Historikk:
Høsten 2009 ble det satset på ti-minutters rute til Konnerud – en økning fra 4 til 6 avganger i timen. Samtidig ble det startet et arbeid med oppgradering av holdeplassene.
I november 2010 fikk innbyggerne i byområdet et nytt busstilbud mellom Drammen-Mjøndalen-Hokksund, med direkteforbindelse til Ormåsen. Dette bidro til en dobling av tilbudet mellom hovedknutepunktene. I 2014 ble tilbudet splittet opp, slik at det går en egen buss fra Hokksund, som korresponderer med toget.
I tillegg ble det i 2010 satset på ekstraavganger til daværende Nedre Eiker, økt tilbud på linje 4 til Åskollen og utvidet kjøring med bybusser i Kongsberg-Gamlegrendåsen. Sommeren 2010 ble det iverksatt utvidet kjøring på linje 6 (bybuss til Fjell) og linje 51 mellom Drammen og daværende Nedre Eiker.
I 2014 og 2016 ble Linje 71 Drammen-Lierbyen-Asker styrket med nye avganger i begge retninger, noe som ga avganger hvert kvarter i rushtiden morgen og ettermiddag.
I 2016 ble rutetilbudet ytterligere styrket på flere sentrale strekninger. Linje 3 mellom Kastanjesletta og Fjell ble styrket med 18 nye avganger i hver retning på lørdager. På Linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen ble det satt opp 14 nye avganger i retning Mjøndalen, og 16 nye avganger i retning Drammen, i rushtiden. Det innebar at det ble avganger hvert 15. minutt i rush morgen og ettermiddag.
Som en forberedelse til Buskerudbypakke 2 (skrinlagt våren 2019), ble busstilbudet styrket ytterligere i 2018 og 2019:
I 2018 ble linjene 3 Fjell-Kastanjesletta, 4 Kniveåsen-Bera, 5 Tors vei-Vinnes, 25 Gulskogen – sentrum, 51 Mjøndalen-Solbergelva-Drammen, 71 Asker-Tranby-Lierbyen-Drammen og 101 Hokksund-Mjøndalen-Åssiden-Drammen vesentlig styrket, særlig på kvelder og helg. Også linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera ble styrket med belønningsmidler.
Fra januar 2019 ble linje 22 og 24 Konnerud-sentrum forbedret slik at det ble fire busser i timen på hver av linjene i rush. På fellesstrekningen mellom Bernås og sentrum ble det da 8 busser i timen, dvs. avganger hvert 7-8 minutt. Linje 169 Lierbyen-Oslo fikk utvidet sommertilbudet ved hjelp av belønningsmidler. I februar 2019 ble linje 51 Drammen – Solbergelva – Mjøndalen styrket ytterligere. Da begynte elektriske busser å kjøre hvert tiende minutt i rush og ellers hvert kvarter/halvtime.
Bybusstilbudet på Kongsberg: På Kongsberg er busstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Tidligere var det flere linjer med til dels dårlig frekvens. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. Tilbudet blir da mer attraktivt å benytte for flere. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som del av bybusstilbudet.