Klar for oppdrag

20. august går startskuddet for den selvkjørende bussen i Drammen. Bussen skal gå i fast rute mellom Drammen park og CC kjøpesenter.

Foto: Brakar

Den lille, gule bussen har vært å se i bybildet gjennom hele sommeren, da den har gjennomgått grundig programmering før oppstart. Nå er den endelig klar til å begynne å kjøre i fast rute, som linje 1. Bussen skal kjøre over Bragernes Torg og gjennom gågata på veien fra parken til CC, en strekning på 1,6 kilometer.

Prøveprosjektet er et samarbeid mellom Brakar, Applied Autonomy, Vy og Drammen kommune, og finansieres av Brakar med støtte fra Buskerudbyen.

Viktig å teste ut

Brakar har driftet prøveprosjektet med selvkjørende buss i Kongsberg siden 2018. Administrerende direktør Terje Sundfjord gleder seg nå til å se hvordan bussen vil fungere i Drammen, en større by med et mer komplekst trafikkbilde. Han tror den kommer til å bli et populært innslag i bybildet.

– Det er viktig å lære hvordan vi kan utnytte selvkjørende busser for å lage et mer fleksibelt og persontilpasset kollektivtilbud. Prosjektet i Drammen vil bidra til at kundene og øvrige trafikanter tar del i den læringen og blir trygge på denne typen teknologi, sier Sundfjord.

Et bedre kollektivtilbud

Ambisjonen er at prosjektet skal løpe frem til sommeren 2022. I løpet av prosjektet håper Brakar å prøve ut nye funksjoner som koordinering med lyskryss, kjøring uten vert og høyere hastighet. Læring underveis blir da viktig.

– Drammen kommune syns det er spennende at Brakar ligger i front med uttesting av ny teknologi, og at de har valgt Drammen for å teste den selvkjørende bussen i et større og mer komplekst bymiljø. For oss er det særlig viktig at man arbeider så mye med å ivareta sikkerheten for både passasjerene i bussen og andre som ferdes i byen. Vi håper innbyggerne vil bruke bussen, slik at det kan samles inn nyttig erfaring for videre utvikling, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

Nye linje 1 skal bidra til at kollektivtilbudet blir mer tilgjengelig for de som har behov for å forflytte seg i sentrum. På kollektivknutepunktet Bragernes torg blir det enkelt med overgang til og fra andre busser.

– Den selvkjørende bussen blir et innovativt og spennende tilskudd til kollektivtilbudet i Drammen. Viken fylkeskommune ønsker å gjøre det enklere for innbyggerne å reise kollektivt. Ny teknologi kan på sikt bidra til å gi mer fleksible måter å reise på, tilpasset den enkelte. Derfor er slike prøveprosjekter som dette viktige, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel.

Gratis for honnør og barn

Det vil bli gratis for honnør og barn å kjøre bussen, mens for øvrige passasjerer er det vanlig bybillett som gjelder. Periodebilletter og ungdomsbilletter er selvsagt gyldige på den selvkjørende bussen. Billetter kan kjøpes i Brakars billett-app. Det er ikke mulig å betale kontant om bord på linje 1.

Bussen vil kjøre mellom kl. 11:00 og 17:00 på hverdager, og kl. 10:00 og 15:00 på lørdager. Det er sitteplass til seks passasjerer på bussen.

Sikkerhet i høysetet

Bussen er programmert til å følge den angitte ruten, og er utstyrt med en rekke sensorer der det brukes laserteknologi. Hele området rundt bussen blir løpende skannet. Hvis en gående, en syklist, en ball eller et annet kjøretøy kommer for nært, vil bussen stanse.

Som på Kongsberg vil bussen i Drammen kjøres med en vert ombord, som vil kunne overstyre bussen dersom den ikke kan håndtere en viss situasjon. Verten vil også kunne bistå passasjerene og informere om bussens funksjonalitet.

Flere saker

Politisk styringsgruppe i Buskerudbyen møtes 28. mars

Fredag 28. mars samles den politiske styringsgruppen i Buskerudbyen til årets første møte. Møtet finner sted i formannskapssalen på Drammen rådhus fra kl. 09:00 til 11:00.

Ny behovsanalyse: Fem floker som bør løses i Buskerudbyen

En behovsanalyse for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen ble lagt frem i politisk råd 10. mars. De viktigste behovene og problemstillingene er oppsummert i fem samfunnsfloker som bør løses dersom man skal få den ønskede utviklingen.

Møte i politisk råd 10. mars

Behovsanalysen for samferdsel og by- og tettstedsutvikling i Buskerudbyen legges frem for politisk råd 10. mars.