Det statlige tilskuddet kommer i tillegg til det partnerne selv gjør av tiltak for å bedre transporttilbudet.
Buskerudbyen har fått følgende i belønningsmidler:
- 2010–2013: 280 millioner kroner
- 2014–2017: 308,3 millioner kroner
- 2018-2019: 166 millioner kroner
- 2020-2021: 180 millioner kroner
- 2022-2025: 424 millioner kroner
Beløpene prisjusteres.
I tillegg har Samferdselsdepartementet gitt 50 millioner kroner i ekstrabevilgninger. Til sammen: ca 1,4 milliarder kroner.
Slik skal pengene brukes
Midlene i Buskerudbypakke 1 skal brukes til tiltak innen syv områder:
- Forbedring av kollektivtilbudet (bl.a øke antall bussavganger)
- Forbedring av infrastrukturen for kollektivtrafikken, inklusiv knutepunkter og pendlerparkeringer
- Tiltak for syklende og gående
- Tiltak for miljøvennlige reiser, attraktiv byutvikling og videreutvikling av parkeringspolitikken
- Arealutvikling og fortetting
- Kunnskapsgrunnlag og innovasjon
- Kommunikasjon
0-vekst for personbiltrafikk
Målet er at det skal bli bedre fremkommelighet, miljø og helse i Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg.
Personbiltrafikken skal ha 0-vekst i avtaleperioden, med utgangen av 2013 som referansetidspunkt (se fotnote). Veksten i persontrafikken skal skje med kollektivtransport, sykling og gåing.
Vedtatt Handlingsprogram 2023-2025