Buskerudbyen bidrar til ny fergepilot
Buskerudbyens politiske styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et nytt pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge med en halv million kroner.

Det planlagte pilotprosjektet har en kort testperiode på bare noen dager på enkelte strekninger, og erfaringene vil være begrensede. Politisk styringsgruppe gir derfor sin tilslutning til at 500 000 kroner av totalt 1 million kroner avsatt til «Pilotprosjekt Vannveien» kan benyttes. Styringsgruppen vurderer at de resterende midlene vil ha størst nytte i et prosjekt som kan gi et mer solid kunnskapsgrunnlag.
Forutsetningen vil fortsatt være at forskningsmidler innvilges og/eller at andre midler fremskaffes slik at forskningsprosjektet er fullfinansiert.
Dette er i tråd med de positive vedtakene om økonomiske bidrag fra Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune og Lier kommune.
– Det er lagt ned mye arbeid fra lokalt næringsliv og samarbeidspartnere for å få dette prosjektet opp og stå. Vi ønsker å bidra til at en ferge kan prøves ut i praksis. Samtidig mener vi det er mest hensiktsmessig å bruke resten av midlene som er satt av i Buskerudbyen i et større prosjekt som kan gi bedre innsikt over tid, sier Kjell Arne Hermansen, ordfører i Drammen og leder for Buskerudbyens politiske styringsgruppe.
Det nye pilotprosjektet, som har kommet i stand på kort tid, skal etter planen prøve ut fergetransport på Drammensfjorden og -elva i en periode i oktober og november.
Bak piloten står Næringsforeningen i Drammensregionen ved Grønn Vekst Drammen, på vegne av samarbeidet Vannveien. I tillegg deltar båtleverandøren Candela Technology AB, mens Transportøkonomisk institutt har ansvar for forskningsdelen. Prosjektet er budsjettert til 2,3 millioner kroner.
Øremerker midlene videre til fergepilot
På initiativ fra kommunene Lier og Drammen, vedtok politisk styringsgruppe i sitt møte 15.12.2023 følgende:
«Det settes av til sammen 1 mill. kr fordelt på 2024 og 2025 til pilotprosjekt med byferje (Vannveien) som en engangsstøtte. Forutsetningen er at søknad om forskningsmidler innvilges og/eller at andre midler fremskaffes slik at forsøksprosjektet er fullfinansiert.»
Pilotprosjektet som den gang var aktuelt, var tenkt å ha oppstart i andre kvartal 2024 og vare til og med første kvartal 2026. Piloten var anslått å koste 13,7 mill. kr, og det var opplyst at næringslivet skulle stille med 50 % av finansieringen.
Dette prosjektet fikk ikke støtte fra Forskningsrådet, og ble ikke gjennomført. Det ble senere søkt om støtte fra Forskningsrådet til et annet pilotprosjekt, men det fikk heller ikke støtte.
Politisk styringsgruppe har opprettholdt sitt ønske om å støtte opp under fergeinitativet, og har altså vedtatt at de øvrige midlene som er satt av til et mulig pilotprosjekt forblir øremerket til dette formålet inntil videre.
– Formålet er å legge til rette for at fremtidige pilotprosjekter kan gi nyttig kunnskap om fergetilbud i regionen, sier Kjell Arne Hermansen.
Skal vurderes på nytt i kommende utredning
I arbeidet med behovsanalysen for Buskerudbyen vinteren 2024/2025 kom det flere ønsker om fergetilbud, både i møtene med ulike aktører og i de politiske arbeidsverkstedene. I den kommende utredningen om veien videre for Buskerudbyen: «Byutvikling i fellesskap», skal det også vurderes på nytt om vannveien kan tas i bruk som en del av helhetlig by- og transportutvikling.
Vedtaket i politisk styringsgruppe 10.10.25:
- Politisk styringsgruppe er positiv til bruk av Drammenselva og Drammensfjorden som ferdselsåre, og støtter et pilotprosjekt for prøvekjøring med ferge på elva og fjorden.
- For det skisserte prosjektet med relativt kort varighet gir politisk styringsgruppe sin tilslutning til at 500 000 kroner av midlene avsatt til «Pilotprosjekt Vannveien» kan benyttes.
- De resterende 500 000 kronene reserveres til et eventuelt fremtidig prosjekt av større omfang, forutsatt at forskningsmidler innvilges og/eller at andre midler fremskaffes slik at forskningsprosjektet er fullfinansiert. Dette er i tråd med de positive vedtakene om økonomiske bidrag fra Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune og Lier kommune.
Saksdokumentene til politisk styringsgruppe nr. 4 finner du her