Studie om hjemmekontor og biltrafikk

Hvor stor effekt har mer hjemmekontor på biltrafikken? En ny studie i regi av Buskerudbyen gir oppdatert kunnskap.

all rights reserved

I det faglige grunnlaget for byvekstsavtale i Buskerudbyen er økt bruk av hjemmekontor, digitale møter og tilrettelegging for lokale kontorfellesskap lagt inn som en av forutsetningene for å nå nullvekstmålet. 

Beregninger utført av TØI og Asplan Viak viste at økt bruk av hjemmekontor, digitale møter mv. kan gi en reduksjon i biltrafikken på om lag 3 %, forutsatt at det tilrettelegges for dette. Beregningen er basert på data fra en undersøkelse gjennomført i 2020, der innbyggerne i Buskerudbyen ble stilt spørsmål om forventninger til egne reisevaner også etter pandemien.

Hvordan har bruken av hjemmekontor faktisk utviklet seg i tiden etter at de siste restriksjonene ble avviklet? Hvilken effekt har det hatt på trafikken? Og hva kan vi vente oss fremover?

Norconsult har gjennomført en større studie på oppdrag fra Buskerudbyen om temaet. Det er også gjort oppdaterte beregninger. Studien var klar i midten av januar 2024.

Viktigste funn:

  • Hjemmekontorbruk i Buskerudbyen har redusert antall bilreiser med 2-2,5 % 
  • Antall arbeidsreiser med bil er redusert med 9 %. Fritidsreiser, handlereiser m.m. påvirkes ikke. Prosentvis virkning på totalt antall reiser blir derfor mindre
  • Det er færre som har hjemmekontor i Buskerudbyen enn i Asker og Bærum. Buskerudbyen har en større andel industri og andre ikke-kontorbaserte arbeidsplasser
  • Bruken av hjemmekontor ser ut til å ha stabilisert seg på dagens nivå. Både arbeidstakere og arbeidsgivere oppgir at de stort sett er fornøyde med dette
  • Det er svært lite potensial for økt bruk av hjemmekontor fremover

Hva betyr dette for Buskerudbyen?

  • Anslaget i det faglige grunnlaget for byvekstavtale var litt optimistisk, men traff ganske bra (anslått 3,3 % mot faktisk 2-2,5 %)
  • Hjemmekontor som virkemiddel for å redusere biltrafikken er «brukt opp» 
  • Andre virkemidler enn hjemmekontor må til for fortsatt å oppnå nullvekstmålet
  • Det blir sannsynligvis mer krevende å oppnå nullvekstmålet fremover