Fem regionale utviklingsområder
Hovedstrategien er at flest mulig nye boliger og arbeidsplasser skal etableres innenfor fem regionale utviklingsområder. De skal utvikles som knutepunkt for kollektivtrafikk:
- Det sentrale Drammen
- Mjøndalen/Krokstadelva
- Hokksund
- Kompaktbyen Kongsberg
- På sikt; Lierstranda
- Vestfossen er i tillegg utpekt som lokalt utviklingsområde
Planen skal bidra til å endre reisevaner. Slik skal veksten i persontrafikken i byområdene skje med kollektivtransport, gåing og sykling.
Visjon
Areal- og transportplanen har følgende visjon: Buskerudbyen skal utvikles til en bærekraftig og konkurransekraftig byregion av betydelig nasjonal interesse.
Fire hovedmål
I planen er det definert fire hovedmål:
- Utbyggingsmønster og transportsystem skal være klimavennlig.
- Transportsystemet skal være effektivt og rasjonelt for alle brukere.
- Det skal legges til rette for attraktive byer og tettsteder i alle kommuner.
- Det skal legges til rette for godt samarbeid med tilgrensende kommuner og regioner.
Oppfølging av planen skjer gjennom kommuneplanene, partnernes areal- og transportplanlegging og felles transporttiltak gjennom Belønningsavtalen med staten
Areal- og transportplanen ble stadfestet som regional plan i fylkestinget i februar 2013, etter først å ha blitt vedtatt i de fem kommunene.