Satsingen på styrket busstilbud i Buskerudbyen har gitt gode resultater. På toppen kommer den billige bybilletten.
Buskerudbyen har over tid økt sin støtte til et bedre busstilbud, og i 2024 brukes ca 2/3 av midlene fra staten til drift av buss og øremerkede billetter. I tillegg kommer infrastrukturtiltak for bussen. Totalt om lag 80 millioner kroner.
Belønningsmidlene skal ikke gå til å dekke kostnadene ved det ordinære kollektivtilbudet, men være et bidrag til den ekstra satsingen som kreves for å nå nullvekstmålet.
Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, har ført til at Brakar måtte kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler er berørt. Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune
Buskerudbyens bidrag til bedre busstilbud:
Disse rutene er gjennom årene styrket med belønningsmidler:
Linje 3 Fjell-Kastanjesletta
Linje 4 Kniveåsen – sentrum
Linje 5 Tors vei – Vinnes
Linjene 22 og 24 Konnerud – sentrum
Linje 25 Gulskogen – sentrum
Linje 51 Mjøndalen – Solbergelva – Drammen
Linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera
Linje 71 Asker – Tranby – Lierbyen – Drammen
Linje 101 Hokksund – Mjøndalen – Åssiden – Drammen
Linje 117 Ormåsen – Hokksund
Linje 169 Lierbyen – Oslo
På Kongsberg er bybusstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som en del av bybusstilbudet.)
Busslinjen Mjøndalen – Krokstadelva – Drammen sentrum – nytt sykehus på Brakerøya blir en av de største og viktigste i Drammen. Linje 1 vil ha avganger hvert 5.-10. minutt fra Bragernes torg på hverdager, og starter opp sommeren 2025.
Belønningsmidler blir brukt både på fremkommelighetstiltak og oppgradering av holdeplasser langs traséen.
Brakar satser tungt på elektriske busser. Fra og med juli 2024 er alle bussene i Buskerudbyen elektriske, mens regionbussene i samme område vil ha nullutslipp (elektriske eller biogass).
Elektrifiseringen av bussparken fører til mindre lokal forurensning, støy og klimautslipp, og økt komfort for passasjerene. Belønningsmidler har hjulpet til med skiftet.
Satsingen har bidratt til en solid økning i antall passasjerer. Samlet økte kollektivtrafikken i Buskerudbyen langt raskere enn befolkningsveksten frem til korona-pandemien. Fra 2013 til 2019 økte antall kollektivreiser (buss og tog) med 25 prosent.
Passasjerene kom i stor grad tilbake i løpet av 2022, og nivået er nå igjen omtrent det samme som før pandemien.
Hele handlingsprogrammet for 2023-2025 finner du her