Buskerudbyen når så vidt nullvekstmålet – men trafikken øker

Statens vegvesen konkluderer med at trafikknivået i Buskerudbyen er omtrent på samme nivå som i 2016. Det vil si at vi akkurat når nullvekstmålet. Men trafikken er svakt økende.

Foto: Buskerudbyen

Buskerudbyen har forpliktet seg til å nå nullvekstmålet for personbiltrafikken for å få økonomisk støtte fra staten for å forbedre kollektivtransporten og bygge bedre sykkel- og gangveier.

I byindeksen for 2024 konkluderer Statens vegvesen med at trafikknivået i Buskerudbyen ligger omtrent på samme nivå som i 2016, som er sammenligningsåret i vår avtale om belønningsmidler (økonomisk støtte fra staten). Indeksen viser samtidig at trafikken har økt litt hvert år siden nedgangen under pandemien. Uten flere tiltak kan det bety at trafikkøkningen vil fortsette.

– At vi har klart å holde nullvekstmålet over så mange år, bekrefter blant annet at satsingen på bedre busstilbud og tilrettelegging for sykkel og gange har en god effekt. Men vi er nødt til å følge nøye med på utviklingen også fremover, sier Ingunn Larsen, fungerende daglig leder i Buskerudbysamarbeidet.

I slutten av januar hvert år rapporterer Buskerudbyen til staten både om status for nullvekstmålet, antall kollektivreiser og bruken av belønningsmidler. Belønningsmidlene for inneværende år utbetales etter at rapporteringen er gjennomgått. Siden 2010 har Buskerudbyen fått totalt 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler.

– Vi ser at Buskerudbyen har gjort en innsats for å opprettholde nullvekstmålet, til tross for at befolkningen har økt. Det er avgjørende at vi fortsetter å investere i kollektivtransport, sykkel- og gangveier for å sikre en positiv utvikling, sier Ina Abrahamsen, seksjonsleder i Statens vegvesen.

Slik beregnes byindeksen

Byindeksen for Buskerudbyen måler trafikken på utvalgte veier over tid. Dette gjøres ved å telle hvor mange lette kjøretøy (som personbiler) som passerer faste målepunkter på hovedveier og noen kommunale veier.

Hovedberegningen sammenligner trafikken de siste tre årene med trafikken i 2016. Den viser at trafikken nå er 0,3 prosent høyere enn målet om nullvekst. En annen beregning ser på trafikken hvert år sammenlignet med 2016. Den viser at trafikken i 2022 var 1,4 prosent under målet, i 2023 var den 0,8 prosent under, og i 2024 var den 0,7 prosent under målet.

Det er flere målepunkter i ettårsindeksen enn i treårsindeksen, og kriteriene for hvilke som inngår i de ulike beregningene er forskjellige. Siden grunnlaget for de to indeksene er litt ulikt, kan resultatene bli litt ulike. Men begge metodene viser at trafikken i 2024 er omtrent på samme nivå som i 2016, og at det har vært en økende trend de siste årene.

De samme målemetodene brukes i alle byområder med belønnings- eller byvekstavtaler. Rapportene om byindeksen finnes på Statens vegvesen nettsider.

Flere saker

Prisendring fra 28. januar – Bybilletten fortsatt blant landets billigste

Prisen på Bybilletten økes for første gang fra 28. januar. Rundt 70 prosent av alle enkeltbillettene hos Brakar selges innenfor én sone i Buskerudbyen. Det betyr at svært mange fortsatt får glede av prisreduksjonen på sine reiser.

Ny daglig leder i Buskerudbyen

Ingunn Larsen har overtatt som daglig leder i Buskerudbyen. Hun kjenner samarbeidet godt etter å ha jobbet i sekretariatet i snart syv år.

Møte i politisk råd

Mandag 18. november var det møte i politisk råd. Tema: Behovsanalyse for Buskerudbyen, og orientering fra Jernbanedirektoratet og Bane Nor om fremtidig togtilbud og ruteplanene for 2025 og 2026.