Ingen flere togstopp i timen på Brakerøya stasjon

14. oktober ble de nye rutetabellene for tog i hele Norge lagt frem – uten fire stopp i timen på Brakerøya stasjon når det nye sykehuset åpner. – Svært skuffende, sier ordfører Kjell Arne Hermansen. Han har ikke tenkt til å gi seg med dette.

I februar i år gikk ordførerne i Buskerudbysamarbeidet ut med et felles utspill om bedre togtilbud i Buskerudbyen. Her representert ved Tore Opdal Hansen (f.v), Kjetil Kivle og Kjell Arne Hermansen

På Brakerøya ligger det største utviklingsområdet i Buskerudbyen. Staten bygger nytt sykehus til 14 milliarder kroner, tett på togstasjonen. I tillegg kommer Helseparken, og etter hvert Fjordbyen Lier – Drammen.

I lang tid har det vært lovet fire avganger i timen fra Brakerøya stasjon når det nye sykehuset står ferdig i oktober 2025. Men ifølge den nye rutetabellen for 2025 vil det ikke skje. Rutetabellen endres én gang i året i hele Europa – i desember hvert år.

Kjell Arne Hermansen peker på at staten stiller krav til nullvekst i byområdene.

– Da er det viktig at staten selv er med og tar ansvar for transport til og fra store statlige arbeidsplasser som det nye sykehuset, sier Hermansen, som er ordfører i Drammen og leder av politisk styringsgruppe i Buskerudbyen.

Ordføreren stiller spørsmål ved om alle steiner er snudd for å få til et godt togtilbud, og understreker at han vil jobbe videre for å få på plass fire stopp i timen på Brakerøya stasjon så raskt som mulig.

«Rett og slett uforståelig»

I februar i år gikk ordførerne i Buskerudbysamarbeidet ut med et felles utspill om bedre togtilbud i Buskerudbyen. Utspillet skjedde i forkant av behandlingen av Nasjonal Transportplan (NTP) i Stortinget. Nødvendigheten av fire tog i timen fra Brakerøya stasjon ble fremhevet i utspillet.

–Det er høyst beklagelig at det ikke blir fire stopp i timen, slik vi i har jobbet for, sier fylkesordfører Tore Opdal Hansen.

– Om under ett år åpner det nye sykehuset på Brakerøya, og mange tusen ansatte skal på jobb, pasienter skal til behandling og besøkende skal til sykehuset. For meg er det rett og slett uforståelig at det ikke legges til rette for at flere kan ta toget til det nye sykehuset, sier fylkesordføreren på fylkeskommunens egen nettside. 

Jernbanedirektoratet forklarer beslutningen med høy belastning på strekningen.

– Vi er oppmerksomme på ønsket om flere togstopp på Brakerøya i forbindelse med åpningen av nytt sykehus. I dag (og i 2025) stopper R13 Drammen-Dal to ganger i timen på Brakerøya stasjon. Strekningen mellom Oslo S og Kongsberg er svært høyt belastet med både fjerntog, godstog og regiontog.  Det kjøres svært stramme ruter for R12 i inneværende ruteplan, og med hensyn til punktlighetsmålet er det for krevende å innføre flere stopp på linjen i dagens rutemodell, sier Sefrid Jakobsen, fagdirektør i Jernbanedirektoratet

– Når det gjelder Buskerud fylkeskommune sine innspill for R 2026, bl.a. 4 tog i timen til Brakerøya, vil vi gi tilbakemelding på det vi har svarene på  i dialogmøtet 10. desember, sier Jakobsen.

Les mer: Felles ordførerutspill om bedre togtilbud

Har vært krystallklare på behovet

Nye rutetabeller for hele Norge gjelder fra 15. desember 2024, og fram til ny ruteendring i desember 2025.

– Vi har hele tiden vært klare overfor Jernbanedirektoratet på behovet for et bedre tilbud fra Brakerøya stasjon. Et dårlig togtilbud betyr det at det må kompenseres med et utvidet busstilbud fra Drammen stasjon til sykehuset, sier fylkesordføreren, og legger til at det er negativt når folk må bytte fra et kollektivmiddel til et annet på vei til sykehuset.

 

 

Flere saker

Ny daglig leder i Buskerudbyen

Ingunn Larsen har overtatt som daglig leder i Buskerudbyen. Hun kjenner samarbeidet godt etter å ha jobbet i sekretariatet i snart syv år.

Møte i politisk råd

Mandag 18. november var det møte i politisk råd. Tema: Behovsanalyse for Buskerudbyen, og orientering fra Jernbanedirektoratet og Bane Nor om fremtidig togtilbud og ruteplanene for 2025 og 2026.

Veien videre for Buskerudbyen

Det skal utarbeides en ny behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen, vedtok politisk styringsgruppe på dagens møte på Kongsberg. Sentrale organisasjoner og aktører skal involveres i arbeidet, som skal være ferdig innen 1. mars 2025.