygget holdeplass og snuplass for buss.

  • Tilrettelegging for syklende og gående i Hokksund sentrum

    I 2017 ble det tilrettelagt for syklende og gående i krysset mellom Drammensvegen og Støperigata ferdigstilt, gang- og sykkelvei langs Drammensveien asfaltert og sikring av kryss etablert.

  • Oppgradering av gang- og sykkelvei Kirkeveien-Haugveien

    Oppgradering av gang- og sykkelvei langs rv.35 mellom Kirkeveien og Haugveien ved Haug kirke startet opp i 2017, og videreført i 2018.

  • Nytt sykkelhotell på Hokksund stasjon

    I 2020 ble det åpnet et sykkelhotell på Hokksund stasjon med plass til 40 sykler. Sykkelhotellet har adgangskontroll og videoovervåkning, og er en del av Sykkelhotell-ordningen til Bane Nor. 

    Kommunene og Buskerudbyen har satt opp sykkelhotell på til sammen sju togstasjoner: Lier, Brakerøya, Drammen, Gulskogen, Mjøndalen, Hokksund og Kongsberg. Sykkelhotellene kan brukes av alle, om du har sykkel eller elsparkesykkel, skal på toget eller ikke. Noen av sykkelhotellene har også plass til større transportsykler (Drammen og Gulskogen). Løsningen drives av Bane NOR.

  • Asfaltering og fiksing av gang- og sykkelveier

    I 2020 ble det bevilget en pott med belønningsmidler til alle kommunene som ble brukt til mindre utbedringstiltak for gående og syklende. I Øvre Eiker ble midlene blant annet brukt til belysning ved gangfelt, og asfaltering av nedslitte gang- og sykkelveier på Ormåsen og Darbu.

  • Forbedret informasjon til passasjerer og nytt billettsystem

    Når kundene får bedre informasjon, øker attraktiviteten til kollektivsystemet. Siden 2017 har det blitt bevilget midler til sanntidsinformasjon og trafikant- og informasjonsdesign hos Brakar. Sanntid gir kundene faktisk avgangstid i flere kanaler, og bidrar til et lett tilgjengelig og oppdatert kollektivtilbud. Data fra systemet kan i tillegg benyttes til å skape nye og smarte tjenester til publikum i fremtiden. 

    De fleste reiser betales nå med mobilbilletten, og det settes av belønningsmidler også til drift av denne tjenesten.

  • Sanntidsinformasjon og informasjonstavler for buss og tog

    Buskerudbyens første system for sanntidsinformasjon ble tatt i bruk i Drammen i starten av 2011. Pilotprosjektet omfattet to bussruter; linje 3 og 6. Det ble også satt opp informasjonstavler på de to linjenes holdeplasser på Strømsø og Bragernes. Sanntidsinformasjonssystemet bruker GPS for å beregne ankomsttid til holdeplassen. 

    I årene etter ble systemet innført på alle Brakars busser, og det ble satt opp informasjonstavler på knutepunkt og sentrale stoppesteder. I løpet av 2017/2018 ble sanntidsinformasjon koblet både til nettsider og til skjermer som bedrifter kan ha hos seg.

    Årlig brukes det belønningsmidler til drift av sanntidsystemet og trafikant- og informasjonsdesign.

  • Brakars reiseplanlegger og billettsalg

    Gjennom årenes løp er det brukt belønningsmidler både for å utvikle Brakars reiseplanlegger og ulike løsninger for salg av billetter. Årlig bevilges det midler til drift av mobilbillett/appsalg.

  • Pigg med pigg og andre kampanjer

    Buskerudbyen har en ambisjon om å informere, inspirere og tilrettelegge for endrede reisevaner gjennom ulike kampanjer og tilbud. Gjennom årenes løp er det gjennomført en rekke små og store kampanjer i alle fire kommunene. Her er noen eksempler:

    Vintersykkel-kampanjen “Pigg med pigg” gikk over flere år, og var svært populær. Nær 5000 sykler ble gjort vinterklare i løpet i kampanjeårene. Syklister fikk ett piggdekk, omlegging og sjekk av sykkelen mot at de betalte for ett dekk selv. Lokale sykkelverksteder samarbeidet med Buskerudbyen om å gjøre jobben. Nå har “Pigg med pigg” en pause, men det kan bli aktuelt å vekke den til live igjen. 

    “Aktiv på skoleveien”, Buskerudbyens egen kampanje for å få flere til å gå og sykle til skolen, hadde opp mot 9000 deltakende elever i toppårene. Formålet var å bidra til bedre helse, gode reisevaner og mindre biltrafikk i området rundt skolen. Inntil 70 prosent av skolene i Buskerudbyområdet har deltatt i “Aktiv på skoleveien”. Under pandemien dabbet interessen for å være med noe av, og kampanjen er satt på pause. 

    Buskerudbyen har i mange år støttet den nasjonale “Sykle til jobben”-aksjonen ved å betale deltakeravgiften for alle som bor eller jobber i Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg.

    – Aksjoner som dette er viktige for å få flere til å sykle eller gå til jobben. Det er også veldig gledelig å se den økende bruken av elsykler.  Videre fremover blir det ekstremt viktig at vi også tilrettelegger fysisk for at enda flere får lyst til å sykle i vårt område, ikke minst med tanke på sikkerhet og fremkommelighet, sa Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudbyen-sekretariatet i forbindelse med “Sykle til jobben” i 2018.

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted “Rullende Reodor” hadde i 2020 sykkelservice ute hos et knippe lokale bedrifter og offentlige virksomheter. Ansatte på sykehuset i Drammen som måtte på jobb under pandemien, ble de første som fikk besøk. Tilbudet om gratis fiksing av sykler og omlegging til piggdekk i løpet av arbeidsdagen ble tatt svært godt imot. 

    Den drammensutviklede Kobla-appen har vært utgangspunkt for to motivasjonskampanjer i regi av Buskerudbyen. Appen er også testet inn i næringslivssatsingen “Grønn Jobbvei”. 

    I tillegg er det gjennomført mange mindre kampanjer og aktiviteter, både i samarbeid med andre organisasjoner og selvstendige initiativ:

    • Elsykkelbiblioteket (se mer informasjon over) og elsykkelprøvedager – Forskningen viser at ved å prøve elsykkel er det lettere å fortsette og også skaffe seg sin egen sykkel. Derfor har samarbeidet lånt ut elsykler til bedrifter, partnerne og befolkningen generelt.
    • Partnerne har delt ut sykkellykter til syklister uten lys i mørket, og samtidig belønnet de som faktisk syklet med påbudte lykter. Dette har foregått i alle kommuner og både på skoler og for befolkningen ellers.
    • Reflekser har blitt delt ut, både til organisasjoner som blant annet hjelper flyktninger og – mer organisert – sammen med Trygg Trafikk sin årlige «Refleksdag».
    • Sykkel-støtte til flyktninger og innvandrere. Buskerudbyen har støttet gjennomføring av sykkelopplæring og til utdeling av sykler og utstyr. Gjennom samarbeid med blant annet Blåkors, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.
    • Premiering av syklister og sykkelaktiviteter. Gjennom blant annet Globusfestivalen, Drammensfjorden rundt og Drammenselva rundt har syklister fått oppmerksomhet eller premiering fra Buskerudbyen. Dette er gjort gjennom samarbeid med sykkelverksted – som har deltatt med gratis sjekk av sykkelen ved arrangementet, enkel premiering eller at man har fått til avtaler om fotografering som også har kommet samarbeidet til gode.
    • Fokus på gange og sykkel ved å støtte nasjonale kampanjer. For skolene er Beintøft løftet opp lokalt, og Europeisk mobilitetsuke har vært promotert ved flere anledninger. 
    • «Feie for egen dør» – Partnerne har fått noen midler til å gjennomføre egne tiltak som fremmer gange, sykkel og kollektivreiser for sine egne ansatte. Dette har blant annet resultert i egne sykkelparkerings-løsninger for ansatte på alle fire rådhus og fylkeshuset.
    • Sykkelveier.no – Samarbeidet har tatt initiativ til å jobbe med en felles nasjonal løsning for å vise frem sykkelinfrastruktur på nettet. 
Mer om

Hva gjør Buskerudbyen?

Vil du vite mer om Buskerudbyen, og hva vi har fått til. Her er flere sider om dette tema: