Hvor trykker skoen mest i Buskerudbyen?

Den politiske styringsgruppen har bestilt en behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen. Formålet er å få fram et bredt faglig grunnlag for medvirkning og politisk diskusjon om veien videre for Buskerudbyen.

all rights reserved

For å få et best mulig oppdatert bilde av samferdselssituasjonen i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg, ønsker Buskerubyen å snakke med en rekke ulike aktører og interessenter de neste månedene. I tillegg skal det gjøres nye faglige vurderinger. Behovsanalysen skal være ferdig innen 1. mars 2025.

Styringsgruppen vedtok også i møtet 27. september at det skal lages forslag til et utredningsprogram for ulike fremtidige løsninger for Buskerudbyen, fra ingen belønningsavtale til bypakke med bompenger.

I mai-juni 2025 vil kommunestyrene og fylkestinget ta stilling til om utredninger skal settes i gang.

Les mer: Veien videre for Buskerudbyen

Selv om Buskerudbyen velger å vedta å jobbe videre for en byvekstavtale, er det ikke realistisk å få på plass en byvekstavtale i tide til å ta over for dagens belønningsavtale. Politisk styringsgruppe vedtok derfor også å søke om en ny belønningsavtale for perioden 2026-2029.

Hva trenger vi i Buskerudbyen?

I Buskerudbyen blir vi 28.000 flere innbyggere frem mot 2050, ifølge Statistisk sentralbyrå. De lokale ambisjonene om vekst er enda høyere. Da trenger vi et transportsystem som fungerer:

  • Manglende infrastruktur er til hinder for den utviklingen vi ønsker, både når det gjelder byliv, nye boligområder og næringsvirksomhet.
  • Mange er plaget av støy og luftforurensning, særlig i områder som allerede har levekårsutfordringer.
  • Kutt i kollektivtilbudet drar oss i feil retning, og gjør det vanskelig for unge, eldre og de som ikke har råd til bil å være aktive deltakere i hverdagslivet.
  • Det må bli lettere å pendle både internt i Buskerudbyen, og innover mot Oslo-området.

Stiller krav om bompengeutredning

Våren 2022 sendte Buskerudbyen et faglig grunnlag for forhandlinger om byvekstavtale til Samferdselsdepartementet. Målet var å komme i forhandlinger med staten om en byvekstavtale uten bompenger. Dette har ikke ført frem.

Det faglige grunnlaget fra 2022 inneholdt ingen store veiprosjekter, men la blant annet opp til å utnytte dagens infrastruktur og jernbanen bedre.

Siden den gang har forutsetninger endret seg. Blant annet ser det ut til at bruken av hjemmekontor har stabilisert seg, slik at man ikke kan vente trafikkreduksjon som følge av økt bruk av hjemmekontor. Det er ikke lenger sannsynlig at nullvekstmålet kan nås gjennom tiltakene som da ble analysert.

Samferdselsdepartementet har i etterkant vært klare på at Buskerudbyen må utrede bompenger som en del av beslutningsgrunnlaget for å få komme til forhandlingsbordet om en byvekstavtale. Departementet tror det blir vanskelig å oppnå nullvekstmålet for personbiltrafikken på sikt uten bompenger, men stiller ikke absolutte krav om bommer.

Samferdselsministeren har samtidig gitt positive signaler om ny belønningsavtale fra 2026.

Hva er en byvekstavtale?

Byvekstavtaler er spleiselag mellom kommuner og staten for å gjennomføre tiltak og prosjekter for gange, sykkel, buss, jernbane, vei og arealbruk i de ni største byområdene i Norge. Dagens bypakker og belønningsordning skal etter planen samles i disse avtalene.

En byvekstavtale uten bommer vil kunne gi noe mer bidrag fra staten enn dagens belønningsavtale. En byvekstavtale som bygger på en bypakke med bommer vil innebære et betydelig større handlingsrom.