Buskerudbyen søker om ny belønningsavtale
Buskerudbyen ber om økt tilskudd til buss i søknaden om ny belønningsavtale for perioden 2026–2029. Statsbudsjettet til høsten vil gi en første pekepinn på statens respons.

Søknaden ble vedtatt av den politiske styringsgruppen 24. juni, og sendt til Statens vegvesen denne uken.
Samferdselsministeren ga positive signaler om muligheten for en ny avtale i møtet med Buskerudbyen i fjor vår.
Vil styrke satsingen på buss
Belønningssøknaden bygger på gjeldende avtale, justert for prisvekst. I tillegg bes det om 25 millioner kroner ekstra per år til kollektivtilbudet. Bakgrunnen er kraftig kostnadsvekst i bussdriften og behovet for å styrke tilbudet, særlig i forbindelse med det nye sykehuset på Brakerøya og utbygging av jernbanenettet.
Totalt søker Buskerudbyen om 147 millioner kroner årlig, til sammen 588 millioner kroner for hele fireårsperioden.
Det bes også om at midlene Buskerudbyen i dag får som øremerket tilskudd til reduserte billettpriser, kan inngå i den nye avtalen uten øremerking. Målet med dette er å gi økt lokalt handlingsrom, slik Grenland har fått i sin belønningsavtale for 2025–2028.
Buskerudbyen har hatt belønningsavtale med staten siden 2010. Avtalene har vært viktige for å nå målene om nullvekst i biltrafikken og økt kollektivbruk. Antall kollektivreiser har økt, med unntak av årene preget av koronapandemien. I dag er passasjertallene høyere enn før pandemien.
Ny avtale trolig først våren 2026
Før en ny avtale kan inngås, må det rapporteres på måloppnåelse og bruk av midlene i inneværende periode. Fristen for dette er 31. januar 2026. Statens vegvesen vil deretter gi sin anbefaling til Samferdselsdepartementet, som fatter den endelige beslutningen.
En ny avtale vil trolig ikke være på plass før våren 2026. Statsbudsjettet for 2026 vil imidlertid gi et bilde av nivået for ny belønningsavtale for Buskerudbyen sett fra statens side.
Det legges til grunn at en ny belønningsavtale kan inngå i en eventuell fremtidig byvekstavtale for Buskerudbyen.