Se hva Buskerudbyen gjør i: Drammen

Belønningsmidler sørger for hyppigere avganger på de mest brukte bussrutene. Øvre Storgate har blitt «ny» for gående og syklister, og hundrevis av barnesykler er fikset opp helt gratis.  Les mer om alt som er gjennomført – og på gang.

Handlingsprogrammet 2023-2025 for bruken av belønningsmidler inneholder en rekke små og større tiltak i Drammen. Flesteparten er delfinansiert med midler fra kommunen eller fylkeskommunen. Under er en kortfattet oversikt. Her finner du også tiltak som allerede er ferdige:

  • Hyppigere avganger på de mest brukte bussrutene

    Busstilbudet i Buskerudbyen er trappet opp i flere omganger siden 2009/2010. Mange linjer har hyppigere avganger takket være belønningsmidler. I 2024 brukes ca 2/3 av midlene fra staten til drift av buss og lavere takster. Totalt om lag 80 millioner kroner. Fysisk tilrettelegging for bussen (bedre fremkommelighet, busstopp o.l) kommer i tillegg. 

    Satsingen har bidratt til en solid økning i antall passasjerer. Samlet økte kollektivtrafikken i Buskerudbyen langt raskere enn befolkningsveksten frem til korona-pandemien. Fra 2013 til 2019 økte antall kollektivreiser (buss og tog) med 25 prosent. Passasjerene kom i stor grad tilbake i løpet av 2022, og er nå omtrent på samme nivå som før pandemien. 

    Belønningsmidlene er først og fremst prioritert på busslinjer som betjener store reisestrømmer. Satsingen bidrar til klimavennlig og attraktiv by- og tettstedsutvikling ved at den tilrettelegger for miljøvennlige reisevalg.  

    Økte kostnader og behov for budsjettkutt i Buskerud fylkeskommune, har ført til at Brakar måtte kutte i busstilbudet sommeren/høsten 2024. Også noen av linjene som er styrket med belønningsmidler er berørt: Linje 3, 4, 5, 22, 24, 61, 71, 101 og 169. Linje 52, som gikk fra Drammen-Mjøndalen-Hokksund, kjører nå kun til Mjøndalen. Linje 169 er opprettholdt med et rushtidstilbud. Les mer om de konkrete kuttene her: Buskerud fylkeskommune

    Disse rutene er gjennom årene styrket med belønningsmidler:

    Linje 3 Fjell-Kastanjesletta
    Linje 4 Kniveåsen – sentrum
    Linje 5 Tors vei – Vinnes
    Linjene 22 og 24 Konnerud – sentrum
    Linje 25 Gulskogen – sentrum
    Linje 51 Mjøndalen – Solbergelva – Drammen
    Linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera
    Linje 71 Asker – Tranby – Lierbyen – Drammen
    Linje 101 Hokksund – Mjøndalen – Åssiden – Drammen
    Linje 117 Ormåsen – Hokksund
    Linje 169 Lierbyen – Oslo

    På Kongsberg er bybusstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som en del av bybusstilbudet.

    Vis historikk ↓

    Historikk:
    Høsten 2009 ble det satset på ti-minutters rute til Konnerud –  en økning fra 4 til 6 avganger i timen. Samtidig ble det startet et arbeid med oppgradering av holdeplassene. 

    I november 2010 fikk innbyggerne i byområdet et nytt busstilbud mellom Drammen-Mjøndalen-Hokksund, med direkteforbindelse til Ormåsen. Dette bidro til en dobling av tilbudet mellom hovedknutepunktene. I 2014 ble tilbudet splittet opp, slik at det går en egen buss fra Hokksund, som korresponderer med toget. 

    I tillegg ble det i 2010 satset på ekstraavganger til daværende Nedre Eiker, økt tilbud på linje 4 til Åskollen og utvidet kjøring med bybusser i Kongsberg-Gamlegrendåsen. Sommeren 2010 ble det iverksatt utvidet kjøring på linje 6 (bybuss til Fjell) og linje 51 mellom Drammen og daværende Nedre Eiker.

    I 2014 og 2016 ble Linje 71 Drammen-Lierbyen-Asker styrket med nye avganger i begge retninger, noe som ga avganger hvert kvarter i rushtiden morgen og ettermiddag. 

    I 2016 ble rutetilbudet ytterligere styrket på flere sentrale strekninger. Linje 3 mellom Kastanjesletta og Fjell ble styrket med 18 nye avganger i hver retning på lørdager. På Linje 51 mellom Drammen og Mjøndalen ble det satt opp 14 nye avganger i retning Mjøndalen, og 16 nye avganger i retning Drammen, i rushtiden. Det innebar at det ble avganger hvert 15. minutt i rush morgen og ettermiddag.

    Som en forberedelse til Buskerudbypakke 2 (skrinlagt våren 2019), ble busstilbudet styrket ytterligere i 2018 og 2019: 

    I 2018 ble linjene 3 Fjell-Kastanjesletta, 4 Kniveåsen-Bera, 5 Tors vei-Vinnes, 25 Gulskogen – sentrum, 51 Mjøndalen-Solbergelva-Drammen, 71 Asker-Tranby-Lierbyen-Drammen og 101 Hokksund-Mjøndalen-Åssiden-Drammen vesentlig styrket, særlig på kvelder og helg.  Også linje 61 Lierbyen skole – Bragernes torg – Bera ble styrket med belønningsmidler.

    Fra januar 2019 ble linje 22 og 24 Konnerud-sentrum forbedret slik at det ble fire busser i timen på hver av linjene i rush. På fellesstrekningen mellom Bernås og sentrum ble det da 8 busser i timen, dvs. avganger hvert 7-8 minutt.  Linje 169 Lierbyen-Oslo fikk utvidet sommertilbudet ved hjelp av belønningsmidler. I februar 2019 ble linje 51 Drammen – Solbergelva – Mjøndalen styrket ytterligere. Da begynte elektriske busser å kjøre hvert tiende minutt i rush og ellers hvert kvarter/halvtime.

    Bybusstilbudet på Kongsberg: På Kongsberg er busstilbudet vesentlig endret de siste ti årene. Tidligere var det flere linjer med til dels dårlig frekvens. Nå er det, i samsvar med Brakars strategi, færre linjer, men med høyere frekvens. Tilbudet blir da mer attraktivt å benytte for flere. På Kongsberg er det også fleksibelt bestillingstilbud (Brakar Fleks Kongsberg) som del av bybusstilbudet.   

  • Bybillett på bussen til 25 kroner (13 kroner barn/honnør) – en av landets billigste

    Gjennom belønningsavtalen får Buskerudbyen i 2024 om lag 23 millioner kroner i øremerkede midler til reduserte priser på kollektivbilletter. Den lave prisen på bybilletten (enkeltbillett for 1 sone) kommer mange til gode. Om lag 70 prosent av alle enkeltbilletter Brakar selger innenfor Buskerudbyen er billetter for 1 sone. Uten tilskuddet ville billetten ha kostet hhv. 42 og 21 kr. I tillegg brukes noe av tilskuddsmidlene på å redusere prisen på 30-dagersbillett.

  • Kollektivsatsing til det nye sykehuset på Brakerøya

    Linje 1, busslinjen mellom Mjøndalen/Krokstadelva og det nye sykehuset, blir en av de største og viktigste i Drammen. Kapasitetssterke leddbusser settes i drift på den nye ruten fra sommeren 2025. Belønningsmidler brukes både på fremkommelighetstiltak og oppgradering av holdeplasser langs traséen tilpasset de nye leddbussene.

  • Sykkeltilrettelegging Øvre Storgate – Landfalløya

    Strekningen Øvre Sund Bru – Landfalløya er rustet opp for å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for de som sykler. Det er bygget sykkelfelt mot kjøreretning på nesten hele strekningen, inspirert av sykkeltilrettelegging i Oslo. Tiltaket i Øvre Storgate har en kostnadsramme på 41 mill. kr, 18 mill. kr  finansieres med belønningsmidler.

    – Tidligere var det stedvis smale fortau og generelt liten plass for gående og syklende, men slik er det ikke lenger, sa fylkesordføreren under den offisielle åpningen i juni 2024. 

    Øvre Storgate er en del av en regional sykkelrute, og en viktig sykkelrute inn mot Drammen sentrum. På hverdagene bruker ca. 500 syklister gata til og fra sentrum.

  • Gang- og sykkeltilrettelegging ved Brakerøya/det nye sykehuset

    Det er viktig å tilrettelegge for gående og syklende i tilknytning til de store utviklingsprosjektene som er under planlegging og bygging i området nær Brakerøya (nytt sykehus, Helseparken, Fjordbyen Lier og Drammen). Strekningen forbi Brakerøya stasjon har et stort utbedringsbehov, og vurderes som svært viktig for både syklende og gående. Midlene som er satt av vil i første omgang kun dekke én mindre delstrekning for å skille gående og syklende forbi stasjonsområdet. Andre delprosjekter er ønsket som en mulig videreføring.

  • Bidrag til oppgradering av Brakerøya og Gulskogen stasjoner

    I 2023 arrangerte Jernbanedirektoratet befaring på alle de ti jernbanestasjonene i Buskerudbyen. Hensikten var blant annet å vurdere tiltak som bidra til å øke utnyttelsen av dagens togtilbud. Det er satt av 1 million kroner av belønningsmidlene til å gjennomføre mindre stasjonstiltak. På Brakerøya stasjon settes det opp nye lys i kulverten, som også skal males. Det blir også mer sykkelparkering. Venterommet på Gulskogen stasjon skal males og får nye møbler.

  • Støtte til mulig pilotprosjekt med elferje på Drammenselva

    Det er satt av 1 million kroner til å støtte opp under en mulig pilot med elferje på Drammenselva/fjorden i regi av Vannveien. Tilskuddet er en engangsstøtte med den forutsetning at søknad om forskningsmidler innvilges og/eller at andre midler fremskaffes slik at forsøksprosjektet er fullfinansiert.

  • Gang- og sykkelvei langs Bjørnstjerne Bjørnsonsgate og Verven

    Det er bygget gang- og sykkelvei langs den nye flerbrukshallen ved Brandenga skole, til og med sykkelveien med fortau til Verven. Anlegget åpnet høsten 2023, og er delfinansiert med belønningsmidler.

  • Gang- og sykkelvei ved Åsen skole

    Ny gang- og sykkelvei med lys og asfalt er ferdigstilt ved Åsen skole. Det er planlagt videreføring av nye prosjekter her.

  • Fremkommelighetstiltak for flere sentrale busslinjer vurderes

    Fylkeskommunen er i gang med å vurdere fremkommelighetstiltak for flere busslinjer i Drammen. Det er satt av belønningsmidler i 2025 til mindre tiltak basert på anbefalingene fra dette arbeidet. Tiltakene skal bidra til nullvekstmålet gjennom bedre kapasitet, bedre regularitet og/eller reduserte forsinkelser på viktige strekninger.

  • Fellespott til mindre utbedringer av regionale sykkelruter

    Fylkeskommunen har startet et systematisk arbeid for å kartlegge behovet for mindre utbedringstiltak på de regionale sykkelrutene. Belønningsmidler er satt av både til planlegging og gjennomføring.

  • Oppgradering og vedlikehold på gang- og sykkelanlegg på kommunal vei

    Det er avsatt samlepotter til oppgradering og vedlikehold på kommunal vei i alle kommunene i 2025. Hensikten er å gi noe mer fleksibilitet i planlegging og gjennomføring av mindre gang- og sykkeltiltak underveis i handlingsprogram-perioden.

  • Opprustning av snarveier for gående og syklende

    Snarveier i Drammen er kartlagt, og flere har blitt rustet opp eller gjenåpnet. For eksempel er gang- og sykkelveiene mellom Linneaveien og Fiolsvingen, samt mellom Tårnveien og Strømliveien rustet opp. Videre er Tusentrappa (Hotvetveien-Hans Hansens vei) rustet opp. Det er avsatt belønningsmidler til å ruste opp flere snarveier i 2025.

  • Bedre skilting av sykkelveinettet

    Det skal bli enklere å finne frem for syklende både i Drammen og i Buskerudbyen for øvrig. Belønningsmidler er satt av til bedre veivisning både på det lokale, regionale og nasjonale sykkelveinettet. Noe av dette er allerede gjennomført, og mer kommer.

  • Pilot for bedre helårsdrift av gang- og sykkelveinettet

    Buskerudbyen ønsker å se på muligheter for å videreføre et prosjekt for bedre helårsdrift, basert på piloten Smart Drift. Hensikten er å få flere til å sykle hele året. Smart Drift var et utviklingsprosjekt mellom Viken fylkeskommune, Statens vegvesen, Kongsberg TAK by & Lab, Applied Autonomy, Drammen kommune og Buskerudbyen, og ble avsluttet sommeren 2023. Prosjektet skulle blant annet teste hvordan man kan innhente og dele data på tvers for bedre samhandling og koordinering av vinterdriften mellom veieiere og entreprenører. Det er satt av midler i 2024 og 2025 til tiltaket. Det er tatt initiativ overfor andre byområder om et mulig samarbeid.

  • Forprosjekt sammenhengende sykkelvei nedre del av Konnerudgata

    Fylkeskommunen er i gang med et forprosjekt for å se på mulighetene for å få til et sammenhengende anlegg for syklende langs nedre del av Konnerudbakkene. Strekningen er dårlig tilrettelagt for syklende. Prosjektet vurderes utvidet til også å omfatte Nybyen. Det er ikke satt av midler i inneværende handlingsprogram til å gjennomføre selve utbedringen.

  • Grønn Jobbvei – samarbeid med næringsliv og offentlige virksomheter om grønne jobbreiser

    Gjennom «Grønn jobbvei» ønsker Buskerudbyen å bidra til at flere ansatte i lokale bedrifter og virksomheter lar bilen stå igjen hjemme litt oftere. Målet er å gjøre det mer attraktivt for ansatte å sykle, gå eller reise kollektivt til jobb. Bedriftene som blir med på ordningen får tilbud om en rekke reisevanefordeler, som utlån av elsykler og sparkesykler, tilbud om rabatterte sykler, med mer. Et nytt og mer spisset konsept utvikles i 2024.

  • Barnas sykkelservice – gratis fiksing av barnesykler

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted drar rundt på skoler og fikser sykler gratis mens barna sitter på skolebenken. Så langt har over 2000 sykler fått service. Bytte av enkle slitedeler er inkludert. Målet er å sikre at så mange barnesykler som mulig kan trille trygt framover. 

    Prosjektet har hatt litt ulike former siden starten, men fortsetter i samme spor i 2025. Barnas sykkelservice har også blitt testet ut med god respons på større arrangementer som Elvefestivalen, Globusfestivalen og Drammenselva Rundt.

  • Utlån av sykler via Elsykkelbiblioteket

    Siden 2017 har det vært mulig å låne med seg en elsykkel hjem til utprøving gjennom Elsykkelbiblioteket. Hensikten er å senke terskelen for å investere i en elsykkel som kanskje kan fungere som en “bil nummer to”, eller til og med som en hovedløsning for transport i hverdagen for noen. Alle over 18 år kan låne elsykkel. 

    • I Drammen driftes ordningen av: Bjørn Myhre Sport, Horgens vei 2 i Krokstadelva
    • På Kongsberg driftes ordningen av: Intersport Kongsberg, Storgata 14

    Innbyggerne må kontakte forretningen direkte for å avtale tid for lån. Syklene både hentes og leveres tilbake på samme sted.

Mer om

Øvre Sund bru - Landfalløya

Så fint har det blitt i Øvre Storgate - se før og etter-bilder. Strekningen er rustet opp for å gjøre det bedre og tryggere for de som går og sykler.

Andre tiltak i Drammen siden 2010:

  • Nye Bragernes kollektivknutepunkt - stort fellesprosjekt

    For å sikre et effektivt og sikkert knutepunkt fremover, ble nedre del av Bragernes torg/kollektivknutepunktet bygget om. Fase 1 av utbyggingen startet i 2016.

    Det nye torget/knutepunktet er tilrettelagt for kollektivreisende, syklister, gående, bevegelseshemmede og motorsyklister. Torget har fått digitale skjermer for informasjon om bussavganger, sanntidsskilt på alle plattformer, usb-uttak for mobillading, benker med wifi og usb-uttak driftet av solenergi.

    – Bragernes kollektivknutepunkt er det største enkeltstående fellesprosjektet i Buskerudby-samarbeidet så langt. Her har flere aktører bidratt både med verdifull kompetanse og midler, sa daværende fylkesordfører, Roger Ryberg, under åpningen i oktober 2018.

    Buskerudbyen bidro med 85 millioner kroner av en samlet prislapp på 105 millioner kroner.

  • Bidrag til elektrifisering av bussene

    Fra juli 2014 er alle bussene i Buskerudbyen elektriske. Totalt 75 prosent av den lokale kollektivtransporten i hele Buskerud er dermed fossilfri.

    – Vi har mer eller mindre kun gode erfaringer med de elbussene vi har i drift. Vi vet en del er skeptiske til elektrisk drift, særlig på vinterføre, men vi var en av de første i landet til å starte elektrifiseringen, og sammen med Vy har vi nå god erfaring med eldrift. Vi gleder oss til dette skiftet, sa Terje Sundfjord, adm.direktør i Brakar, i en pressemelding i juni 2024.

    Elektrifiseringen av bussparken bidrar til mindre lokal luftforurensing, støy og klimautslipp, og gir økt komfort for reisende. Buskerudbyen har bidratt med belønningsmidler underveis.

  • Nye pendlerparkeringer

    Pendlerparkering er ment å være et tilbud for de som ikke har et godt kollektivtilbud der de bor, og etableres nær gode kollektivtilbud med buss eller ved togstasjoner. Med støtte fra Buskerudbyen, er det blant annet etablert pendlerparkering/utvidet antall parkeringsplasser på:

    • Kjellstad
    • Heiatoppen
    • Lyngås
    • Konnerud
    • Gulskogen stasjon
    • Mjøndalen stasjon
    • Nedre Eiker kirke
    • Darbu stasjon
    • Skotselv
    • Ormåsen
  • Forbedret informasjon til passasjerer og nytt billettsystem

    Når kundene får bedre informasjon, øker attraktiviteten til kollektivsystemet. Siden 2017 har det blitt bevilget midler til sanntidsinformasjon og trafikant- og informasjonsdesign hos Brakar. Sanntid gir kundene faktisk avgangstid i flere kanaler, og bidrar til et lett tilgjengelig og oppdatert kollektivtilbud. Data fra systemet kan i tillegg benyttes til å skape nye og smarte tjenester til publikum i fremtiden. 

    De fleste reiser betales nå med mobilbillett, og det settes av belønningsmidler også til drift av denne tjenesten.

  • Oppgradering av Drammen busstasjon

    I 2017 ble Drammen busstasjon pusset opp og oppgradert ved hjelp av belønningsmidler. Det ble bygget nytt venterom i glass, som er oppvarmet om vinteren.  I tillegg ble det satt opp nye benker, bedre sykkelparkering, beplantning og nye glassvegger. 

    – Oppgraderingen skal bidra til økt brukertilfredshet, med flere sitteplasser både under og utenfor tak. Det blir mer skjerming mot vær og vind med etablering av flere glassvegger. Samtidig vil glassvegger bidra til at området åpnes mer i form av lys og sikt. Målet er at reisende skal oppleve stasjonen som praktisk og et fint sted å oppholde seg under reisen, sa prosjektleder Tommy Iversen i Drammen kommune da arbeidene startet.

  • Pigg med pigg og andre kampanjer

    Buskerudbyen har en ambisjon om å informere, inspirere og tilrettelegge for endrede reisevaner gjennom ulike kampanjer og tilbud. Gjennom årenes løp er det gjennomført en rekke små og store kampanjer i alle fire kommunene. Her er noen eksempler:

    Vintersykkel-kampanjen “Pigg med pigg” gikk over flere år, og var svært populær. Nær 5000 sykler ble gjort vinterklare i løpet i kampanjeårene. Syklister fikk ett piggdekk, omlegging og sjekk av sykkelen mot at de betalte for ett dekk selv. Lokale sykkelverksteder samarbeidet med Buskerudbyen om å gjøre jobben. Nå har “Pigg med pigg” en pause, men det kan bli aktuelt å vekke den til live igjen. 

    “Aktiv på skoleveien”, Buskerudbyens egen kampanje for å få flere til å gå og sykle til skolen, hadde opp mot 9000 deltakende elever i toppårene. Formålet var å bidra til bedre helse, gode reisevaner og mindre biltrafikk i området rundt skolen. Inntil 70 prosent av skolene i Buskerudbyområdet har deltatt i “Aktiv på skoleveien”. Under pandemien dabbet interessen for å være med noe av, og kampanjen er satt på pause. 

    Buskerudbyen har i mange år støttet den nasjonale “Sykle til jobben”-aksjonen ved å betale deltakeravgiften for alle som bor eller jobber i Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg.

    – Aksjoner som dette er viktige for å få flere til å sykle eller gå til jobben. Det er også veldig gledelig å se den økende bruken av elsykler.  Videre fremover blir det ekstremt viktig at vi også tilrettelegger fysisk for at enda flere får lyst til å sykle i vårt område, ikke minst med tanke på sikkerhet og fremkommelighet, sa Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudbyen-sekretariatet i forbindelse med “Sykle til jobben” i 2018.

    Buskerudbyens mobile sykkelverksted “Rullende Reodor” hadde i 2020 sykkelservice ute hos et knippe lokale bedrifter og offentlige virksomheter. Ansatte på sykehuset i Drammen som måtte på jobb under pandemien, ble de første som fikk besøk. Tilbudet om gratis fiksing av sykler og omlegging til piggdekk i løpet av arbeidsdagen ble tatt svært godt imot. 

    Den drammensutviklede Kobla-appen har vært utgangspunkt for to motivasjonskampanjer i regi av Buskerudbyen. Appen er også testet inn i næringslivssatsingen “Grønn Jobbvei”. 

    I tillegg er det gjennomført mange mindre kampanjer og aktiviteter, både i samarbeid med andre organisasjoner og selvstendige initiativ:

    • Elsykkelbiblioteket (se mer informasjon over) og elsykkelprøvedager – Forskningen viser at ved å prøve elsykkel er det lettere å fortsette og også skaffe seg sin egen sykkel. Derfor har samarbeidet lånt ut elsykler til bedrifter, partnerne og befolkningen generelt.
    • Partnerne har delt ut sykkellykter til syklister uten lys i mørket, og samtidig belønnet de som faktisk syklet med påbudte lykter. Dette har foregått i alle kommuner og både på skoler og for befolkningen ellers.
    • Reflekser har blitt delt ut, både til organisasjoner som blant annet hjelper flyktninger og – mer organisert – sammen med Trygg Trafikk sin årlige «Refleksdag».
    • Sykkel-støtte til flyktninger og innvandrere. Buskerudbyen har støttet gjennomføring av sykkelopplæring og til utdeling av sykler og utstyr. Gjennom samarbeid med blant annet Blåkors, Frelsesarmeen og Kirkens Bymisjon.
    • Premiering av syklister og sykkelaktiviteter. Gjennom blant annet Globusfestivalen, Drammensfjorden rundt og Drammenselva rundt har syklister fått oppmerksomhet eller premiering fra Buskerudbyen. Dette er gjort gjennom samarbeid med sykkelverksted – som har deltatt med gratis sjekk av sykkelen ved arrangementet, enkel premiering eller at man har fått til avtaler om fotografering som også har kommet samarbeidet til gode.
    • Fokus på gange og sykkel ved å støtte nasjonale kampanjer. For skolene er Beintøft løftet opp lokalt, og Europeisk mobilitetsuke har vært promotert ved flere anledninger. 
    • «Feie for egen dør» – Partnerne har fått noen midler til å gjennomføre egne tiltak som fremmer gange, sykkel og kollektivreiser for sine egne ansatte. Dette har blant annet resultert i egne sykkelparkerings-løsninger for ansatte på alle fire rådhus og fylkeshuset.
    • Sykkelveier.no – Samarbeidet har tatt initiativ til å jobbe med en felles nasjonal løsning for å vise frem sykkelinfrastruktur på nettet. 
  • Oppgradering av holdeplasser

    En rekke bussholdeplasser i Buskerudbyen er oppgradert for belønningsmidler i årenes løp. 

  • Nye sykkelparkeringer ved holdeplasser

    I løpet av 2016 ble det satt opp en rekke nye sykkelparkeringer ved bussholdeplasser i Drammen: Kjøsterud skole, Elias Kræmmers vei, Fjell bo- og servicesenter, snuplassen på Tolerud, Hauges gate v/ Drammen sykehus, Hauges gate v/Drammen park og ved Konnerudsenteret. I tillegg ble det i 2016 (og 2017) satt opp flere sykkelparkeringer ved Drammen stasjon – 60 plasser. I 2015 ble det satt opp sykkelparkeringer i Mjøndalen sentrum.

  • Nytt sykkelvei i C.O. Lunds gate

    I 2015 startet arbeidene med å bygge sykkelvei med fortau på nordsiden av C.O.Lunds gate mellom Colletts gate og Austadgata. Strekningen er 350 meter lang, og er en del av hovedsykkelveinettet som ikke var tilrettelagt hverken for gående eller syklende. Strekningen er også skolevei både for barneskole- og ungdomsskoleelever. Arbeidet ble fullført våren 2016.

  • Bedre fremkommelighet for bussen

    Krysset Vinjes gate/Hauges gate har i mange år vært preget av kødannelser og redusert fremkommelighet i rushtiden. Det har forsinket flere sentrale bussruter i Buskerudbyen. I 2015 ble krysset utvidet med venstresvingefelt i Hauges gate for vestgående trafikk, slik at fremkommelighetsproblemene ble redusert.

    I Tollbugata mot Rundtomkrysset ble det også gjort tiltak for å lette fremkommeligheten for bussen ved å øke kapasiteten inn i krysset.

  • Parkering i Mjøndalen sentrum

    Det ble i 2015 satt i gang en prosess med næringslivet for forbedret håndheving av parkeringsbestemmelsen i Mjøndalen sentrum, og det ble innført parkeringsskilting med tidsskive i samme område.

  • Sykkelkart og turforslag for Buskerudbyen

    Gode sykkelkart kan gjøre at du oppdager nye muligheter i nærområdet ditt. Kart som viser sykkelruter i hele Buskerudbyen har blitt laget og oppdatert i flere omganger. De kan lastes ned fra buskerudbyen.no, og deles også ut i fysiske utgaver. 

    Sykkelveier.no er et samarbeidsprosjekt mellom Entur, Buskerudbyen og andre byer om å lage bedre sykkelkart for alle. Her er det enkelt å finne både lokale og nasjonale ruter.

  • Sanntidsinformasjon og informasjonstavler for buss og tog

    Buskerudbyens første system for sanntidsinformasjon ble tatt i bruk i Drammen i starten av 2011. Pilotprosjektet omfattet to bussruter; linje 3 og 6. Det ble også satt opp informasjonstavler på de to linjenes holdeplasser på Strømsø og Bragernes. Sanntidsinformasjonssystemet bruker GPS for å beregne ankomsttid til holdeplassen. 

    I årene etter ble systemet innført på alle Brakars busser, og det ble satt opp informasjonstavler på knutepunkt og sentrale stoppesteder. I løpet av 2017/2018 ble sanntidsinformasjon koblet både til nettsider og til skjermer som bedrifter kan ha hos seg.

    Årlig brukes det belønningsmidler til drift av sanntidsystemet og trafikant- og informasjonsdesign.

  • Boligsoneparkering i sentrumsnære områder

    I Drammen ble den første boligsoneparkeringen innført i 2010, på nedre Bragernes. De to neste ble innført i Nybyen i november 2011. Bystyret i tidligere Drammen kommune behandlet samme måned en sak om evaluering og videreføring av boligsoneparkering, og den viste at ordningen i all hovedsak virker etter hensikten og at beboerne er fornøyde. I 2012 ble boligsoneparkeringen utvidet med ytterligere tre soner på Bragernes og i noen av de mest sentrale bygatene. 

  • Oppgradering av den gamle bybra

    Den gamle bybrua i Drammen var tidligere en flaskehals der det ofte var kø i begge retninger. Drammen kommune vedtok i 2011 å stenge bybrua midlertidig for personbiler, og etter positive erfaringer vedtok de å gjøre stengningen permanent fra 2012. De to neste årene ble det bevilget til sammen 10 millioner kroner fra Buskerudbyen for å sikre bedre fremkommelighet for buss, syklende og gående.

  • Landets første sykkelparkering-«bil»

    Drammen var først ute med å kjøpe inn to Cyclehoop-stativer. Stativene er utformet som biler, og illustrerer dermed at én bilparkeringsplass gir plass til hele 10 sykler. Designet på stativet er også med på å understreke at Buskerudbyen ønsker å fremheve satsingen på sykkel. I dag finner du Cyclehoop-stativene utenfor jernbanestasjonen på Strømsø.

  • Høystandard gang- og sykkelvei på Marienlyst

    I 2010 stod den nye, høystandard gang- og sykkelveien fra Marienlyst til Drammensbadet ferdig. I 2011 ble gang- og sykkelveien fra Drammensbadet videreført til undergangen ved Bjørnstjerne Bjørnsonsgate. 

  • 175 nye sykkelparkeringsplasser på Strømsø

    I 2012 ble det satt opp sykkelstativ ved Drammensbadet og Drammen videregående skole med plass til sammen 175 sykler.

  • Bredere vei i Grinderudbakken – så bussen kommer enklere frem

    På vinterstid har veibredden i Grinderudbakken gitt Konnerudbussen problemer. Veien ble utbedret i 2010 og gjort bredere. Det gir bussen bedre fremkommelighet og punktlighet.

  • Sykkelhotell og annen trygg sykkelparkering

    Kommunene og Buskerudbyen har satt opp sykkelhotell på til sammen sju togstasjoner: 

    • Lier
    • Brakerøya
    • Drammen
    • Gulskogen
    • Mjøndalen
    • Hokksund 
    • Kongsberg

    Drammen var først ut i 2013. I løpet av de neste årene ble det et av de mest brukte sykkelhotellene i landet. I 2023 ble sykkelhotellet oppgradert av Bane NOR, blant annet for å gjøre det mer tilpasset elsykler og lastesykler og for å bedre sikkerheten.

    Sykkelhotellene kan brukes av alle, om du har sykkel eller elsparkesykkel, skal på toget eller ikke. Noen av sykkelhotellene har også plass til større transportsykler (Drammen og Gulskogen). Løsningen drives av Bane NOR. 

    Buskerudbyen har også satset på flere parkeringsplasser under tak og flere parkeringsbøyler ved alle stasjonene. Dette er gratis å benytte. 

    Flere nye steder i Drammen sentrum (Busstasjonen, Drammensbadet og Bragernes torg) er det også helt gratis (i inntil 10 timer) å parkere sykkel, hjelm, og annet utstyr i en sikker parkeringsboks.

  • Tilrettelegging for buss i Tordenskiolds gate

    For at bussen skal komme raskere frem, ble det fra 2013 gjort omfattende arbeider i Tordenskioldsgate. Gata er valgt som hovedtrasé for buss på sørsiden av Drammenselva. I tillegg går de regionale bussene til Svelvik og Sande i denne traseen. Bussene på denne strekningen fyller også rollen som matebusser til og fra tog- og busstasjonen. Forbedringer på strekningen berører mange ruter og gir større pålitelighet for korrespondanse med andre tilbud. Flere holdeplasser har blitt oppgradert, gateparkering ble fjernet og strekningen fikk et generelt løft. I krysset mellom Telthusgata og Tordenskioldsgate ble forsøket med bussprioritering fjernet igjen relativt raskt på grunn av hindringer det påførte øvrig trafikk. Midler fra Buskerudbyen: 10,5 millioner kroner.

  • Utbedringer langs kollektivtrasé

    I 2012 ble holdeplassen Wøllo i Solbergelva oppgradert, og det ble satt opp sykkelparkering ved Solbergsenteret. Flere utbedringer langs traseen ble gjennomført i løpet av 2013.

  • Holdeplassoppgradering i ny busstrasé mot Fjell

    Linje 3 og 6 til Fjell ble i 2015 lagt i ny trasé om Austadveien. Åtte holdeplasser langs ruten ble oppgradert, og to av disse fikk lehus med belysning.

  • Ny trasé for bussen i Prof. Smiths allé

    Professor Smiths allé ble i 2015 oppgradert mellom Skogliveien og Vintergata. Fortauet på sørsiden av veien ble oppgradert til en bredde på 2,5 meter frem til «smett» mellom Skogliveien til Professor Smiths allé. Det ble etablert to nye holdeplasser i hver retning, og to eksisterende holdeplasser ble oppgradert. Smett gjennom lekeplassen er også oppgradert. Midler fra Buskerudbyen: 7 millioner kroner.

  • Bedre bussholdeplasser og sykkelparkering langs Rosenkrantzgata

    Alle bussholdeplassene langs Rosenkrantzgata fra Vårveien til Travbanen ble oppgradert med lehus og sykkelparkeringer i 2015. Midler fra Buskerudbyen: 5,3 millioner kroner.

  • Reduserte fartsgrenser i Drammen sentrum

    I 2011 vedtok Drammen kommune å innføre nye, reduserte fartsgrenser i sentrum. I de større samlegatene ble det innført fartsgrense på 40 km/t, og 30 km/t i lokalgatene på Bragernes og Strømsø. Formålet er å bedre trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper og bidra til bedre by- og bomiljø. 

  • Feltutvidelse i Konnerudgata

    Nederst i Konnerudgata ble bussen ofte forsinket av tett trafikk inn mot Kreftingsgate. For å gi bussen bedre fremkommelighet, ble filene mot rundkjøringen forlenget i 2015 ved at gangfeltet ble fjernet og busslommen omgjort til kantstopp.

  • Utvidelse øst for Mjøndalen for at bussen skal komme raskere frem

    For å øke trafikkflyten og fremkommeligheten for buss og bil i innkjøringen til Mjøndalen, ble det i 2015 etablert et nytt felt i tilfarten til rundkjøringssystemet fylkesvei 35, fylkesvei 36 og Orkidéhøgda. I tillegg ble det åpnet for et ekstra kjørefelt i Fjerdingen jernbaneundergang.

  • Rundkjøring ved Mjøndalsbrua

    På fv. 283 ved Mjøndalsbrua var det store fremkommelighetsproblemer når man skulle til venstre inn på fv. 283, særlig i rush. Det ble bygget en rundkjøring som erstatning for krysset, som gjør at bussen kommer raskere frem, og forsinkelsene ble redusert med opp mot 10 minutter. Rundkjøringen ble tatt i bruk i slutten av 2013. Rundkjøringen og etablering av gang-­ og sykkelvei langs Bruveien ble sluttført i 2014 (se eget punkt om gang- og sykkelveien).

  • Brakars reiseplanlegger og billettsalg

    Gjennom årenes løp er det brukt belønningsmidler både for å utvikle Brakars reiseplanlegger og ulike løsninger for salg av billetter. Årlig bevilges det midler til drift av mobilbillett/appsalg.

  • Gang- og sykkelvei langs Bruveien

    Langs Bruveien ved Krokstadelva manglet en strekning for å få et sammenhengende sykkelveinett på hovedruten mellom Krokstadelva og Mjøndalen. Ved hjelp av belønningsmidler ble det bygget gang- og sykkelvei på strekningen, som sto ferdig i 2014.

  • Fortau og sykkelvei langs Rådhusgata

    Fra Mjøndalen sentrum mot Krokstadelva manglet en strekning på ca. 300 meter for å få et sammenhengende sykkelveinett. Arbeidene med bygging av gang- og sykkelvei langs Rådhusgata, fra rådhuset og sørover, var ferdig sommeren 2013.

  • Utvidelse av pendlerparkering på Mjøndalen stasjon

    I 2011 ble pendlerparkeringen på Mjøndalen stasjon utvidet, og kjøretraseen for buss rettet opp. Bussen fikk også ny snuplass, og det ble satt opp to lehus ved stasjonen.

Mer om

Hva gjør Buskerudbyen?

Vil du vite mer om Buskerudbyen, og hva som er gjort? Her er flere sider om temaet: