I Buskerudbyen blir vi 28.000 flere innbyggere frem mot 2050, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). De lokale ambisjonene om vekst er enda større. Målet er at Buskerudbyen skal vokse – uten at køene gjør det samme.
Dette satser vi på
Siden 2010 har Buskerudbyen fått 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler for å gjøre det mer attraktivt å gå, sykle og reise kollektivt. På toppen kommer en betydelig lokal innsats.
I 2024 får Buskerudbyen til sammen 116,6 mill. kr i belønningsmidler og øremerkede midler til billigere kollektivbilletter (23,2 mill. kr). Gjeldende belønningsavtale varer ut 2025.
Slik skal belønningsmidlene brukes:
- Fortsatt styrket busstilbud i alle kommunene. 7-10 minutters avganger i rush på de mest brukte rutene
- Billigere bussbilletter. Bybilletten er blant landets rimeligste
- Stor kollektivsatsing til det nye sykehuset på Brakerøya
- Økt fremkommelighet for både busser og folk
- Styrking av jernbanen som ryggrad i kollektivsystemet
- Samarbeid med næringsliv og offentlige virksomheter om grønne jobbreiser
- Ny teknologi og smart mobilitet
Som følge av økte kostnader og økonomien i Buskerud fylkeskommune, må Brakar kutte i rutetilbudet. Dette gjelder også avganger på ruter som er styrket med belønningsmidler. Kuttene gjennomføres sommeren og høsten 2024. Disse rutene blir berørt: https://brakar.no/kutt-i-busstilbudet/
Byvekstavtale eller fortsatt belønningsmidler?
Buskerudbyen har klart å nå målet om nullvekst for personbiltrafikken så langt. Men uten flere og større tiltak, må vi regne med mer biltrafikk, lengre køer og dårligere byluft.
Derfor har Buskerudbysamarbeidet i lengre tid jobbet for å få en langsiktig byvekstavtale med staten. Det vil kunne gi mer forutsigbarhet og noe større økonomiske muskler. Arbeidet har foreløpig ikke ført frem.
Den politiske styringsgruppen i Buskerudbyen vedtok i møtet 31. mai 2024 å be administrativ styringsgruppe utarbeide en beskrivelse av hva en eventuell utredning av ulike fremtidige løsninger kan inneholde. Det skal også foreslås en prosess for arbeidet med en eventuell utredning. Neste møte i den politiske styringsgruppen er 27. september.
Les mer om:
![](https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2017/06/buskerudbyen_forna2_for.jpg)
![](https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2017/06/buskerudbyen_forna2_na.jpg)
Nedre Strandgate
Strandveien, Drammen en gang på slutten av 70-tallet eller tidlig på 80-tallet – og sommeren 2017.
Før-foto: Drammens Tidende
![](https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2017/07/buskerudbyen_forna3_for.png)
![](https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2017/07/buskerudbyen_forna3_na.png)
Nedre Storgate
Nedre Storgate i Drammen, oktober 1979 – og sommeren 2017.
Før-foto: Drammens Tidende.
![](https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2017/06/buskerudbyen_forna1_for.png)
![](https://buskerudbyen.no/wp-content/uploads/2017/06/buskerudbyen_forna1_na.png)
Øvre Storgate
Øvre Storgate i Drammen, trolig på slutten av 70-tallet – og sommeren 2017.
Før-foto: Drammens Tidende.