En tryggere vei for alle
Se hvor bra det har blitt! Fredag 21. juni klippet fylkesordfører Tore Opdal Hansen snoren for «nye» Øvre Storgate. Gata har vært gjennom en stor oppgradering, der det særlig har vært viktig å legge til rette for gående og syklende. Før og Etter-bilder under.
– Tidligere var det stedvis smale fortau og generelt liten plass for gående og syklende, men slik er det ikke lenger, sa fylkesordføreren i sin tale til de rundt 100 personene som hadde møtt opp for å være med på markeringen.
Markeringen startet med sang av barnehagebarn fra Bacheparken barnehage.
Øvre Storgate er en del av en regional sykkelrute, og en viktig sykkelrute inn mot Drammen sentrum. På hverdagene bruker ca. 500 syklister gata til og fra sentrum.
Arbeidene startet opp februar i 2023, og har en prislapp på 40 millioner kroner. Prosjektet er delfinansiert med belønningsmidler fra Buskerudbyen.
Før og Etter-bildene er tatt av Buskerud fylkeskommune.
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Godt samarbeid ligger bak
Et «rotete» trafikkbilde, med en smal gate med toveistrafikk og smale fortau, har gjort det krevende å ferdes trygt i gata. Med ferdigstillelsen av dette prosjektet får syklistene en sammenhengende sykkelvei.
I tillegg til å oppgradere veien, har Drammen kommune rehabilitert vannledningen som går to meter under veien.
Flere nevnte det tette og gode samarbeidet mellom kommunen og fylkeskommune, blant annet leder av hovedutvalget for tekniske tjenester i Drammen kommune, Knut Gjerde.
– Både kommunen og fylkeskommunen skryter av samarbeidet i dette prosjektet. To fagmiljøer har jobbet godt sammen. Sånn skal det være, sa Gjerde, og la til at en viktig jobb ikke alltid er synlig.
Små endringer i gammelt bymiljø
I den gamle delen av gata er det kun satt opp ny skilting, samt etablert et opphøyd areal ut mot rundkjøringen.
Enveiskjøring og sykkelfelt
Etter oppgraderingen blir gata enveiskjørt, og det er kun lov å kjøre i retning vestover, mot Landfalløya.
Øvre Storgate ble brukt som snarvei ved kø i Rosenkrantzgata, og enveiskjøring er blant annet innført for å begrense biltrafikken i den smale gata.
Et viktig mål har vært å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende.
I tillegg til å gjøre gata enveiskjørt, er det laget et eget felt for syklistene. Dette feltet er skilt fra kjørebanen med rødt dekke og en rennebunn av brostein.
Hastigheten i gata er også satt ned. Flere gamle busslommer, som har vært brukt som parkeringsplasser, er fjernet. Dette gjør strekninger mer oversiktlig. Der det har vært mulig, er også fortauet utvidet i bredden.
Benker, busker og trær skal gjøre det attraktivt for myke trafikanter å ferdes i gata.
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Før
Etter
Gjenbruk
Gjenbruk av stein har vært viktig i prosjektet – både for å få kortreist, miljøvennlig stein – men også for at de nye tiltakene skal passe inn med det eksisterende i gata. Prosjektet har derfor gjenbrukt gammel platekantstein og storgatestein fra gata.
Drammen kommune har et lager i nærheten av anleggsområdet, og var positive til at prosjektet ønsket å gjenbruke stein fra deres lager. Dermed er både brostein, granittheller, kantstein og vannrenner kortreist gjenbruk.
I og med at dette er et anlegg som alle drammensere kan nyte godt av, har prosjektet fått stein fra kommunen gratis.