Busstilbudet under sterkt press – ber om økt støtte
Kraftig prisvekst på buss gjør at Buskerudbyen trenger økte belønningsmidler. Det var ett av flere klare budskap til transportkomiteen på Stortinget fra fylkeskommunen.
– Kostnadene har skutt i været ut over normal prisstigning, mens statens bidrag følger normal prisstigning. Resultatet? Dårligere tilbud, færre passasjerer og større press på veiene, var den tydelige beskjeden fra fylkesordfører Tore Opdal Hansen til transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget forrige uke.
Buskerud fylkeskommune fikk tildelt fem minutter med komiteen i forbindelse med høring om regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Fylkesordføreren og hovedutvalgsleder Christopher Wand benyttet tiden godt, og tok opp flere viktige Buskerudbyen-saker.

Foto: Skjermdump fra Stortingets overføring
De viste til at fylkeskommunen i fjor høst måtte kutte i busstilbudet med 45 millioner kroner og øke billettprisene. Også bussruter styrket med belønningsmidler ble berørt. I søknaden om ny belønningsavtale for 2026 til 2029, har Buskerudbyen bedt om 147 mill. kr per år. Det er 25 millioner kroner ekstra per år i forhold til det man får i dag:
- 14 mill. kr til drift av buss pga. ekstraordinær prisstigning.
- 11 mill. kr til ekstra satsing på busstilbudet knyttet til nytt sykehus og jernbaneinvesteringene.
31. oktober bekreftet Statens vegvesen i et brev at de er innstilt på å anbefale for Samferdselsdepartementet at det inngås ny avtale med Buskerudbyen. Det vises til at det i forslaget til statsbudsjett for 2026 er satt av 124,9 mill. kr i belønningsmidler til byområdet. Det er 22 millioner kroner mindre enn det Buskerudbyen søker om.
«Staten må bidra mer»
– Hvis vi skal nå nullvekstmålet, må staten bidra mer. Belønningsmidlene til Buskerudbyen i statsbudsjettet er helt avgjørende. Her legges det opp til et lavere ambisjonsnivå fra statens side som vil svekke kollektivsatsingen i Buskerudbyområdet. Det vil svekke vår mulighet til å nå nullvekstmålet, sa fylkesordfører Tore Opdal Hansen til komiteen.
Bedre togtilbud, penger til veivedlikehold og ny Holmenbru
Også togtilbudet i Buskerudbyen ble satt på dagsorden i høringen – både behovet for flere togstopp på Brakerøya og to tog i timen til Kongsberg, og rutekuttet fra Steinberg stasjon.
– Stortinget valgte å bygge nytt sykehus på Brakerøya blant annet på grunn av muligheten for å ta toget, sa Opdal Hansen, og fortsatte:
– Fylkeskommunen har etablert et busstilbud med 14 stopp i timen ved det nye sykehuset, men det er ikke tilstrekkelig for de som pendler inn fra andre deler av fylket og regionen. Vi trenger flere togstopp.
I tillegg tok Christopher Wand og Tore Opdal Hansen opp det store vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, ny rv. 291 Holmenbrua, E134 Dagslett til E18 Viker, fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen, E16 Nymoen til Eggemoen og rv. 7 Ørgenvika til Kittilsviken.
Endelig statsbudsjett for 2026 vedtas i desember.


