Slik skal belønningsmidlene brukes

Grønne reiser til nytt sykehus. Videreføring av styrket busstilbud. Bybillett til 25 kroner. Gang- og sykkeltiltak. Buskerudbyen har vedtatt et ambisiøst handlingsprogram for de neste tre årene.

Buskerudbyen samarbeider med næringslivet om å få flere ansatte til å sette igjen bilen hjemme.

Buskerudbyen får totalt 425 millioner kroner fra staten for å styrke kollektivtilbudet, redusere bilbruken og gjøre det enklere å sykle og gå frem mot 2025. Handlingsprogrammet for bruken av belønningsmidlene 2023-25 omfatter mer enn 40 små og store tiltak, og er vedtatt av ATM-utvalget 17. februar.

Selv om byvekstavtale lar vente på seg, opprettholder partnerne en betydelig lokal innsats på areal- og transporttiltak som bygger under felles mål. De er også listet opp i handlingsprogrammet. Målet er å øke Buskerudbyens mulighet til å få byvekstavtale i nær fremtid.

Handlingsprogrammet kort oppsummert:

  • Videreføring av styrket busstilbud i alle kommunene. 7-10 minutters avganger på de mest brukte rutene. Buss hvert kvarter i rush mellom Hokksund, Mjøndalen og Drammen
  • Billigere billetter. Bybilletten til 25 kroner for voksne og 13 kroner for barn og honnør er blant landets billigste
  • Styrking av jernbanen som ryggrad i kollektivsystemet
  • Grønne reiser til nytt sykehus. Tilrettelegging for kapasitetssterk leddbuss fra Mjøndalen via Drammens sentrum og ut til det nye sykehuset på Brakerøya. Gang- og sykkeltiltak og ansattkampanje
  • Tilskudd til gang- og sykkeltiltak og snarveiprosjekter
  • Pilotprosjekt for bedre helårsdrift av gang- og sykkelveinettet
  • Samarbeid med næringslivet om grønne jobbreiser
  • Tilskudd til mobilitetspunkt og pendlerparkering
  • Elbysykler
  • Mobilt sykkelverksted på barneskoler

Les mer: Handlingsprogram for Buskerudbyen 2023-25

Satsing på buss gir resultater

Målrettet satsing på styrket busstilbud gjennom mange år har bidratt til en kraftig økning i antall passasjerer, viser tall fra Brakar. En stor andel av belønningsmidlene brukes derfor på å opprettholde de ekstra avgangene i alle kommunene, først og fremst på rutene som betjener store reisestrømmer.

Øremerkede statlige midler har siden 2020 blitt brukt på å gjøre det billigere å reise med buss. I 2023 vil 16,2 millioner kroner av tilskuddet bli brukt på redusert pris på Bybillett (enkeltbillett for 1 sone). Den lave prisen kommer mange til gode. Om lag 70 prosent av enkeltbillettene som selges i Buskerudbyen er for 1 sone. I tillegg blir 4,8 millioner kroner blir brukt på å redusere prisen på 30-dagersbillett.

ATM-utvalget vedtok i møtet at de ønsker å se nærmere på hva det vil koste å endre sonesystemet for Bybilletten slik at sone 1 gjelder innenfor de administrative grensene innen hver kommune. Det gjøres i forbindelse med oppdatering av Handlingsprogrammet til høsten.

ATM-utvalget ønsker samtidig å se på grunnlaget for et pilotprosjekt med ferge på elva. Eiendomsutviklere og Næringsforeningen i Drammensregionen står i spissen for å få utslippsfri ferje i Indre Drammensfjord og den sentrumsnære delen av elva. I arbeidet med det lokale forhandlingsgrunnlaget ble det vurdert som at det da var for tidlig å ta inn elferje som et sentralt tiltak for å nå nullvekstmålet.

Ordførerne vil i tillegg vurdere å utvide HentMeg-ordningen, etter gode erfaringer fra Kongsberg. Brakar HentMeg er en bestillingstjeneste der du kan bestille en bussreise fra holdeplass til holdeplass.

Vedtaket i ATM-utvalget:

Sak 02/23 Handlingsprogram for Buskerudbyen 2023-2025 

Beslutning: 

  1. Forslag til handlingsprogram for Buskerudbyen 2023-2025 godkjennes.
  2. Handlingsprogrammet rulleres høsten 2023 for å samordne prioriteringene med partnernes egne budsjettprosesser.
  3. I forbindelse med rulleringen innarbeides en marginalliste (reserveliste) med tiltak som det er aktuelt å realisere dersom prioriterte tiltak i handlingsprogrammet blir forsinket eller utgår.
  4. I rulleringen av handlingsprogrammet høsten 2023 skal statlig satsing omtales, og partnernes økonomiske bidrag konkretiseres.
  5. I forbindelse med rullering av handlingsprogrammet vurderes følgende:

– Endring av sonesystemet slik at sone 1 gjelder innenfor de administrative grensene innen hver kommune.

– Grunnlaget for et pilotprosjekt med Vannveien.

– Utvidelse av HentMeg-ordningen.

Flere saker

Prisendring fra 28. januar

Prisen på Bybilletten økes for første gang, og settes opp fra 25 til 32 kroner for voksen og fra 13 til 16 for barn og honnør. Årsaken er en pris- og kostnadsvekst utenom det vanlige.

Ny daglig leder i Buskerudbyen

Ingunn Larsen har overtatt som daglig leder i Buskerudbyen. Hun kjenner samarbeidet godt etter å ha jobbet i sekretariatet i snart syv år.

Møte i politisk råd

Mandag 18. november var det møte i politisk råd. Tema: Behovsanalyse for Buskerudbyen, og orientering fra Jernbanedirektoratet og Bane Nor om fremtidig togtilbud og ruteplanene for 2025 og 2026.