Studentene ønsker seg sykkelveier
Bedre og flere sykkelveier vil få enda flere studenter til å sykle. Det var studentenes egen konklusjon under den store sykkelaksjonen på Papirbredden i Drammen.
I tillegg til profesjonell og gratis sjekk av egen sykkel, kunne de besøkende på onsdagens aksjon også vinne en splitter ny sykkel. Det ble dessuten delt ut 200 gratis bysykkelkort. Formålet med aksjonen var å få flere studenter til å velge sykkel fremfor bil. Aksjonen var i regi av Buskerudbyen og Drammen kommune.
– Sykkelveiene skulle vært bedre
Flere av de som var innom påpekte at sykkelveier og tilgjengelighet er selve nøkkelen til å få flere til å sykle. En av disse var Lars Eirik Hovland(17) som begynner som student neste år. Han sykler daglig fra Gulskogen til Drammen videregående skole på Strømsø, og onsdag droppet han innom aksjonen for en gratis sykkelsjekk hos sykkelreparatørene i Bici & ski.
– Passet perfekt med en gratis sjekk siden jeg allerede hadde bestilt service. Sykling er både billig, lettvint og miljøvennlig, men det skulle har vært litt bedre sykkelveier, sier en fornøyd 17-åring.
Han fikk støtte av Nour Arabshahi som sykkel-pendler mellom Lier til høyskolen på Papirbredden.
– Det er vanskelig å finne parkering i Drammen. I tillegg er det veldig dyrt. Derfor passer det fint å sykle, og i Norge er det jo så fin natur å sykle i også. Men det er litt dårlige sykkelveier, og så er det viktig at sykkelveiene måkes om vinteren, uttaler Nour.
Stor sykkelsatsing på gang
Sykkelansvarlig Trond Solem i Buskerudbyen er ikke overrasket over svarene.
– Nei, all forskning og erfaring viser at god tilgjengelighet og helårsdrift er helt avgjørende for at flere skal sykle. Drammen vil bli stadig større, og derfor er det veldig viktig at vi nå legger enda bedre til rette for syklende, påpeker Solem.
Den mest omfattende satsingen på sykkel noensinne i vårt område er underveis. Det skal bli tryggere, hyggeligere og mer attraktivt å sykle i Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg.
En felles sykkelplan for alle kommunene er vedtatt av by- og kommunestyrene og fylkestinget. Ambisjonen er et regionalt sykkelveinett på rundt 300 kilometer. I dag er det ikke et sammenhengende sykkelveinett, og standarden er varierende.
I løpet av høsten 2017 skal et handlingsprogram opp til politisk behandling.
På standen stod også Studentidretten, Buskerud fylkeskommune og Statens Vegvesen.
Les mer om:
Relaterte dokumenter
Denne saken har flere relaterte dokumenter som du kan laste ned her: