Opplev den gamle Sølvveien – nå på to hjul
Landets eldste offentlige kjørevei har fått nytt liv som sykkelruten “Sølvveien”. Bli med på en digital tur på den gamle kongeveien – full av høydepunkter, kulturminner og sykkelglede.
Bomstua er Norges eldste «bomstasjon». Bygget var i drift mellom 1721 og 1841. Inntektene ble brukt til å vedlikeholde bruer og veier til sølvgruvene. Mye frakt av mat og utstyr var vel så viktig for å opprettholde driften i gruvene. Foto: Kongsberg kommune
De nye sykkelruteskiltene viser hvor Sølvveien går, samt andre attraksjoner langs ruten eller via små avstikkere.
Det er flere plaketter og andre informasjonsskilt langs ruten. Her fra Kjærlighetsstien.
Fra Bylunsj-filmingen på Kjærlighetsstien langs Sølvveien. En bevart, og fredet, delstrekning. Her er det smalt og bratt, så det kan være en fordel å trille sykkelen. Det er også en alternativ rute langs asfaltert vei.
Det flotte håndverket på Smedbrua er enklest å se fra stien ned fra parkeringslommen nord-øst for selve brua. Fortsatt snevres den gamle Kongeveien inn til opprinnelig bredde når den passerer Smedbrua. Brua er fredet.
Følget ankommer Norsk Bergverksmuseum som ligger like ved Nybrufoss i sentrum. Museet viser den over 330 år gamle historien til gruvedriften i Kongsberg. Foto: Kongsberg kommune
Rent trådsølv – en såkalt stuff – på over 11 kg. En av mange skatter som vises frem på Norsk Bergverksmuseum. Sølvstuffer er ettertraktet av samlere.
Sakkerhusene - bygninger som ble reist for ukependlende gruvearbeidere. Her var det lager, kjøkken og soverom for flere hundre arbeidere.
Christian 7s stolls Mundloch (inngang) i Saggrenda tidlig 1900tall - Foto B. Wilms & Norsk Bergverksmuseum
Man kan lese på flere informasjonsskilt langs ruten for å lære mer om historien til gruvene, Kongsberg, den drammenske kongevei og alle områdene som ble påvirket av gruveaktiviteten. Her et annet eksempel fra Kjærlighetsstien.
Christian IV eller Christian Kvart, konge av Danmark og Norge fra 1588 til 1648, som befalte hvor Kongsberg by skulle anlegges - at sølvverket skulle opprettes og at Norges første offentlige vei skulle bygges.
Paradisbakkene i Lier er en del av den gamle Kongeveien, og var i bruk til 1865. I dag er en liten strekning forbi Lier Bygdetun bevart slik den opprinnelig ble bygget.
Veien ble anlagt på 1600-tallet etter befaling fra Kong Christian IV for å frakte sølv fra gruvene i Kongsberg til hovedstaden og videre til Danmark. I dag er den både en del av historien vår – og en innholdsrik sykkelopplevelse.
Buskerudbyen har tatt initiativ til å utvikle strekningen som en del av lokale og nasjonale sykkelruter i samarbeid med kommunene langs ruten, Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen.
– Sølvveien er en skatt vi ønsker å løfte fram. Vi tror mange vil få lyst til å oppleve den på sykkel, sier Trond Solem, prosjektleder sykkel i Buskerudbyen.
Sammen med Marit Johansson, kulturminneforvalter ved Norsk vegmuseum og Marit Espeland, seniorrådgiver i Statens vegvesen, tas vi med på en digital sykkeltur langs deler av Sølvveien, fra gruvene på Kongsberg til Øvre Eiker.
Underveis blir det blant annet et stopp ved Norsk Bergverksmuseum og den 250 år gamle Smedbrua, ansett som landets eldste steinhvelvsbru. Også en original, urørt trasé, kalt Kjærlighetsstien, blir vist frem.
Se videoen her: «Helt konge på sykkel»
Skiltingen fortsetter
Sølvveien er ferdig skiltet gjennom Kongsberg kommune. Rundt 100 skilt på og rundt ruta ble satt opp av Steinar Aas, skiltansvarlig i Kongsberg kommune.
– Vi har hatt lyst til å skilte Sølvveien for syklister lenge. Med støtte fra Buskerudbyen fikk vi endelig muligheten, forteller Inger Kristine Lorås, sykkelansvarlig i Kongsberg kommune.
Strekningen starter i Saggrenda, snor seg gjennom Kongsberg sentrum, og ender like ved Smedbrua på grensa til Øvre Eiker – totalt cirka 10 kilometer.
Veien videre – bokstavelig talt
Ruten følger ikke alltid den opprinnelige traséen – enkelte steder er den lagt om for å sykle innom andre interessante severdigheter og for å bedre trafikksikkerheten.
Men målet er klart: Skiltingen skal fortsette i Øvre Eiker, Drammen, Lier og forhåpentligvis videre mot Oslo, slik at hele Sølvveien til slutt kan følges fra start til slutt.
– Vi håper mange har lyst til å sykle Sølvveien. Vi opplever stor interesse for ruten blant sykkelentusiaster, sier Lorås
Vil du se videoen?
Videoen «Helt konge på sykkel» er laget av Statens vegvesen, i forbindelse med Bylunsj i oktober. Bylunsj er en serie med digitale faglunsjer som arrangeres av Statens vegvesen, hvor fagfolk diskuterer bærekraftig mobilitet, miljøvennlig transport og helhetlig byutvikling.
Arrangementene er åpne for alle interesserte, og strømmes direkte på YouTube. Opptaket ligger tilgjengelig samme sted.


