1,6 millioner flere sykkelturer i Buskerudbyen

En økning i sykkeltrafikken på ett prosentpoeng på fire år høres kanskje ikke så mye ut. Men det betyr 1,6 millioner flere sykkelturer årlig i området vårt. Les mer om tall, mål og planer i det helt ferske Sykkelregnskapet til Buskerudbyen.

all rights reserved

Tallene kommer fra den Nasjonale Reisevaneundersøkelsen (RVU), der man spør de over 13 år hvordan de reiser i hverdagen. Økningen er av alle reiser i Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg hvor sykling er hovedreisen.

For noen konkrete tellepunkt er utviklingen enda mer positiv, for eksempel på Strandveien i Drammen. Her har det vært en økning på 10 % i totalt antall sykkelpasseringer fra 2016 til 2018. Det er mer enn 10.000 flere syklende forbi kun dette ene tellepunktet.

– Det er gledelig at vi ser klare forbedringer når vi nå for første gang kan sammenligne tall fra 2016-regnskapet med 2018. Satsningen vår hjelper, med mange flere som sykler daglig, mer sykkelveier og flere parkeringsplasser for sykkel. Dokumentasjonen i sykkelregnskapet gjør det lettere å få gjennomslag for mer satsing, sier Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudby-sekretariatet.

Nyttig måleverktøy

Sykkelregnskapet til Buskerudbyen skal gi informasjon om hvordan sykkelbruken utvikler seg i vårt område, og om målene som er satt blir nådd.

Det er viktig for å finne ut om de de riktige tiltakene blir gjort for å flere til å sykle i Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg. Samtidig skal det bli tryggere og mer attraktivt å bruke sykkel på korte og lengre reiser. Sykkelregnskapet gir også et grunnlag for vurdering av handlingsplaner og prioritering av ulike tiltak.

Det første sykkelregnskapet fra Buskerudby-samarbeidet var fra 2016. Planen er at det skal lages et regnskap annethvert år fremover.

I sykkelregnskapet kan du blant annet også lese mer om satsingen på trafikksikkerhet, aktiv skolevei og ulike kampanjer og tilbud.

Mål for sykkelsatsingen i Buskerudbyen:

  • Det skal være attraktivt å sykle for alle
  • 80 % av alle barn og unge skal gå eller sykle til og fra skolen
  • Sykkeltrafikken i kommunen Lier, Drammen, Nedre Eiker og Øvre Eiker skal minimum dobles fram til 2023 (sammenlignet med andelen fra 2009)
  • Sykkeltrafikken i Kongsberg skal økes med 50 % fram til 2023
  • Antall drepte og alvorlig skadde syklister skal reduseres med 50 % innen 2020 (jf. registrerte ulykker i perioden 2005-2015)

Flere saker

Buskerudbyen bidrar til ny fergepilot

Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et nytt pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge med en halv million kroner.

Politisk enighet om å starte utredning

Både fylkestinget og kommunestyrene i Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg har nå sagt ja til utredningsprogrammet «Byutvikling i fellesskap».  Det skal gi svar på hvilke transport- og byutviklingstiltak det er viktigst å prioritere fremover.

Møte i politisk styringsgruppe

Førstkommende torsdag skal politisk styringsgruppe behandle forslag til handlingsprogram 2026-2029 for Buskerudbyen. Saksdokumentene til møtet 18. september fra kl 09-10 finner du her.